Title Local Color: Tokamachi Textile Dyeing

  • Niigata
Topic(s):
Villages/Towns Regional Specialties
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
tokamachishi bunka kanko suishin kyogikai

地元の色:十日町染織


豊かな織物の伝統を受け継ぐ十日町には、染色に最適な軟水がある。これは冬の豪雪のおかげだ。雪解け水が地中に吸収される際に、色の定着の妨げとなるミネラル分がろ過され、染めた布を蒸したりすすいだりするのに必要な純水が残るのだ。


越後上布のような植物性の織物の場合、糸は一般的に織られる前に染められる。十日町に特に関連する手法のひとつに、絣(かすり)と呼ばれる防染の技法がある。染め職人は、模様にしたがって主糸の周りに別々の木綿糸を結ぶ。木綿の糸が染料の浸透を防ぎ、本糸の一部を白く保つ。織機では、この白い部分が並んで絵柄が描かれる。当然ながら、この難しい技法には、長さの正確な計算、素材の強度と柔軟性の十分な理解、使用する織機の寸法の予測が必要となる。


絹の場合、染色は通常、織物の後に友禅と呼ばれる防染技法で行われる。何メートルもある白い絹をハンモックのように作業場に吊るし、針の先がついたしなやかな竹の棒でピンと張る。この滑らかな表面に、染め手はまず染めたくない部分に糊を塗り、染めたい部分に刷毛で染料を塗っていく。均一に染め上げ、布の長さによる色のばらつきを防ぐには、長年の訓練が必要だ。デザインはフリーハンドでも可能だが、工房ではスクリーンプリントのように決まったサイズの型紙を使うことが多い。一般的に、それぞれの型紙は1つのカラーレイヤーに対応しており、染料が適切な場所にのみ塗られるように、連続した型紙を正しく並べることも、入念な練習が必要な技術だ。染料を塗布した後、布は色を定着させるために蒸され、その後糊と残留染料を取り除くためにすすがれる。柄によっては、この工程を何度か繰り返すこともある。通常、生地の地色は最後に塗られる。


絹に使われるもうひとつの染色技法は、絞り染めの一種である「絞り」と呼ばれるものだ。一列に並んだ小さな布を結び、あるいは一本一本の糸で縫い、染料の入ったバケツに布を浸す。染料は結んだ部分に部分的にしか浸透せず、絞りの特徴である斑点模様と色のグラデーションが生まれる。


地元の染色文化は進化を続けており、十日町の絹染め職人たちは近年、友禅と絞りを組み合わせて、非常にユニークな柄の着物を作り始めている。

Local Color: Tokamachi Textile Dyeing


To complement its rich weaving tradition, Tokamachi has developed textile dyeing. Thanks to the heavy winter snowfalls, the area has an abundance of soft water, which is ideal for dyeing. As snowmelt is absorbed into the ground, mineral content that might interfere with color fixing is filtered out, leaving behind the pure water needed for steaming and rinsing dyed fabric.


For plant-based textiles like Echigo jofu, the threads are generally dyed before they are woven. One approach closely associated with Tokamachi is a resist-dyeing technique called kasuri (blurred patterns). Dyers knot separate cotton threads around the main thread according to a pattern. The cotton threads prevent the dye from penetrating, keeping sections of the main thread white. On the loom, the white sections line up to create an image or pattern. Naturally, this challenging technique requires precise calculations of length, a thorough understanding of the strength and flexibility of the material, and knowledge of the dimensions of the loom.


With silks, dyeing is usually done after the weaving in a resist-dyeing technique called yuzen. Pieces of white silk many meters long are hung like hammocks across a workshop and stretched taut with flexible, needle-tipped bamboo sticks. Onto this smooth surface, dyers first apply a resist paste to areas they do not want to dye and then use brushes to apply dye to the areas they do. It requires years of training to get an even coat and prevent unwanted variations in color saturation over the length of the cloth. Designs can be done freehand, but workshops more commonly use stencils of a fixed size, similar to screen printing. Generally, each stencil corresponds to one color layer, and properly lining up successive stencils to ensure dye is applied only to the appropriate place is another skill that requires careful practice. After the dye is applied, the cloth is steamed to fix the color and then rinsed to remove the resist paste and residual dye. The process may be repeated several times depending on the pattern. Typically, the cloth’s background color is applied last.


Another dyeing technique used on silks is called shibori, a kind of tie-dying. Tiny bits of cloth in neat rows are knotted up or stitched with individual threads; then the fabric is soaked in a vat of dye. The dye only partially penetrates the tied areas, creating shibori’s characteristic spotted pattern and gradations of color.


Local dyeing culture continues to evolve, and silk dyers in Tokamachi have recently begun combining yuzen and shibori to produce highly innovative patterns for kimonos.

Search