Title Treasures of the Maeda Family: The Sonkeikaku Bunko

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

前田家の宝物 尊経閣文庫


この展示室では、前田家が江戸時代(1603-1867)に収集した古典籍、古文書、武具、絵画などの宝物を保管する「尊経閣文庫(そんけいかくぶんこ)」の所蔵品を展示している。前田家伝来の鎧兜、陣羽織、加賀象嵌の鐙、茶道具、山水画、書道、時には百工比照(工芸技法を示す見本のコレクション)まで、月替わりで展示している。

国宝22点、重要文化財77点という、一族のコレクションとしては驚異的な数を誇る。そのほとんどが古文書(古典籍)で、東京の施設に保管されているが、石川県立美術館では、収蔵品のうち約400点の美術工芸品の収蔵・展示が認められている。

江戸時代に入ると、、前田家は国内有数の豪家のひとつとなり、加賀藩の年収は幕府に次ぐものだった。前田家の財力は、芸術の振興に多大な投資を行い、多くの優れた作品を収集することを可能にした。加賀藩3代藩主・前田利常(1594-1658)と、その孫で5代藩主・前田綱紀(1643-1724)が収集したものが、尊経閣文庫のコレクションの大部分を占めている。

歴史上、前田家のコレクションの一部は、江戸(現在の東京)の藩邸に保管されていた。江戸時代、藩主の屋敷は本所と江戸の二カ所にあった。幕府の「参勤交代(さんきんこうたい)」の政策により、藩主は毎年、この2つの屋敷を交互に行き来しなければならなかった。

藩主の妻や主な相続人は江戸に常駐することが義務づけられていたため、前田家の江戸屋敷には遺品が保管されていた。そのため、1867年の幕府崩壊の際には、コレクションの一部は東京にあった。残りの金沢藩邸にあった宝物は、明治時代(1868–1912)に東京に永住することになり、東京に移された。

1926年、前田家16代当主の前田利為(1885-1942)が東京に財団法人前田育徳会を設立し、コレクションの整理・保存をした。

東京の保管庫には、事前に許可を得た研究者のみが入ることができる。そのため、日本有数の武家の誇りである名品を一般に公開するのは、前田育徳会展示室だけである。

Treasures of the Maeda Family: The Sonkeikaku Bunko


This gallery displays items from the Sonkeikaku Bunko—a repository of classical texts, historical documents, ornamental armor, paintings, and other treasures owned and collected by the Maeda family during the Edo period (1603–1867). The displays are rotated monthly and may include sets of armor made for the Maeda lords, luxurious campaign jackets, stirrups adorned with Kaga metal inlay, tea utensils, landscape paintings, calligraphy, and occasionally, the Hyakkō Hishō—a collection of samples and objects illustrating decorative craft techniques.

In its entirety, the Sonkeikaku Bunko collection contains 22 National Treasures and 77 Important Cultural Properties—a remarkable number for a single family to have amassed. Most of the objects are ancient texts that remain at a facility in Tokyo, but the Ishikawa Prefectural Museum of Art is permitted to hold and display approximately 400 of the repository’s artifacts and works of fine art.

By the start of the Edo period, the Maedas were one of the wealthiest families in the country, and the annual income of Kaga domain was second only to that of the shogunate. The Maedas’ resources enabled them to invest heavily in promoting the arts and collecting many fine pieces. Significant portions of the Sonkeikaku Bunko collection were amassed by the third lord of Kaga, Maeda Toshitsune (1594–1658), and by his grandson Maeda Tsunanori (1643–1724), the domain’s fifth lord.

Historically, part of the Maedas’ collection was kept at their residence in Edo (now Tokyo). During the Edo period, domain lords had two main residences: one in their own domain and one in Edo. Under the shogunate policy of “alternate attendance” (sankin kōtai), lords had to alternate between these two residences every year. Domain lords’ wives and principal heirs were required to live in Edo full-time, so some of the family’s personal effects were kept in the Maedas’ Edo residence. For this reason, part of the collection was in Tokyo when the shogunate fell in 1867. The rest was transferred from Kanazawa to Tokyo when the family moved there permanently during the Meiji era (1868–1912). In 1926, Maeda Toshinari (1885–1942), the sixteenth head of the Maeda family, established the Maeda Ikutokukai Foundation in Tokyo to organize and preserve the family’s collection.

Only researchers with prior permission are allowed into the Tokyo repository. Consequently, the Maeda Ikutokukai Gallery is the only place where the general public can view these treasures, which were the pride of one of Japan’s wealthiest samurai families.

Search