Title Seven Shrines

  • Shiga
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
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Text Length:
501-750
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Hiyoshi Taisha

7つの神社


日吉大社の七つの主要な神社は、境内の西側と東側に分かれている。社名や祭神は幾度か変遷してきた。現在の社名と祭神は、1869年頃、神仏分離令により宗教施設が明確化されたことに由来する。それまでは、日吉大社をはじめ、日本各地の宗教施設で神仏習合が行われていた。分離令により、仏教の信仰が禁止され、日吉大社から仏具が撤去・破壊されたため、祭神が再編成され、祭祀のあり方も見直されたのである。


7という数字

日吉大社で合計7つであるのは、主要な神社だけではない。本殿の階段はそれぞれ7段であり、本殿前の狛犬はすべて7本の尾を持つ。


天台宗では、日吉大社の7社は北斗七星を構成する7つの星の現われであるとする。北斗七星は、天皇や衆生の寿命を決めると考えられている。


西側

日吉大社の最高位である西本宮と、宇佐宮と白山姫宮という小さな神社が2つある。山王祭の最終日に行われる祭典の中心地である。比叡山延暦寺の僧侶が西本宮を訪れ、供物を捧げ、住職が日吉大社の神前で般若心経を読誦する。


西本宮

1868年までは大宮神社と呼ばれ、現在も日吉大社で最高位の神社である。本殿の祭神は、東本宮の祭神である大山咋神の後裔で、地上の神々の総帥である大己貴命である。7世紀頃から大和地方(現在の奈良県)で崇拝されてきた大己貴命は、朝廷との結びつきが強く、日本の守護神の一人とされている。


本殿は国宝に指定されている。


宇佐宮神社

西本宮のすぐ東にある神社。祭神は西本宮に祀られている大己貴命の妻、田心姫神。大分県の宇佐八幡宮にも同じ田心姫神が祀られており、二人の姉妹と一緒に祀られている(3人ともスサノオとアマテラスの子供である)


本殿の両脇には、不老長寿の象徴とされる橘の木が立っている。3月3日のひな祭りに飾られる雛段には、桜と対になった橘が飾られるのが通例となっている。


白山姫神社

宇佐宮の東にある白山姫神社は、ククリヒメを祭神とする神社。ククリヒメは、岐阜県と石川県の県境にある白山の神である。8世紀の日本書紀に、イザナギとイザナミの創造神対決の仲介役として登場する。


東側

東側は八王子山頂付近に2社、下に2社の計4社からなる。祀られているのは、穏やかな姿と激しい姿を持つ神々の夫婦である。山頂には荒々しい姿を、下の神社には穏やかな姿をお祀りしている。この二神は夫婦神とされ、四月の山王祭では二神の渡御と、神の子の誕生を祝う。


東本宮

日吉大社で2番目に格の高い神社。旧称の二宮と呼ばれることもある。本殿に祀られているのは、大己貴命の祖先である大山咋神の穏やかな姿である。


本殿は国宝に指定されている。


牛尾宮神社

八王子山の山頂にある神社。祀られている御祭神は大山咋の荒々しい姿である。大山咋の穏やかな姿は、東本宮に祀られている


樹下宮神社

樹下宮は、山に社殿が建てられる以前から神聖視されていた場所にある。本殿は、八王子山麓の湧水を利用して建てられた。八王子山は神が宿る山とされ、山頂付近の岩に八王子神が宿るとされる。


しかし、樹下宮の本殿に祀られているのは八王子ではなく、京都の賀茂神社の総鎮守の娘で、大山咋神の子である賀茂別雷神の母、賀茂玉依姫の優しい姿である。


三宮神社

三宮神社は八王子山の山頂付近にある。祭神は賀茂玉依姫の荒々しい姿である。

Seven Shrines


Hiyoshi Taisha’s seven major shrines are divided into two groups, one clustered in the west portion of the shrine precincts and the other in the east. The names of the shrines and identities of the deities enshrined within have changed on several occasions over the centuries. The current configuration of shrine names and deities dates from approximately 1869, following an edict to “clarify” religious sites by separating Shinto from Buddhism. Shinto and Buddhism were previously practiced together at religious sites throughout Japan, including at Hiyoshi Taisha. Under the separation edict, Buddhist practices were banned, and Buddhist objects were removed from Hiyoshi Taisha and destroyed, leading to a reconfiguration of the deities and a reimagining of ritual practices.


The Number Seven

The major shrines are not the only things at Hiyoshi Taisha that total seven. There are seven steps in each of the staircases of the main sanctuaries, and all the komainu guardian dogs in front of the halls have seven tails.


According to Tendai Buddhism, the seven shrines of Hiyoshi Taisha are a manifestation of the seven stars that make up the Big Dipper constellation. The Big Dipper is thought to determine the life spans of emperors and all other sentient beings.


Western Cluster

The western cluster contains the highest-ranking shrine at Hiyoshi Taisha, Nishi Hongū, along with two smaller shrines: Usagū Shrine and Shirayamahime Shrine. The area is the main location for ceremonies held on the last day of the Sannō Festival. Monks from Enryakuji Temple on Mt. Hiei visit Nishi Hongū to present offerings, and the chief abbot recites the Heart Sutra before the Hiyoshi Taisha deities.


Nishi Hongū (Western Main Shrine)

Until 1868, this shrine was called Ōmiya Shrine, or “great shrine,” and it is still the highest-ranking shrine at Hiyoshi Taisha. The deity enshrined in the main sanctuary is Ōnamuchi, also known as Ōkuninushi, the leader of the earthly deities and a descendant of Ōyamakui no kami, the deity enshrined in Higashi Hongū (Eastern Main Shrine). Ōnamuchi, who has been venerated in the Yamato region (now Nara Prefecture) since the seventh century, has strong ties to the ancient Japanese court and is considered one of the divine protectors of Japan.


The main sanctuary is designated a National Treasure.


Usagū Shrine

Usagū Shrine is located just to the east of Nishi Hongū. The deity venerated there is Tagorihime, the wife of Ōnamuchi, the deity enshrined in Nishi Hongū. The same Tagorihime is enshrined at Usa Hachimangū Shrine in Oita Prefecture, where she is venerated along with her two sisters. All three are children of the deities Susanoo and Amaterasu.


Tachibana orange trees, which are considered a symbol of perpetual youth and longevity, stand to either side of the main sanctuary. A tachibana tree paired with a cherry tree is a customary decoration among the tiered rows of dolls displayed on Girls’ Day (March 3).


Shirayamahime Shrine

Just east of Usagū Shrine is Shirayamahime Shrine, where the deity Kukurihime is venerated. Kukurihime is the deity of Mt. Hakusan on the border between Gifu and Ishikawa Prefectures. She appears in the eighth-century chronicle Nihon shoki as the intermediary during a clash between the creator deities Izanagi and Izanami.


Eastern Cluster

The eastern cluster comprises four shrines: two near the summit of Mt. Hachiōji and two on the plain below. The deities enshrined are a divine couple who have gentle and violent manifestations. The violent manifestations are enshrined on the mountaintop, while the gentle versions are in the shrines below. The two deities are considered betrothed, and their union, along with the birth of their divine child, is the focus of the Sannō Festival held in April.


Higashi Hongū (Eastern Main Shrine)

Higashi Hongū is the second-highest-ranking shrine at Hiyoshi Taisha. It is sometimes called by its earlier name, Ninomiya, meaning “second shrine.” The deity enshrined in the main sanctuary is the gentle manifestation of Ōyamakui, an ancestor of the deity Ōnamuchi.


The main sanctuary is designated a National Treasure.


Ushiogū Shrine

Ushiogū Shrine is located near the summit of Mt. Hachiōji. The enshrined deity is the violent manifestation of Ōyamakui, whose gentle manifestation is enshrined in Higashi Hongū.


Jugegū Shrine

Jugegū Shrine is located on a site that was considered sacred long before shrine structures were ever built on the mountain. The main sanctuary was built over a natural spring at the base of Mt. Hachiōji. The mountain itself is considered a shintaisan (a mountain where a deity dwells), and the deity Hachiōji is thought to reside in a rock near the summit.


The deity enshrined in the main sanctuary of Jugegū, however, is not Hachiōji but the gentle manifestation of Kamotamayorihime, a daughter of the chieftain of the Kamo shrines in Kyoto and mother to Kamo Wakeikazuchi, Ōyamakui’s son.


Sannomiya Shrine

Sannomiya Shrine is located near the summit of Mt. Hachiōji. The enshrined deity is the violent manifestation of Kamotamayorihime.

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