Title Welcome to Urakuen

  • Aichi
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item) $SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item) Pamphlet
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Nagoya Railroad Co.,Ltd.

「日本庭園 有楽苑について」


有楽苑へようこそ

この庭園は、17世紀の貴重な茶室「如庵」にふさわしい場所として、名古屋鉄道によって作られた。如庵は国宝に指定されている3つの茶室のうちの1つであり、茶道建築の最高傑作とされる。1971年、名古屋鉄道株式会社(以下、名鉄)が如庵を譲り受け、神奈川県から愛知県犬山市に如庵を移築し、この庭園が建設された。有楽苑の創設にあたっては、如庵の生みの親である茶人・織田有楽(1547-1621)の好みを取り入れた庭園を造ることを目指したのである。有楽苑という名前も、「有楽の庭」という意味である。


有楽苑の中核をなす歴史的国宝「如庵」

織田有楽は尾張国(現在の愛知県西部)で、犬山城を築いた有力武士である織田家に生まれた。1618年に隠居した有楽は、京都の建仁寺の境内に正伝院書院と呼ばれる屋敷を構えた。茶の湯を好んだ有楽は、邸宅に隣接して茶室を設計・建築した。この茶室を「如庵」と名付けた。

この茶室とその周辺の建物は、明治時代(1868-1912)まで京都に残されていた。その後、建物は所有者が変わり、何度か移転した。最終的に、如庵と正伝院書院の一部は三井家が取得し、神奈川県大磯の私邸に移築された。

1969年、三井家はこれらの建物を、如庵の茶庭(露地)の品々やその他多くの歴史的遺物とともに名鉄に売却した。この購入は、歴史的建造物を保存し、文化遺産を公開する庭園を建設しようという名鉄の計画の第一歩でした。

その陣頭指揮を執ったのが、名高い建築史家でもある堀口捨己(1895~1984)であった。堀口捨己は、赴任前の数十年間、如庵をはじめとする茶室に関する古いスケッチや図面、史料を丹念に収集し、如庵や他の茶室に関する著書も執筆していた。堀口はこの如庵の修復とそれを展示するための庭園づくりに携わり、ライフワークの集大成としたのである。


庭園の建設

名鉄が有楽苑を建設するのに選んだのは、犬山城にほど近い遊園地跡地であった。建設は前途多難な滑り出しであった:1971年5月18日、堀口が名古屋に着いた時、名鉄の従業員はストライキに突入しており、バスも電車もすべてストップしていた。堀口が犬山に到着した後も、トラブルは続いた。5月19日の朝、土砂降りの中、堀口は現地の様子を見に行った。堀口が東京から送った図面をもとに、この1週間、作業員たちは建物の位置を示すためのひもを張っていた。それを見た堀口は、「自分の設計した線と全然違う」「如庵の位置が違う」と激怒した。

翌日、急遽、修正を行い、工事を開始した。その後、堀口の指揮のもと、約一年間にわたって修復師、石工、大工が有楽の歴史的建造物を再建・修復し、庭師が生きた風景を作り上げた。

堀口は70歳を過ぎても、雨の中、借りた名鉄のレインコートを着て工事に立ち会うなど、精力的に活動した。堀口は、犬山まで21回も通い、その都度、注意事項を書き残した。


ビジョンの実現

堀口捨己は、自然素材の特性をデザインに取り入れたことが評価されている。堀口は、最初に描いた庭のイメージに縛られることなく、岩や木の個性を生かしながら設計を進めた。

堀口は如庵の復元と庭園造成の計画を立てるにあたり、史料と1799年の有楽邸の絵図を参考にした。建物の位置はもちろん、垣根の形、飛び石の配置、松の木の位置、竹の種類など、すべてこの資料に基づいて決定され、当時の如庵の姿を想起させるものである。

1799年の絵図には、石塔のある低い丘、そしてそれらを結ぶ簡単な石橋が描かれている。堀口は池を掘る代わりに、水を細かい白砂で表現した枯山水でこの風景を再現した。また、有楽の四角い月見台「嘯月台」も再現した。庭の随所に数百年前の門や石灯籠、手水鉢を配し、数十本の大木や石を移植して、歴史を感じさせる庭園に仕上げた。

有楽苑は、当初は簡単な移転・修復工事から始まりましたが、その後、庭園全体がより大きなものに成長しました。17世紀の茶人の美的感覚、巨匠建築家の献身とビジョン、そしてこの文化遺産を次の世代のために維持する管理人のたゆまぬ努力が結集されている。

Welcome to Urakuen


This garden was created for a single purpose: to serve as the setting for Jo-an, a priceless seventeenth-century tea house. Jo-an is a masterwork of tea house architecture and one of only three tea houses recognized as National Treasures. In 1971, Jo-an was acquired by the Nagoya Railroad Company, Ltd. (also called “Meitetsu”), which moved the tea house from Ōiso, Kanagawa Prefecture, to the city of Inuyama, Aichi Prefecture, where the garden was built. In building Urakuen, Meitetsu planners sought to create a garden that would embody the tastes of Jo-an’s architect, the tea master Oda Uraku (1547–1621). Even the name “Urakuen” literally means “Uraku’s garden.”


Jo-an, the Historic National Treasure at the Core of Urakuen

Oda Uraku was born in Owari Province (now western Aichi Prefecture) to the powerful Oda family, the samurai who built nearby Inuyama Castle. In 1618, Uraku withdrew from public life and constructed a residence, called the Shōdenin, on the grounds of Kenninji Temple in Kyoto. Uraku enjoyed holding tea gatherings, and he designed and built a tea house that adjoined his residence. The name he chose for this tea house was “Jo-an.”

Jo-an and its surrounding structures remained in Kyoto until the Meiji era (1868–1912). Thereafter, the buildings changed ownership and were relocated several times. Jo-an and part of the Shōdenin were eventually acquired by the Mitsui family, who had the structures moved to their private residence in Ōiso, Kanagawa.

In 1969, the Mitsui family sold these buildings to Meitetsu, along with objects from Jo-an’s tea garden (roji) and many other historical artifacts. Purchasing the buildings was the first step of Meitetsu’s plan to create a garden where the historic structures could be preserved and their cultural legacy could be made available to the public.

Renowned architect and architectural historian Horiguchi Sutemi (1895–1984) was chosen to spearhead the garden project. Horiguchi had painstakingly collected old sketches, diagrams, and historical accounts related to Jo-an and other tea houses for decades prior to his appointment, and he had also authored several books on the topic. The chance to oversee the restoration of Jo-an and create a visionary garden to showcase it was the culmination of Horiguchi’s life’s work.


Construction of the Garden

Meitetsu chose to build Urakuen on the grounds of a former amusement park close to Inuyama Castle. Construction got off to a rocky start: on May 18, 1971, the day Horiguchi arrived in Nagoya, Meitetsu workers were on strike, and buses and trains had all stopped running. The trouble continued after Horiguchi arrived in Inuyama. On the morning of May 19, Horiguchi arrived to assess the site in the midst of a downpour. Workers had spent the past week laying string lines to mark the building locations based on plans Horiguchi had sent from Tokyo. After one look at the results, he flew into a rage, shouting that the lines were completely different from his design, and that the location for Jo-an was wrong. The next day, after some revisions, construction work began. Over the next year, a legion of restorers, masons, and carpenters under Horiguchi’s direction reassembled and repaired the historic structures of Uraku, while gardeners crafted an intricate living landscape.

Despite being in his 70s, Horiguchi was a dedicated and tireless participant, often standing in the rain in a borrowed Meitetsu raincoat to oversee construction. He made a total of 21 trips to Inuyama, each time leaving a set of detailed instructions.


Achieving a Vision

Horiguchi Sutemi has been praised for his ability to incorporate the characteristics of natural materials into his designs. Rather than being bound by his initial vision of a garden, Horiguchi adapted his design to incorporate the individual qualities of each rock and tree.

In developing his plan for the restoration of Jo-an and the creation of the garden, Horiguchi used historical descriptions and a drawing of Uraku’s residence from 1799. Everything was determined through careful scrutiny of these sources—not just the building positions, but the styles of the fences, the arrangements of the stepping stones, the locations of the pine trees, and the types of bamboo were all selected to evoke Jo-an’s original setting.

The 1799 drawing shows a low hill with a stone pagoda, and beside it, a pond spanned by a simple stone bridge. Instead of digging a pond, Horiguchi replicated the scene using a dry landscape garden (karesansui), in which water is represented by fine white gravel. He also recreated Uraku’s square moon-viewing platform, called the Shōgetsudai. Throughout the garden, Horiguchi incorporated centuries-old gates, stone lanterns, and washbasins (tsukubai) and transplanted dozens of large trees and stones to imbue the garden with a sense of history.

Although Urakuen began as a simple relocation and restoration project, the garden as a whole grew into something much greater. Its design embodies the aesthetic sensibilities of a seventeenth-century tea master, the dedication and vision of a master architect, and the unflagging efforts of caretakers who preserve the garden’s cultural heritage for generations to come.

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