Title Gassh?-Style Thatched Roofs

  • Gifu
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
shirakawamura tagengo kaisetsu kyogikai

合掌造りの茅葺き屋根


合掌造りの家屋の最大の特徴は、急勾配の三角屋根であり、この屋根の建設と維持管理は、白川郷の歴史と文化の重要な部分である。


1階の大部分はプロの大工によって建てられたが、屋根は村人たちが協力して建てたものである。これは、特に裕福とはいえないこの地域でお金を節約するためでもあった。また、村人たちは、自分たちで屋根を作ることで、土地の気候に合わせて家をカスタマイズすることもできた。降雪量の多いこの地域では、日本の一般的な農家よりも鋭角な屋根が必要だった。これにより、雪は堆積して建造物にダメージを与えるのではなく、滑り落ちやすくなった。また、屋根の角度が急なため、太陽が低い位置にある冬はより多くの熱を吸収し、真上にある夏はより少ない熱しか吸収しない。これにより、季節ごとの気温の極端な変化を緩和することができた。さらに、屋根の葺き替えに使われたカヤの太い束は、屋根裏に寒さと暑さの両方に対する優れた断熱効果をもたらした。そして、急勾配の屋根は、広い作業スペースを必要とする養蚕(蚕の飼育)に最適な空間を作り出した。


茅葺き屋根を作る工程は、まず、ウスバリと呼ばれる細長い梁を家の支柱に沿って等間隔に並べ、小さな留め具でずれないように固定することから始まる。次に、2本の長い丸太をネソ(マンサクの枝)を使ってつなぎ合わせて、トラスを組み立てる。両端を研いで縛った丸太を、横木として機能するウスバリの上に持ち上げ、両端の穴にはめ込む。ウスバリと2本の丸太は組み合さることで、強固な三角形が形成され、各穴の端にはトラスを固定するためのダボが置かれる。完成した屋根の重量を支えるため、このトラスが何本も家の幅にまたがっている。


次に、トラスを葺くための下準備をする。斜めの筋交いは、構造的な支えとしてトラスの内側に縄で固定する。そして、ヤナカと呼ばれる水平の屋根の支えをトラスに垂直に置き、縄で留める。屋根の一番上の中央の梁は「からす踊り」と呼ばれる。葺く前の最後の工程は、ヤナカの支柱をさらにネソで下地(クダリ)に縛ることである。


葺き始める前にベースの骨組みをヨシで覆い、茅の束を支える土台とする。次に、カヤはカリヤスとススキの2種類からいずれか一種類を使用する。カリヤスは茎が細く中が空洞になっているため、雨や雪が降ってもすぐに乾く。そのため、カリヤスで葺いた屋根は、ススキで葺いた屋根よりも長持ちする。しかし、カリヤスの畑は手入れが大変で、ススキは成長が早い。そのため、現在では20~30年ごとにススキで葺き替えられている。 補強用のカヤは、かつては白川郷で栽培されていたが、田畑は現在手入れがされていないため、葺き替え用のカヤは外部から取り寄せている。


白川郷の家屋の特徴的な外観は、端正に刈り込まれた切妻造りにある。屋根の四隅は葺き替えが最も難しく、村の中でも経験のある人に任されることが多い。最初に葺かれるカヤは、慎重に刈り込まれ、斜めに束ねられた後、垂直な下地(クダリ)に斜めに縛られる。その後、屋根に沿って上方に移動し、束を斜めに追加して、さらに妻側の形を整える。屋根裏の中の作業員が巨大な木の針(ぬいばり)を使って屋根の上から縄を通し、外の作業員が茅の上で縄を結んでヌイバリを戻し、束を下地(クダリ)結びつける。束が増えるにつれて、その端は木の櫂で叩かれて均一な形になる。


妻側から屋根の中心に向かって茅を追加していくにつれ、束の角度は斜めから垂直へと徐々に変化していく。作業が進むにつれて、屋根の厚みを増すために束が追加される。そしてその束もまた、ぬいばりと縄を使って下地(クダリ)に縫い付けられる。この工程では、束も縄も何度も引っ張られ、木槌で叩かれ、しっかりと固定される。さらに束は追加され、根のてっぺんまで縫い付けられ、その後、屋根の反対側も同じ作業が始まる。

Gasshō-Style Thatched Roofs


The most distinctive feature of gasshō-style houses is their steep, triangular roofs, and the construction and maintenance of these roofs is a fundamental part of Shirakawa-gō’s history and culture.


While most of a house’s ground floor was built by professional carpenters, the roof was a collaborative effort by the villagers themselves. This was, in part, an effort to reduce construction costs in a region without many financial resources. In addition, building their own roofs allowed the villagers to customize their houses to suit the local climate. The considerable snowfall in this region necessitated roofs with a sharper angle than that of typical Japanese farmhouses. This helped snow to slide off more easily, rather than accumulating and causing structural damage. The steeper angle also allowed the roofs to absorb more of the sun’s heat in winter, when it hangs low in the sky, and less in the summer, when it is directly overhead—thereby mitigating seasonal temperature extremes. Additionally, the thick bundles of miscanthus grass used to thatch the roofs gave the attics excellent insulation against both cold and heat. Finally, the steep roofs created attic spaces ideal for sericulture (silkworm cultivation), which required large workspaces.


The process of creating a thatched roof begins with thin crossbeams called usubari, which are placed at equal intervals along the house’s support posts and fixed with small stoppers to prevent them from shifting. Next, trusses are created by lashing together two long logs using twisted witch hazel branches (neso). Sharpened at both ends, the tied logs are lifted onto the usubari crossbeams and slotted into holes at each end. Together, the usubari and two logs form a strong triangle, and horizontal dowels are placed at the end of each hole to keep the truss in place. A series of these trusses span the width of the house to support the weight of the finished roof.


Next, the trusses are prepped for thatching. Diagonal braces are roped to the inside of the trusses for structural support. Horizontal roof supports (purlins, known as yanaka) are then laid perpendicular to the trusses and affixed with rope, creating a grid-like base frame. The topmost, central beam of the roof is called the karasu odori (“where the crows dance”). The final step before thatching is to bind the rafters (kudari) to the base frame with more neso.


Before thatching begins, the base frame is covered with reed mats to act as a foundation to support the bundles of thatch. Next, one of two types of miscanthus grass is used as thatch: kariyasu or susuki. The former is preferable, because its thinner, hollow stems allow roofs to dry more quickly after rain or snow. Roofs thatched with kariyasu therefore last longer than those thatched with susuki. However, kariyasu fields are difficult to maintain and grow more slowly than susuki. As a result, roofs are now rethatched with susuki, and rethatching takes place every 20 to 30 years. The miscanthus for repairs was once grown in Shirakawa-gō, but the fields are no longer maintained, and the grass for rethatching is brought in from outside.


A distinctive visual feature of Shirakawa-gō houses is their neatly trimmed thatch on the gable ends. The four corners of the roof are the most difficult to rethatch, and the work is usually left to those in the village with the most experience. The first thatching to be placed on the roof is carefully trimmed and bound together at an angle before being tied diagonally onto the vertical poles of the base frame. The work then moves upward along the roof, with bundles added diagonally to further shape the gable end. In a process that resembles sewing, a worker inside the attic uses a giant wooden needle (nuibari) to pass rope upward through the roof, where a worker outside ties it over the thatch and sends the nuibari back through, stitching the bundles to the base frame. As more bundles are added, their ends are pounded into a uniform shape with a wooden paddle.


Moving from the gables toward the center of the roof, the angle of the thatch bundles slowly changes from diagonal to vertical. As the work proceeds, more bundles are added to increase the roof’s thickness. They, too, are “sewn” onto the base frame using the nuibari and rope. Throughout this process, both the bundles and the ropes are repeatedly tugged and pounded with mallets to ensure they are tight. More bundles are added and sewn onto the roof until they reach the top; then the process is repeated on the other side of the roof.

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