Title Dyeing Methods in Tokamachi

  • Niigata
Topic(s):
Villages/Towns Regional Specialties
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
tokamachishi bunka kanko suishin kyogikai

十日町の染色方法


新潟県十日町市は豪雪地帯であるため、染色に適した軟水が豊富である。雪解け水が地中に浸透することで、色の定着の妨げとなるミネラル分がろ過され、蒸しやすすぎに最適な化学的に不活性な水になる。十日町の織物工房では、植物繊維の織物であろうと絹織物であろうと、自分たちで染めるのが一般的だ。

越後上布のような植物繊維の織物の場合、通常は織る前に糸を染める。その後、織機で異なる色の糸を交差させ、格子柄を作るのと同じような方法で柄を作る。十日町に特に関連するもうひとつの方法は、絣(かすれ)と呼ばれる防染の技法である。染め職人は、模様にしたがって主糸のまわりに別々の綿糸を結びつけます。木綿の糸が染料の浸透を防ぎ、本糸の一部を白く保つ。織機では、この白い部分が並んでイメージやパターンを作り出す。

絹織物の場合、絵柄の作成は通常、織り上げた後に友禅と呼ばれる防染の技法で行われる。まず、職人が白絹の染料が沁み込まないような場所に糊を塗る。その後、染料を刷毛で、フリーハンド、あるいはスクリーンプリントの工程と同じように型紙を使って刷り込んでいく。最終段階では、背景を染める際に絵柄を保護するために糊で覆われる。

絞りと呼ばれる絞り染めの技法も絹に使われる。生地が染料に浸される前に、染料が完全に浸透するのを防ぐため、小さな部分が結び目で止められたり、糸で縫われたりして、斑点状の波状のグラデーションを作り出す。近年では、友禅と絞りを組み合わせた斬新な柄を作る地元の工房もある。

Dyeing Methods in Tokamachi


Because of its heavy snowfalls, this region of Niigata has abundant soft water, which is ideal for dyeing. As snowmelt permeates the ground, mineral content that might interfere with color fixing is filtered out, leaving chemically inert water perfect for steaming and rinsing fabrics. Whether they make plant-fiber fabrics or silk, textile workshops in Tokamachi generally do their own dyeing.

For plant-based textiles like Echigo jofu, the threads are usually dyed before they are woven. Weavers then create patterns by crosshatching threads of different colors on the loom in a manner similar to the way plaids are created. Another approach particularly associated with Tokamachi is a resist-dyeing technique called kasuri (blurred patterns). Dyers knot separate cotton strings around the main thread in accordance with a pattern. The cotton threads prevent the dye from penetrating, keeping sections of the main thread white. On the loom, the white sections line up to create an image or pattern.

With silks, image creation is usually done after the weaving with a resist-dyeing technique called yuzen. First, a resist paste is applied to white silk in places where the artisan does not want dye to sink in. Dye is then brushed on, either freehand or with the use of a sequence of stencils, similar to screen printing. In the final stage, the completed image is covered in paste to protect it as the background is dyed.

A tie-dyeing technique called shibori is also used on silk. Before the fabric is soaked in dye, small areas are knotted up or stitched with thread, preventing the dye from completely penetrating and creating spotted, wavy gradations of color. In recent years, some local workshops have begun combining yuzen and shibori to make highly innovative patterns.

Search