Title The Former Kaichi School Building, a National Treasure

  • Nagano
Topic(s):
Castles/Palaces
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Matsumoto City

国宝 旧開智学校校舎


旧開智学校校舎は、日本で最初の公立小学校の一つであった。1876年に建てられ、校舎のデザインや建築の特徴は、1870年代に流行した擬洋風の代表的なものだ。2019年、旧開智学校校舎は教育建築物としては初めて国宝に指定された。


開智学校の起源

1868年の明治維新は、社会的・政治的な変化の波をもたらし、教育制度を含む日常生活のあらゆる面に影響を与えた。約250年にわたる鎖国を解き、西洋からさまざまな概念や技術を導入したのである。


1872年、開智学校の前身である筑摩県学(後の開智学校)が初めて授業を行った。この最初の校舎は、女鳥羽川のほとりの旧仏閣の境内にあった。しかし、国の教育改革が始まり、開智学校も近代的なカリキュラムを採用するようになると、寺院建築は古めかしく感じられるようになった。


松本出身の大工、立石清重(1829-1894)は、新しい洋風校舎の設計を任された。彼は、東京や横浜などの大都市に何度も足を運び、日本にある最新の西洋建築を研究した。東京や横浜の大都市には洋館が建ち始めていたが、西洋建築のことはほとんど知られていなかった。19世紀末のこうした状況の中で、伝統的な木工技術を身につけた立石ら大工が、西洋の建築様式を模倣することで生まれたのが「擬洋風建築」である。その結果、和洋折衷の独特な建築物が生まれた。


旧開智学校校舎が建設された当時、その建築様式は最先端のデザインとして注目された。1880年に松本を訪れた明治天皇(1852-1912)の目に留まり、ニューオリンズ(1884年)、シカゴ(1893年)の万国博覧会では、この建物の写真が展示されたという。


学校から博物館へ

開智学校は、1,051名の生徒を集めて開校した。松本の行政が初等教育に熱心であったというが、それは住民も同じであったようである。1870年代の日本では、学校に通う子どもは3人に1人程度だったが、開智学校では3人に2人に近い割合で通っていた。


江戸時代(1603~1867)、学校では中国から伝わった古典を中心に教えていたが、明治時代の新しいカリキュラムでは、読み、書き、算数を基礎的な能力として重視した。また、開智学校は県内で唯一「英学」を主要科目のひとつに掲げていた。


旧開智学校は、1963年まで小学校として使用された。その84年の間に、女鳥羽川の氾濫で校舎は何度も被害を受けた。新しい校舎が必要と判断され、1961年には本館が重要文化財に指定された。1964年、現在地に移築され、建設当時の姿に復元された。現在、旧開智学校は日本の教育史を紹介する博物館として、19世紀から現代までの教科書や教室用具を展示している。

【國寶】舊開智學校校舍


舊開智學校校舍建造於1876年,是日本最早的公立小學之一,其設計風格與建築特徵是典型的「擬洋風」,這種建築風格在1870年代左右曾風行一時。2019年,舊開智學校校舍成為日本進入明治時代(1868-1912)以後的第一座、也是唯一一座被指定為國寶的近代學校建築。


開智學校的創立

1868年的明治維新,在日本掀起了一股政治、社會變革的浪潮,影響波及日常生活的方方面面,教育也在其中。在經歷了大約250年的閉關鎖國後,日本政府開始廣泛引進西方的制度與科技,也打開了國門。

1872年,開智學校的前身「築摩縣學」正式開班授課。學校原本坐落在女鳥羽川岸邊一座廢寺之內,鑒於全國已經開始教育改革,縣立學校也引入了現代化的課程,寺院建築似乎已經無法適應當時的文化環境。

設計一座西洋式新校舍的任務被交到了立石清重(1829-1894)手中。當時,西式建築雖然已經在這些大都市出現,本國匠人對於西式建築卻依舊知之甚少。因此出生於松本的立石清重數次前往東京、橫濱等更加國際化的大都市,研究最新傳入日本的西式建築。

在此風潮下,「擬洋風」建築風格於19世紀晚期應運而生。這是在模仿西式建築設計的過程中,如立石清重這樣的日本傳統木工匠人創造出的獨特建築風格,他們的作品將日式技法與西洋元素融為了一體。

舊開智學校校舍建築被視為開先河之作,明治天皇(1852-1912)於1880年巡視松本時也對開智學校表現出了極大興趣。此外,校舍照片也曾在新奧爾良(1884年)和芝加哥(1893年)的兩屆世界博覽會上展出。


從學校到博物館

開智學校開校時共招收1051名學生。松本地方政府大力支持初等教育,這份熱情似乎也感染了當地居民。1870年代,日本平均每三個學齡兒童中只有一人入學,而在開智學校,這個比例直逼三分之二。

早在江戶時代(1603-1867),學校主要借助中國的經典文本來傳授閱讀、書寫、算術等基礎知識。進入明治時代後,全新的課程設置中固然也包含了這些科目,同時更注重西方的科學技術教育。開智學校是縣內唯一將「英學」(英語系國家的語言與文化)作為主科教學的學校。

直到1963年,開智學校一直提供基礎教育。在近90年中,女鳥羽川幾度氾濫成災,損毁了校舍建築。1961年,學校主樓被指定為國家重要文化財產。3年後校舍搬遷到了現在的位置,並經歷了大規模修復。如今,舊開智學校校舍是一座博物館,致力於展示日本教育的發展史。館內展品包括19世紀至今的教材和教室裝備。

【国宝】旧开智学校校舍


旧开智学校校舍是日本最早的公立小学之一。校舍建造于1876年,其设计风格与建筑特征是典型的“拟洋风”,这种建筑风格在19世纪70年代曾风行一时。2019年,旧开智学校校舍成为日本进入明治时代(1868-1912)以后的第一座、也是唯一一座被指定为国宝的近代学校建筑。


开智学校的创立

1868年的明治维新,在日本掀起了一股社会、政治变革的浪潮,影响波及至日常生活的方方面面,教育也在其中。在经历了大约250年的闭关锁国后,日本政府打开国门,开始广泛引进西方的制度与科技。

1872年,开智学校的前身“筑摩县学”正式开班授课。学校原本坐落在女鸟羽川岸边一座废寺之内,鉴于全国性的教育改革已经开始,县立学校也引入了现代化的课程,寺院建筑便因此开始显得过于陈旧。

设计一座西洋式新校舍的任务被交到了立石清重(1829-1894)手中。这位出生于松本的木工大师曾几度前往东京、横滨等相对国际化的大都市,研究最新传入日本的西式建筑样本。然而,西式建筑虽然已经在这些大都市里出现,本国匠人对于西式建筑却依旧知之甚少。

在这样的状况下,“拟洋风”建筑风格于19世纪晚期应运而生。这是在模仿西式建筑设计的过程中,如立石清重这样的日本传统木工匠人创造出的独特建筑风格,他们的作品将日式技法与西洋元素融为了一体。

旧开智学校校舍被视为开先河之作,明治天皇(1852-1912)于1880年巡视松本时也对开智学校表现出了极大兴趣。此外,校舍照片也曾在新奥尔良(1884年)和芝加哥(1893年)的两届世界博览会上展出。


从学校到博物馆

开智学校开校时共招收1051名学生。松本地方政府大力支持初等教育,这份热情似乎也感染了本地居民。19世纪70年代,日本平均每三个学龄儿童中只有一人入学,而在开智学校,这个比例直逼三分之二。

早在江户时代(1603-1867),学校主要借助中国的经典文本来传授阅读、书写、算术等基础知识。进入明治时代后,全新的课程设置中除了这些科目以外,同时更注重西方的科学技术教育。开智学校是县内唯一将“英学”(英语文化圈的语言与文化)作为主科教学的学校。

直到1963年,开智学校一直提供基础教育。在近90年中,女鸟羽川几度泛滥成灾,损毁了校舍建筑。1961年,学校主楼被指定为国家重要文化财产。3年后校舍搬迁到了现在的位置,并经历了大规模修复。如今,旧开智学校校舍是一座博物馆,致力于展示日本教育的发展史。馆内展品包括19世纪至今的教材和教室装备。

The Former Kaichi School Building, a National Treasure


The Former Kaichi School Building was one of the first public elementary schools in Japan. Built in 1876, the school’s design and architectural features exemplify the pseudo-Western style (giyōfū) that was popular in the 1870s. In 2019, the Former Kaichi School Building was the first modern-era school building to be designated a National Treasure.


The Origins of the Kaichi School

The Meiji Restoration in 1868 brought a wave of social and political changes that impacted every aspect of daily life, including education. After roughly 250 years of self-imposed isolation, the Japanese government abandoned its closed-borders policy and introduced a wide range of institutions and technologies from the West.


The Chikuma Prefectural School (precursor to the Kaichi School) first held classes in 1872. This first building was located on the grounds of a former Buddhist temple on the bank of the Metoba River. However, when national educational reform began and the prefectural school adopted a modern curriculum, the temple architecture seemed out of place in the culture of the time.


Tateishi Seijū (1829–1894), a Matsumoto-born master carpenter, was tasked with designing a new, Western-style school building. He made several trips to the relatively international cities of Tokyo and Yokohama to study the latest examples of Western architecture in Japan. Although Western-style buildings had begun to appear in these major cities, very little was known about Western architecture.


The giyōfū architectural style is a product of these late-nineteenth-century conditions: the style was created when carpenters like Tateishi, who had been trained in traditional woodworking techniques, imitated the designs of Western buildings. The resulting structures have a distinctive mix of Japanese and Western elements.


When the Former Kaichi School Building was constructed, its architecture was considered the cutting edge of design. Emperor Meiji (1852–1912) showed particular interest in the school when he visited Matsumoto in 1880, and photographs of the building were displayed at the world’s fairs in New Orleans (1884) and Chicago (1893).


From School to Museum

The Kaichi School opened to an enrollment of 1,051 students. Matsumoto’s local government ardently supported primary education, and this enthusiasm seems to have been shared by its residents. On average, only about one in every three Japanese children attended school in the 1870s, but at the Kaichi School, this ratio was close to two of every three.


Reading, writing, and arithmetic had been core skills for students even during the Edo period (1603–1867), when education mainly consisted of studying classical texts from China. The new, Meiji-era curriculum naturally included these subjects, but it emphasized the study of Western science and technology. The Kaichi School was also the only school in the prefecture that taught English Language and Culture (eigaku) as one of its core subjects.


The Kaichi School operated as an elementary school until 1963. Over those 84 years, the Metoba River flooded several times, damaging the school buildings. The main building was designated an Important Cultural Property in 1961, and this prompted the decision to relocate and restore it three years later. The Former Kaichi School Building is now a museum dedicated to the history of education in Japan. Its exhibits include textbooks and classroom equipment from the nineteenth century to the present.

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