Title The Former Kaichi School Building, a National Treasure

  • Nagano
Topic(s):
Castles/Palaces
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Matsumoto City

国宝 旧開智学校校舎


旧開智学校校舎は、日本で最初の公立小学校の一つであった。1876年に建てられ、校舎のデザインや建築の特徴は、1870年代に流行した擬洋風の代表的なものだ。2019年、旧開智学校校舎は教育建築物としては初めて国宝に指定された。


開智学校の起源

1868年の明治維新は、社会的・政治的な変化の波をもたらし、教育制度を含む日常生活のあらゆる面に影響を与えた。約250年にわたる鎖国を解き、西洋からさまざまな概念や技術を導入したのである。


1872年、開智学校の前身である筑摩県学(後の開智学校)が初めて授業を行った。この最初の校舎は、女鳥羽川のほとりの旧仏閣の境内にあった。しかし、国の教育改革が始まり、開智学校も近代的なカリキュラムを採用するようになると、寺院建築は古めかしく感じられるようになった。


松本出身の大工、立石清重(1829-1894)は、新しい洋風校舎の設計を任された。彼は、東京や横浜などの大都市に何度も足を運び、日本にある最新の西洋建築を研究した。東京や横浜の大都市には洋館が建ち始めていたが、西洋建築のことはほとんど知られていなかった。19世紀末のこうした状況の中で、伝統的な木工技術を身につけた立石ら大工が、西洋の建築様式を模倣することで生まれたのが「擬洋風建築」である。その結果、和洋折衷の独特な建築物が生まれた。


旧開智学校校舎が建設された当時、その建築様式は最先端のデザインとして注目された。1880年に松本を訪れた明治天皇(1852-1912)の目に留まり、ニューオリンズ(1884年)、シカゴ(1893年)の万国博覧会では、この建物の写真が展示されたという。


学校から博物館へ

開智学校は、1,051名の生徒を集めて開校した。松本の行政が初等教育に熱心であったというが、それは住民も同じであったようである。1870年代の日本では、学校に通う子どもは3人に1人程度だったが、開智学校では3人に2人に近い割合で通っていた。


江戸時代(1603~1867)、学校では中国から伝わった古典を中心に教えていたが、明治時代の新しいカリキュラムでは、読み、書き、算数を基礎的な能力として重視した。また、開智学校は県内で唯一「英学」を主要科目のひとつに掲げていた。


旧開智学校は、1963年まで小学校として使用された。その84年の間に、女鳥羽川の氾濫で校舎は何度も被害を受けた。新しい校舎が必要と判断され、1961年には本館が重要文化財に指定された。1964年、現在地に移築され、建設当時の姿に復元された。現在、旧開智学校は日本の教育史を紹介する博物館として、19世紀から現代までの教科書や教室用具を展示している。

The Former Kaichi School Building, a National Treasure


The Former Kaichi School Building was one of the first public elementary schools in Japan. Built in 1876, the school’s design and architectural features exemplify the pseudo-Western style (giyōfū) that was popular in the 1870s. In 2019, the Former Kaichi School Building was the first modern-era school building to be designated a National Treasure.


The Origins of the Kaichi School

The Meiji Restoration in 1868 brought a wave of social and political changes that impacted every aspect of daily life, including education. After roughly 250 years of self-imposed isolation, the Japanese government abandoned its closed-borders policy and introduced a wide range of institutions and technologies from the West.


The Chikuma Prefectural School (precursor to the Kaichi School) first held classes in 1872. This first building was located on the grounds of a former Buddhist temple on the bank of the Metoba River. However, when national educational reform began and the prefectural school adopted a modern curriculum, the temple architecture seemed out of place in the culture of the time.


Tateishi Seijū (1829–1894), a Matsumoto-born master carpenter, was tasked with designing a new, Western-style school building. He made several trips to the relatively international cities of Tokyo and Yokohama to study the latest examples of Western architecture in Japan. Although Western-style buildings had begun to appear in these major cities, very little was known about Western architecture.


The giyōfū architectural style is a product of these late-nineteenth-century conditions: the style was created when carpenters like Tateishi, who had been trained in traditional woodworking techniques, imitated the designs of Western buildings. The resulting structures have a distinctive mix of Japanese and Western elements.


When the Former Kaichi School Building was constructed, its architecture was considered the cutting edge of design. Emperor Meiji (1852–1912) showed particular interest in the school when he visited Matsumoto in 1880, and photographs of the building were displayed at the world’s fairs in New Orleans (1884) and Chicago (1893).


From School to Museum

The Kaichi School opened to an enrollment of 1,051 students. Matsumoto’s local government ardently supported primary education, and this enthusiasm seems to have been shared by its residents. On average, only about one in every three Japanese children attended school in the 1870s, but at the Kaichi School, this ratio was close to two of every three.


Reading, writing, and arithmetic had been core skills for students even during the Edo period (1603–1867), when education mainly consisted of studying classical texts from China. The new, Meiji-era curriculum naturally included these subjects, but it emphasized the study of Western science and technology. The Kaichi School was also the only school in the prefecture that taught English Language and Culture (eigaku) as one of its core subjects.


The Kaichi School operated as an elementary school until 1963. Over those 84 years, the Metoba River flooded several times, damaging the school buildings. The main building was designated an Important Cultural Property in 1961, and this prompted the decision to relocate and restore it three years later. The Former Kaichi School Building is now a museum dedicated to the history of education in Japan. Its exhibits include textbooks and classroom equipment from the nineteenth century to the present.

Search