Title Town Festivals and Performing Arts

  • Fukui
Topic(s):
Annual Events
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Obama City/Wakasa Town Japanese Heritage Utilization Promotion Council

(町の祭礼と華やかな芸能)


町の祭り・芸能


概要

江戸時代(1603年~1867年)、小浜は港と城下町として栄えました。この間、宗教的影響と全体的な富の上昇により、農村部で見られるより簡素な伝統とは対照的に、優雅で活気のある祝祭が発展しました。大きな山車、複雑な踊り、豪華な衣装は、小浜の町の祭りの特徴となりました。その一部は何世紀にもわたって行われ、今でも毎年続いています。


もっと詳しく知る

小浜の町の祭り

小浜のような町でのお祝いは、主に農村や漁村で開催されたお祭りよりも大きく、より贅沢でした。正月や節分(春が始まる前の日)、夏に祖先の霊をたたえるお盆などの主要な祝祭日は特に人気がありました。神々への信仰と娯楽の両方のために、活気に満ちた舞や魅惑的なパフォーマンスが行われました。裕福な商人は祭りのために気前よく寄付を行い、多数の人々が祭りに参加しました。こうして、小浜の祭りは、宗教的な奉仕や芸術的なパフォーマンス、全体的に賑やかな雰囲気を楽しむことなどがある、壮大で手の込んだ行事になっていた可能性があります。


他地域からの影響

小浜は海上交易と当時の首都への物資の輸送に特化した港町だったので、その祭りはしばしば京都の文化と伝統の影響を受けました。また、17世紀初頭に川越(現在の埼玉県)の酒井家が小浜藩主となった際、彼らは東日本で流行していた芸能の形式を持ち込みました。その一つであるという獅子の舞は、今でも小浜市のある地区で演じられています。


小浜の祇園祭と放生祭

昔の小浜の都会的なお祭りの代表的な例は、神社の祇園祭でした。廣嶺神社所蔵の江戸時代の小浜祇園祭の絵巻には、山車や囃子、踊り子、衣装を着た参加者、見物人などによる賑やかな行列が描かれており、当時の祭りの大きな規模を物語っています。有名な京都の祇園祭の影響は、大きな山車、祭りの音楽、という棒を振る舞の踊り手などに見ることができます。小浜の祇園祭の演目の一部は、9月中旬に神社で行われる祭の一環となりました。近隣の一団や飾り付けられた山車が街の通りを行き来し、数百年にわたって受け継がれてきた地元の伝統を称える民俗芸能を披露します。


展示品

このセクションでは主に、若狭地方の都市部の祭りで使われる衣装を着たマネキンを展示しています。それらのほとんどは、放生祭りに参加する演者を代表しています。棒振りという棒を振る人は、異国風の衣装を着て、長い薄い色の毛でできた頭飾りを着けており、という太鼓手は黒い模様のある特徴的な黄色の着物を着ています。神楽楽団の横笛奏者は、黄色い着物に、端に飾りがぶら下がった菅笠を合わせ、赤いベールで顔を隠しています。雲浜獅子の踊り手は、頂上に黒い羽がある獅子の頭飾りを身に着けています。他の衣装には、持っている儀式的な武器で人々を追い立てることで不幸を追放すると言われている赤いと、魚籠で作られた大きな頭を持つコミカルな人物であるおこべがあり、これらはいくつかの棒振りの集団と一緒に客を楽しませるものとして登場します。マネキンの後ろの壁には、約150年前に小浜で祝われた祇園祭を描いた絵巻物の拡大された絵が描かれています。

Town Festivals and Performing Arts


Overview

In the Edo period (1603–1867), Obama flourished as a port and a castle town. During that time, religious influences and a general increase in wealth contributed to the development of both elegant and lively festivities that contrasted with the simpler traditions observed in rural areas. Large floats, complex dances, and rich costumes became characteristic for the town festivals of Obama, some of which have been held for centuries and continue annually to this day.


Learn More

Urban Festivals in Obama

Celebrations in towns like Obama were larger and more extravagant than festivals held in primarily agricultural and fishing communities. Major holidays such as the New Year, Setsubun (the day before the beginning of spring), and Obon honoring the spirits of ancestors in the summer were especially popular. Energetic dances and captivating performances were held both to worship the deities and for entertainment. Wealthy merchants made generous donations for the events, and a great number of people participated in the celebrations. Thus, Obama festivals could be grand, elaborate affairs that lasted for days and included religious services, artistic performances, and general merrymaking.


Influence of Other Regions

The festivals of Obama were often influenced by the culture and traditions of Kyoto, as Obama was a port town that specialized in maritime trade and transportation of goods to the capital of the time. When the Sakai family of the Kawagoe domain (present-day Saitama Prefecture) became lords of the Obama domain in the early seventeenth century, they brought with them performance styles that were popular in eastern Japan. One of these, the Unpin Jishi lion dance, is still performed in one of Obama’s wards.


Obama Gion Festival and Hoze Festival

A prime example of the grand urban festivals of old Obama was the Gion Festival of Hiromine Jinja Shrine. The Obama Gion Festival picture scroll from the Edo period owned by the shrine depicts a lively procession of floats, musicians, dancers, costumed participants, and spectators, demonstrating the impressive scale of the festival at the time. The influence of the famous Gion Festival of Kyoto can be seen in the large floats, festival music, and pole-wielding bofuri dancers. Some of the performance aspects of the Obama Gion Festival have become part of the Hoze Festival held by Hachiman Jinja Shrine in mid-September. Neighborhood troupes and decorated floats travel through the city streets and perform folk arts, honoring local traditions that have been passed down for several hundred years.


Exhibition Items

This section primarily displays mannequins dressed in costumes that are used in urban festivals of the Wakasa region. Most of them represent the performers who participate in the Hoze Festival. The bofuri pole wielder wears an exotic outfit and a head covering made of long, pale hair; the odaiko drummer is dressed in a distinctive yellow kimono with black patterns. The flute player from the kagura music troupe pairs a yellow kimono with a sedge hat that is lined with dangling charms and hides the performer’s face behind a red veil. The Unpin Jishi dancer wears a lion headdress topped with dark feathers. Other costumes include the Red Yase, a figure said to banish misfortune by chasing people with the ritual weapon it holds, and Okobe, a comical figure with a large head made from a fish basket, who appears as entertainment alongside some bofuri groups. On the wall behind the mannequins are enlarged images from the illustrated scroll depicting the Gion Festival as it was celebrated in Obama some 150 years ago.

Search