Title The Samurai Spirit of the Aizu Domain

  • Fukushima
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign $SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
aizuwakamatsushi shokutono nokeshochi suishinkyogikai

史跡若松城跡 / 徳川幕府への忠誠


武士の生活は、武士道(戦士の道)として知られる道徳的な行動規範に基づいていました。忠誠心、勇気、礼儀、慈悲、倹約、名誉などの価値観が非常に重要視されました。武士は一枚岩のグループではなく、調査によると、彼らが住んでいた時代や地域に応じて、彼らのライフスタイルには多くのバリエーションがあったことがわかります。しかし専門家は、会津武士が武士道を最高度に保持したこととしています。侍精神の例は今でも会津若松に見られ、住民は文化遺産を非常に誇りに思っています。

正しい生き方

会津武士は「義に死すとも不義に生きず」をモットーに生きていました。これは、18世紀後半に書かれた会津藩の軍隊に関する2セットの規則に反映されています。1セットはリーダー用で、もう1セットは部隊用でした。規則は、女性、子供、高齢者に危害を加えないこと、敵の家、田んぼ、動物を破壊しないことなど、市民の人権を尊重することを求めていました。

会津武士は、日常生活においても道徳を守ることに専念していました。彼らはまた、茶道、詩、書道、武術、乗馬、剣術などの文化活動についても十分な教育を受け、知識が豊富でした。保存状態の良い会津若松の史跡を訪れれば、武士の精神についてさらに知ることができます。


日新館

10歳から17歳までの会津藩士の子弟を養成するためのこの学校は、1803年に会津で設立されました。生徒は、大名に仕える人生のために精神的、肉体的に準備するための総合的な教育を受けました。 鶴ヶ城の近くにあった日新館は、当時の主要な教育機関と見なされ、会津武士から学ぶことを熱望する他の藩の訪問さえ受け入れました。6歳から9歳の男子は入学をする前から、「武士の規範」を学び、他者を尊重し、自分の行動に責任を持つことを基本としていました。 このルールは、今日でも会津若松の教育の中核として教えられています。 日新館は戊辰戦争 (1868 ~ 1869 年) で破壊されましたが、1987年、10キロ離れた会津若松市郊外に忠実に再現されました。


白虎隊

戊辰戦争 (1868–1869) で戦った約300人の軍隊です。主に、戦争によって教育が中断される前に日新館の学生だった15~17歳の少年で構成されていました。ある戦闘中、1つの部隊の 20 人のメンバーが飯盛山の近くで残りの部隊から切り離されていることに気づきました。山に登った後、彼らは下の町から煙が上がっているのを見て、鶴ヶ城が幕府軍に落とされたのだと思いました。煙は実際には近くの家から来ていました。少年たちは最終的に、敵に降伏するのではなく、自ら命を絶つことを選びました。一人の男の子は通りかかった女性に助けられて生き残りました。これらの十代の武士たちの墓は飯盛山にあります。

会津武家屋敷

会津武家屋敷は、会津家の最高顧問で戊辰戦争 (1868 年 - 1869 年) の戦闘員であった西郷頼母 (1830 年 - 1903 年) の邸宅を基に、慎重に復元された武家屋敷 (武家屋敷) を中心としています。妻の千重子(1835-1868)は、戦時中、5 人の娘や他の家族の女性とともに実家に滞在しました。差し迫った敗北のニュースが彼らに届くと、女性たちは敵による捕獲に直面する代わりに命を落としました。千重子は、自らの幼い娘たち3人を刀で殺し、10代の娘たち、2人の妹、義母と共に自らも命を絶ちました。


新島八重

新島八重(1845-1932)は、会津で最も有名な女性の一人です。 彼女は父から銃の使い方を教えられ、1868 年秋、会津の戦いに参加しました。会津軍が 1 か月におよぶ包囲戦の後、新政府軍に包囲された時、八重は鶴ヶ城への愛を表すために詩を書いたと言われています。

明日の夜、どこから誰かがここを見つめるだろう 月明かりに照らされた私の城

八重は戦争を生き残り、女子高等教育の提唱者となりました。鶴ヶ城には彼女の像と彼女の業績に関する展示品が展示されています。

The Samurai Spirit of the Aizu Domain


The life of a samurai was based on a moral code of conduct known as Bushido (the way of the warrior). Great importance was placed on values such as loyalty, courage, courtesy, mercy, frugality, and honor. Samurai were not a monolithic group and research suggests their lifestyle varied depending on the era and the region in which they lived. However, experts agree the Aizu samurai upheld the way of the warrior to the highest degree. Historical sites that bear witness to the samurai spirit can still be found in Aizu-Wakamatsu, and residents are very proud of their cultural heritage.

A righteous way of life

The Aizu samurai lived by the motto “Die in righteousness; do not live in unrighteousness.” This is reflected in two sets of rules for the Aizu domain’s forces, written in the late eighteenth century. One set was for the leaders and one set for the troops. The rules called for respecting the human rights of civilians, including not harming women, children, and the elderly, and refraining from destroying enemy homes, rice fields, and animals.

The Aizu samurai were also well-educated and knowledgeable about cultural activities such as the tea gatherings, poetry writing, and calligraphy, as well as martial arts, horse riding, and swordsmanship. Visitors can learn more about the samurai way of life at some of the well-preserved historical sites in Aizu-Wakamatsu.

Nisshinkan

This school for training sons of samurai aged 10–17 was established in Aizu in 1803. Students received an all-round education to prepare them mentally, physically, and spiritually for a life of service to their daimyo lord. Nisshinkan, located near Tsuruga Castle, was considered the leading educational institution of its type and even welcomed visits from families of other domains eager to learn from the Aizu samurai. Before entering the school, boys aged 6–9 learned the “Rules for Samurai Children,” which were based on respecting others and taking responsibility for one’s actions. The rules are still taught to schoolchildren in Aizu-Wakamatsu as core educational values. Nisshinkan was destroyed during the Boshin War (1868–1869) but, in 1987, it was faithfully recreated on a new site in a suburb of the city.

The Byakkotai (White Tiger Brigade)

This brigade of around 300 members fought in the Boshin War. It was primarily made up of boys aged 15–17 who had been students at Nisshinkan before the war interrupted their education. During one battle, 20 members of one unit found themselves near Mt. Iimori, cut off from the rest of their troops. After climbing the mountain, they saw smoke rising from the town below. Although this smoke was coming from houses nearby, the boys thought it meant Tsuruga Castle had fallen to the imperial forces. They ultimately chose to take their own lives rather than surrender to the enemy. One boy survived after being rescued by a passing woman. The graves of these teenage fighters are situated on Mt. Iimori.

Aizu Bukeyashiki (Samurai Museum)

The Aizu Bukeyashiki (Samurai Museum) features a carefully reconstructed samurai residence (bukeyashiki) based on the home of Saigo Tanomo (1830–1903), chief advisor to the Aizu family and a fighter in the Boshin War. During the war, his wife Chieko (1835–1868) stayed in the family home along with her five young daughters and other female family members. As news of the impending defeat reached them, the women ended their lives rather than face capture by the enemy. Chieko killed her three younger girls with a sword before taking her own life. Her teenage daughters, two younger sisters, and mother-in-law also committed suicide.

Niijima Yae

Niijima Yae (1845–1932) is one of Aizu’s most famous women. She was taught to use a gun by her father and fought in the Battle of Aizu (October–November, 1868). When the Aizu forces surrendered to the imperial troops after the month-long siege, Yae is said to have written a poem to express her love for Tsuruga Castle:

Tomorrow night someone from I know not where will gaze upon it here ― my castle drenched in moonlight

Yae survived the war and became an advocate for higher education for women. A statue of her and exhibits about her achievements are on display at Tsuruga Castle.

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