Title Mt. Iimori and the Boys of the Byakkotai

  • Fukushima
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
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Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
aizuwakamatsushi shokutono nokeshochi suishinkyogikai

飯盛山 と白虎隊の少年たち


白虎隊(白虎隊)は、主に15歳から17歳の少年で構成された部隊でした。彼らは、徳川幕府軍とその支配に反対する勢力との戦いであった戊辰戦争 (1868–1869) に参加した会津武家の息子たちでした。飯盛山は、部隊から切り離されて自害した白虎隊隊員19名の永眠の地です。グループの1人は生き残り、悲劇的な事件について語り継ぎました。今日、白虎隊は会津武士精神の不朽の象徴です。訪れる人は、山頂への階段をハイキングするか、小額の料金でエスカレーターを利用し、山に上り、その少年たちの墓地に敬意を表することができます。

大名領主松平容保(1836–1893)は、年齢ごとに軍隊を4つの部隊に編成しました。白虎隊はこれらの中で最年少であり、当初は戊辰戦争での予備軍として意図されていました。しかし、1868 年の秋までに、ほとんどの会津軍は領内の他の地域で戦っており、鶴ヶ城と町を守るためには白虎隊を含む約3,000の軍隊しか残っていませんでした。 10月、親幕府軍が城を包囲し、白虎隊自身も領主と家族を守るために戦っていました。


苦渋の決断

会津若松の北東にある村、戸ノ口原の戦いの後、白虎隊のうちの1つの分隊の20人のメンバーが他の部隊から分離されました。小さな暗い峡谷の深い水の中を逃げた後、少年たちは飯盛山の頂上に登りました。見下ろすと町から煙が上がっているのが見え、彼らは城が敵に倒れて燃えているのだと信じ、狼狽えました。実際には、城はまだ立っていて、煙は近くの家から来ていました。しかし、少年たちはすべてが失われたと考え、敵に降伏する代わりに自らの命を絶ちました。

物語の多くの説明は、少年たちが命を絶った劇的な方法に焦点を当てていますが、研究者はこの出来事のより詳細な情報を提供しています。彼らは、グループの全員が最初に決定を支持したわけではないと信じています。白虎隊は武士の理想に従うように育てられ、教育を受けましたが、同時に活発で経験の浅い10代の若者の多様なグループでもありました。少年たちは最終的な行動方針について、不本意な合意に達する前におそらくさまざまな選択肢について話し合ったことでしょう。飯沼貞吉(1854-1931)は、地元の女性によって見つけられ偶然救出された白虎隊の唯一の生存者でした。貞吉は生涯、仲間を失った悲しみを抱えながらも、家族を持ち、通信業界で成功を収めました。彼の死後、彼は他の19人のメンバーが眠る飯盛山に埋葬されました。


飯盛山からは、少年たちが生きた1868年当時と変わらない会津若松の町並みを見渡すことができます。近くには、白蛇を五穀豊穣の神として祀る宇賀神堂があります。山の麓には白虎隊記念館と、風光明媚なさざえ堂があります。記念館には白虎隊と戊辰戦争に関する史料や遺品が展示されています。

Mt. Iimori and the Boys of the Byakkotai


The Byakkotai (White Tiger Brigade) was a military unit primarily made up of boys aged 15–17. The boys were the sons of Aizu samurai families involved in the Boshin War (1868–1869), which was fought between the Tokugawa shogunate and those opposed to its continued rule. Mt. Iimori is the final resting place of 19 members of the unit who took their own lives after being cut off from the rest of their troops. One of the group survived to give his account of the tragic incident. Today, the Byakkotai are an enduring symbol of the spirit of the Aizu samurai. Visitors can pay their respects at the boys’ gravesites, which can be accessed by hiking up the steps to the summit or taking an escalator for a small fee.

Daimyo lord Matsudaira Katamori (1836–1893) organized his troops into four units by age. The Byakkotai were the youngest of these and were initially intended only to serve as reserves in the fighting. However, by the autumn of 1868, most of the Aizu forces were fighting in other regions of the domain, leaving only around 3,000 troops, including the Byakkotai, to defend Tsuruga Castle and the town. In October, pro-imperial forces laid siege to the castle, and the Byakkotai found themselves fighting to defend their lord and families.

An agonizing decision

Twenty members of one Byakkotai squad were separated from the rest of their unit following the Battle of Tonoguchihara, in a village to the northeast of Aizu-Wakamatsu. After wading through deep water in a small, dark ravine to escape, the boys climbed to the top of Mt. Iimori. They were dismayed to look down and see smoke rising from the town, believing the castle had fallen to the enemy and was burning. In reality, the castle was still standing—the smoke was coming from nearby houses. However, the boys thought everything was lost and took their own lives instead of surrendering to the enemy.

Many accounts of the story focus on the dramatic way in which the boys ended their lives, but historians offer a more nuanced version of events. They believe that not all of the group would have supported the decision at first. The Byakkotai were raised and educated to follow samurai ideals, but they were also a diverse group of lively, inexperienced teenagers. The boys probably discussed various options before reaching reluctant consensus on their final course of action. Iinuma Sadakichi (1854–1931) was the group’s only survivor, having been rescued by chance when a local woman found him. While Sadakichi carried the sadness of losing his companions for the rest of his life, he went on to have a family and a successful career in the telecommunications industry. After his death, he was laid to rest alongside the other 19 Byakkotai members on Mt. Iimori.

Visitors to the mountain can look out over the town of Aizu-Wakamatsu, just as the boys did in 1868. Nearby is Uga-shindo, a shrine that honors a white snake as a god of abundance and fertility. The Byakkotai Museum of History and the picturesque Sazaedo Temple are situated at the base of the mountain. The museum displays historical documents and artifacts about the Byakkotai and the Boshin War.

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