Title Warehouses in the Kitahama Area

  • Hokkaido
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
otarushi nihon isan suishin kyogikai

北浜地区倉庫群


小樽は 19 世紀中頃にはすでに海上貨物と貿易の重要な港でしたが、1882 年に内陸の鉱山から港に石炭を運ぶ北海道初の鉄道が開通すると、小樽の経済と人口は急速に成長しました。拡大する港の需要を満たすため海岸沿いに新たな土地が造成されました。北浜地区は1889年の埋め立てで作られました。これらの倉庫の多くは石川県、福井県、新潟県、富山県などの北陸地方に基盤を置く商船主が所有していました。


小樽運河の北端に近い北浜地区にはこれらの商船主によって建てられた倉庫のうち6棟の倉庫が残っています。小樽と札幌で採れた凝灰石を木材の骨組みに固定して造られています。石は火災に強く、木の枠組みは早く安価に建設できました。


1. 旧右近倉庫

右近倉庫は 1894 年に福井県の商船主のために建てられました。切妻屋根を持つ大型倉庫です。箸に似た2本の平行な黒い線である右近家の印が倉庫の正面に記されています。この印は右近家の店先や店員の制服にも使われていました。倉庫は元々、越屋根でした。しかし、1924年に手宮駅で貨物列車に運ばれていたダイナマイトが爆発し、右近倉庫など近隣の建物が被害を受けました。屋根は再建され、屋根の切り取られた形状がその事故を思い起こさせます。


2. 旧広海倉庫

広海倉庫は1889 年に建てられた大きな木骨石造り倉庫です。広海家は石川県加賀出身の船主で、1889 年に小樽で倉庫業を始めました。広海家は海産物を取引し、19世紀末には右近家とともに海上保険サービスを開始しました。この倉庫には貨物を積み込むための 2 つの大きな石造りのアーチ型出入り口があります。


3. 旧増田倉庫

増田倉庫は1903年に建てられました。増田家は広海家と同じく加賀の船主でした。 1880年代には木造北前船8隻とヨーロッパ式帆船3隻を運用していました。倉庫は木骨2階建ての石造りで、切妻造りの屋根がついていました。現在、これらの右近倉庫、広海倉庫、増田倉庫は堺町通りの木村倉庫内で小売店とカフェを運営する北一硝子株式会社の倉庫として使用されています。


4. 旧大家倉庫

大家倉庫には広い正面の2つの扉の上の装飾的な二重アーチ型の石積みと窓のための越屋根があります。 1891年に石川県加賀の船主大家家によって建造されました。


5. 旧渋沢倉庫

渋沢倉庫は1895 年に建てられた 3 棟の石造り建造物が連なった建物です。道路から奥に入った切妻屋根の大きな石造りの建造物が正面にある 2 つの小さな建物を繋いでいます。この倉庫は遠藤家によって建てられ、1915 年に実業家渋沢栄一 (1840年-1931 年) に購入されました。渋沢は、日本の近代経済の発展に尽力した功績で「日本資本主義の父」として知られています。この倉庫は現在カフェとして営業しています。


6. 旧小樽倉庫

小樽倉庫は1890年に加賀の商船主である西谷庄八と西出孫左衛門によって、新たに埋め立てられた土地に建てられました。倉庫は貨物が陸揚げされ、加工されていた中庭の周りに建てられています。現在、倉庫のいくつかは小樽市総合博物館として使われています。

Warehouses in the Kitahama Area 


Otaru was already an important port for sea freight and trade in the mid-nineteenth century, but its economy and population grew rapidly when Hokkaido's first railroad opened in 1882, bringing coal from inland mines to the port. Land reclamation efforts created additional areas along the coast to accommodate the needs of the expanding port. The Kitahama district was established on reclaimed land in 1889. Many warehouses were built in Kitahama, which had convenient access to the waterfront and railroads. A number of these warehouses were owned by merchant shipowners based in the Hokuriku region of Honshu which includes the prefectures of Ishikawa, Fukui, Niigata, and Toyama.


Six of the warehouses built by such merchant shipowners remain in the Kitahama area, near the north end of Otaru Canal. They are built from tuff stone from Otaru and Sapporo, fixed to a timber framework. The stone served as protection from fires, while the timber framework was quick and cheap to build.


1. Former Ukon Warehouse

The Ukon Warehouse was built in 1894 for merchant shipowners from Fukui Prefecture. It is a large gable-roofed warehouse. The Ukon family logo of two parallel black lines resembling chopsticks, is displayed on the front of the warehouse. The logo was also used on their store fronts and staff uniforms. The warehouse originally had a monitor roof. However, in 1924, dynamite being carried to a freight train exploded at Temiya Station, damaging nearby buildings, including the Ukon Warehouse. The roof was rebuilt, and the truncated shape of its roofline is a reminder of the incident.


2. Former Hiroumi Warehouse

The Hiroumi Warehouse is a large timber-framed stone warehouse built in 1889. The Hiroumi family were shipowners from Kaga in Ishikawa Prefecture, who established a warehouse business in Otaru in 1889. They traded in marine products and co-founded a marine insurance service with the Ukon family at the end of the nineteenth century. The warehouse has two large stone arched doorways for loading cargo.


3. Former Masuda Warehouse

The Masuda Warehouse was built in 1903. Like the Hiroumi family, the Masuda family were shipowners from Kaga. In the 1880s, they operated eight wooden kitamaebune merchant ships and three European-style sailing vessels. The warehouse is a two-story stone structure built on a wooden frame, with a gabled roof. Today, these Ukon, Hiroumi, and Masuda Warehouses are used for storage by the Kitaichi Glass Company, which operates a retail store and café in the Kimura Warehouse on Sakaimachi Street.


4. Former Oie Warehouse

The Oie Warehouse has decorative double-arched stonework over the two doors on its wide front and a monitor roof with windows. It was built in 1891 by the Oie family, shipowners from Kaga in Ishikawa Prefecture.


5. Former Shibusawa Warehouse

The Shibusawa Warehouse complex is a series of three connected stone buildings dating from 1895. A large stone structure with a gabled roof set back from the street connects two smaller buildings in front. The complex was built by the Endo family, but in 1915 it was purchased by industrialist Shibusawa Eiichi (1840–1931). Shibusawa is known as the “Father of Japanese Capitalism” for his work in developing modern businesses in Japan. The warehouse is currently open as a café.


6. Former Otaru Warehouse

The Otaru Warehouse complex was built in 1890 on newly reclaimed land by Nishitani Shohachi and Nishide Magozaemon, who were merchant shipowners from Kaga. The warehouses are built around a courtyard, where cargo was unloaded and processed. Several of the buildings now serve as the Otaru Museum.

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