Title Old Nakayama Tunnel

  • Niigata
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
「echigo nagaoka」 kanko shinko iinkai

中山隧道


長岡南東部の小松倉地区にある中山隧道は、全長877メートルの手掘りによる日本最長トンネルです。長く危険な峠道の代替手段として、1933年から1949年にかけて小松倉の住民たちにより建設されました。約50年間、この隧道は近隣の村へ続く安全なルートとして機能し、馬車や自動車の通行のために2回拡張されました。1998年、近くに新中山トンネルが完成したため、隧道は車両通行止めとなりました。中山隧道の西側から、訪問者はルートの一部を歩くことができ、構造物を見ることができます。安全上、入り口より70メートル先の進入は禁止されています。


より安全なルートの必要性

小松倉には雑貨店や病院がなく、住民は医療や一部の日用品を近くの広神村と小出(いずれも現魚沼市)に頼らなければなりませんでした。2つの村に行くための唯一の手段は、整備が行き届いていない4kmの峠道だったため、冬の大雪の期間は特に危険が伴いました。そのため、緊急の治療を受けれなかったり、道を移動中に事故に遭ったりする村人もいました。これをきっかけに、小松倉のコミュニティは峠道を迂回する方法を考案するようになりました。1932年に隧道建設の計画を決定し、1933年11月12日に中山隧道の工事が開始されました。


隧道の工事

建設資金は主にコミュニティからの寄付と土地やその他の資産の売却によって集められました。村人は交代制で働きながらツルハシとシャベルでトンネルを掘りました。掘削した土砂や石は木製のトロッコで搬出し、隧道の奥の方に新鮮な空気を送り込むため、ふいごが使用されました。手作業による掘削は速度が遅いことに加えて、洪水や資金調達の問題により遅れが生じ、さらに日中戦争(1937年~1945年)が原因で建設が4年間中断となりました。1949年、東と西それぞれから掘り進めていた人たちがついにトンネル内で対面し、16年間のプロジェクトが完了しました。


遺産

旧中山隧道は閉鎖後取り壊しが予定されていましたが、歴史的な重要性を認識し、住民が率先となって保存する取り組みを始めました。寄付金を活用し、小松倉の住民にとっての隧道の重要性と建設中に直面した課題を詳述するドキュメンタリーが制作されました。映画「掘るまいか」は2003年に公開され、複数の賞を獲得し、トンネルの保存に貢献しました。


日本の土木学会は中山隧道を国の土木遺産の貴重な例としています。

Old Nakayama Tunnel


The old Nakayama Tunnel in the Komatsugura area of southeastern Nagaoka is the longest hand-dug tunnel in Japan, stretching for 877 meters. It was built by the residents of Komatsugura between 1933 and 1949 as an alternative to a long and dangerous mountain pass. For almost 50 years, the tunnel provided a safer route to the neighboring villages and was enlarged twice to allow passage for horse carts and then automobiles. It was closed to traffic in 1998, when the new Nakayama Tunnel was completed nearby. The western side of the old tunnel still allows visitors to walk along part of the route and view the original structure. For safety reasons, entry is not permitted beyond the first 70 meters.


The Need for a Safer Route

Komatsugura did not have a general store or a hospital, so the residents had to rely on the nearby villages, Hirokami and Koide (both in present-day Uonuma), for medical treatment and certain daily necessities. The only way to reach the two villages was by a poorly maintained four-kilometer mountain path, and heavy winter snowfall made the journey especially dangerous. As a result, some residents could not receive urgent medical care and others got into accidents while attempting to travel the path. This eventually spurred the Komatsugura community to devise a way to bypass the mountain route. The plan for building the tunnel was finalized in 1932, and construction began on November 12th, 1933.


Construction of the Tunnel

Funds for construction were largely raised through donations from the community and through the sale of land and other assets. The villagers worked in shifts to dig the tunnel with pickaxes and shovels. Wooden minecarts were used to remove the excavated earth and stone, and bellows pumped fresh air into the deeper parts of the tunnel. In addition to the slow speed of manual digging, flooding and fundraising issues lead to delays, and the Second Sino-Japanese War (1937–1945) caused a four-year interruption in construction. In 1949, workers digging from the east and from the west finally joined the two sections of the tunnel, completing the 16-year project.


Legacy

The old Nakayama Tunnel was slated for demolition after closure, but community members launched an initiative to preserve the structure in recognition of its historical significance. Donations were used to produce a documentary detailing the tunnel’s importance to the residents of Komatsugura and the struggles they faced during construction. The film Horumaika (Should We Dig?) was released in 2003 and won several awards, contributing to the successful preservation of the tunnel.


The Japan Society of Civil Engineers lists the old Nakayama Tunnel as a valuable example of the country’s civil engineering heritage.

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