Title Otaru Canal

  • Hokkaido
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc. Pamphlet
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
otarushi nihon isan suishin kyogikai
Associated Address:
Minatomachi, Otaru City , Hokkaido

小樽運河


舗装された歩道とガス灯が歴史ある小樽運河に並び、以前は倉庫だった建物が今ではレストランや店舗、博物館を収容しています。小樽運河は20世紀初頭に活気ある貿易港だった町の歴史を思い出させるとともに、地元住民の保護活動のシンボルとなっています。


20世紀初頭、小樽は北日本最大の商港でした。商船は、本州から品物や食料を運んできて、小樽近海でとれたニシンを積んで戻って行きました。艀が湾内を行き来して、船と岸壁の間で品物や乗客を運びました。1882年に開通した北海道初の鉄道で小樽まで輸送された石炭が日本中に出荷されて日本の工業化の原動力となりました。


港を通る貿易の増加に伴い海岸は艀で混雑するようになりました。1914年から1923年にかけて、幅40メートルの水路を挟んで岸壁に平行に並ぶ幅の狭い島々の列が埋め立てられました。水路ができたことで艀が停泊するスペースに余裕ができ、後に小樽運河として知られるようになりました。


やがて木造の帆船は次第に巨大な貨物船に置き換わり、1937年に新たな埠頭が完成して艀を使わずに船が着岸して積荷を下せるようになりました。同じ頃、この国のエネルギー需要の主流が石炭から石油に代わり、主要港としての小樽の地位は損なわれていきました。そして、運河も使われなくなりました。


1966年に、道路拡張のため運河を埋め立てて隣接する倉庫群を撤去する計画が浮上すると、地元住民がこの地域を保護するため運動を起こしました。1980年代に和解に至った後、運河の大部分とその周りの倉庫群が改修されました。小樽運河の北側はほぼ昔のままで、かつてこの街が財を成すのを助けた艀の代わりに小型の釣り船が並んでいます。

Otaru Canal 


A paved walkway and gas lamps line this historic canal, and former warehouses now house restaurants, stores, and museums. Otaru Canal is both a reminder of the city’s history as a vital trading port in the early twentieth century and a symbol of local preservation efforts.


In the early twentieth century, Otaru was the largest commercial port in northern Japan. Merchant ships brought goods and provisions from Honshu, then returned laden with herring caught near Otaru. Barges plied the bay, ferrying goods and passengers between the ships and shore. Coal was shipped across the country to fuel Japan’s industrial growth, brought to Otaru via Hokkaido’s first train line, opened in 1882.


As trade through the port increased, the shoreline became congested with barges. From 1914 to 1923, a string of narrow islands were reclaimed parallel to the shore, with a 40-meter-wide waterway between. The waterway provided additional mooring space for the barges and later became known as the Otaru Canal.


Eventually, large cargo ships replaced wooden sailing ships, and in 1937, a new wharf allowed ships to dock and unload without using barges. Around the same time, the main source for the nation’s energy needs shifted from coal to oil, eroding Otaru’s position as a major port. The canal fell into disuse.


When plans emerged to reclaim the canal and remove neighboring warehouses for road expansion in 1966, local residents campaigned to save the area. After reaching a compromise in the 1980s, much of the canal and surrounding warehouses were restored. The north side of Otaru Canal remains much as it was, lined with small fishing vessels in place of the barges that once helped build the city’s fortunes. 

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