Title Daihoji Temple

  • Nagasaki
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
kokkyonoshima tagengokaisetsukyogikai

大宝寺


日本列島の西端、五島列島の南西部に位置する玉之浦は、古くから中国と日本を往来する旅人の多くが通過してきた場所である。8世紀に創建されたとされる真言宗の寺院、大宝寺の海辺の境内には、その名残が数多く残されている。


806年、密教を学ぶために訪れた中国から帰国した僧侶の空海(774-835)が大宝寺を訪れたという伝説がある。中国で学んだ、後に真言宗を開くきっかけとなった教えを大宝寺で説いたとされる。このため、大宝寺は空海ゆかりの地として、そして真言宗の総本山である高野山にちなんで「西の高野山」を名乗っている。


本堂の裏山にある五重塔は、1369年に現在の福井県若狭湾の海岸で産出された石材で作られたものである。五島の商人たちは、中国で仕入れた商品を若狭湾など日本海側の港に運び、売っていたというから、石材はそうした経緯で五島に持ち込まれたと考えられる。この塔は子供の守り神として信仰され、新生児のへその緒を塔の中に納めてお祈りする習慣がある。


また、1375年に鋳造された大宝寺の銅製の梵鐘も中国へ向かう旅人、つまり現在の兵庫県から来た僧が持ち込んだものである。東シナ海を渡る危険な旅に神様の守護が得られるようにと、この鐘を寄進したのである。現在、鐘楼の横の建物に風雨から守るように納められている。

Daihoji Temple


For centuries, a significant proportion of travelers journeying between China and Japan would pass through the Tamanoura area in southwestern Goto, at the western end of the Japanese archipelago. There are many reminders of these voyages on the seaside grounds of Daihoji, a Shingon Buddhist temple thought to have been established in the eighth century.

According to legend, the priest Kukai (774–835) visited Daihoji in 806 upon his return from China, where he had studied esoteric Buddhism. The teachings he absorbed in China, which he is said to have preached at Daihoji, would later lead him to establish the Shingon school. As Shingon is headquartered at Mt. Koya in central Japan, Daihoji styles itself “the Mt. Koya of the West” due to its fabled association with Kukai.

On the hill behind the temple’s main hall stands a five-tiered pagoda dating back to 1369. It is made from stone originating in what is now Fukui Prefecture, on the coast of Wakasa Bay. The stone is thought to have been brought to Goto by the island’s traders, who regularly traveled to ports in Wakasa Bay and elsewhere along the Sea of Japan coast to sell merchandise they had acquired in China. Local devotees revere the pagoda as a protector of children, and it is customary to place the stump of a newborn’s umbilical cord inside the hollow structure as an offering to the deity.

Daihoji’s bronze temple bell, cast in 1375, was also brought to the temple by a traveler: a priest on his way to China from what is now Hyogo Prefecture in central Japan. The priest donated the bell in the hope that this good deed would grant him divine protection for the perilous journey across the East China Sea. His gift is now kept in a building next to the temple’s bell tower to protect it from the elements.

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