Title Takasago History Tour 2

  • Hyogo
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
takasagoshi kankoshisetsu tagengokakyogikai

高砂歴史ツアー2


実業家であり発明家でもあった工楽松右衛門(1743-1812)は、松右衛門帆を発明し、向島防波堤など港町としての高砂の発展に大きく貢献しました。その功績を称えられ、高砂神社に銅像が建てられています。


向島と工楽松右衛門

高砂市は瀬戸内海の播磨灘に面しています。市の大部分は加古川河口西側の沖積平野に位置し、海岸線の大部分は埋立地です。


高砂は、江戸時代(1603 ~ 1867 年)、航路の発展と日本海側の都市との交易において重要な役割を果たしました。


しかし、江戸時代後期、高砂港は加古川から流れてくる土砂の堆積によって水深が浅くなり、航行が危ぶまれ、港のインフラに依存する地場産業や地域社会に支障をきたすという困難に直面しました。


工楽松右衛門は宮本という名の漁師の家に生まれました。宝暦8年(1758年)、兵庫津(現在の神戸市)に移り住み、海運商の御影屋平兵衛に弟子入りしました。40歳頃に独立し、御影屋を名乗りました。蝦夷の松前、日本海側、瀬戸内海、江戸などを航路に、米、材木、木綿、海産物などを運びました。


航海中や荷揚げのために港に停泊する際、船が直面する問題の解決策を見つけるのが得意だった松右衛門は、技術者としての才能を認められるようになります。1808年、彼は高砂の町の人々に高砂港の土砂問題の解決を依頼されました。彼の解決策は、川を浚渫し、大型船のために沖合に新しい埠頭を建設することでした。松右衛門はまた、港内の土砂を浚渫し、向島防波堤を建設するという仕事を成し遂げるために、土砂投棄船と石抜き船を発明しました。さらに、北海道の北に浮かぶ択捉島の港湾建設や北海道函館市の港湾改修にも携わりました。


また、松右衛門の発明として最もよく知られているのは、当時帆に使われていたどの素材よりも丈夫で柔軟性があり、長持ちする木綿素材、松右衛門帆を開発したことでした。彼は何本もの糸を撚り合わせて綿糸を作り、その糸を織機を使って布に織り上げました。この帆布で作られたより丈夫な帆は、船をより速く走らせ、より安全に航行できるようにしました。その結果、輸送能力が高まり、日本の海上貿易は飛躍的に成長しました。農学者・大蔵永常(1766-1860)は、1822年に出版した農具に関する著書の中で、松右衛門帆が日本中のあらゆる海船や川舟に使用されていたことを記しています。


こうした功績から、江戸幕府は松右衛門に「工楽」の姓を与えました。


高砂港の改修は19世紀後半まで続きました。工楽の子孫たちは、港を修復し、港の西側に新しい農地を開拓するプロジェクトを指揮しました。この土地は宮本(または工楽)新田と呼ばれました。現在は、化学メーカーの株式会社カネカの高砂工業所の一部となっています。



湛保の祠

1864年に高砂市南材木町に建造され、1960年代初頭に現在地に遷座されました。社殿の台座には、関わった人々の名前が刻まれ、それぞれの功績が記されています。港の改修を記念して1929年に追加されたものがあります。

Takasago History Tour 2


Kuraku Matsuemon (1743–1812), a Takasago-born businessman and inventor, made significant contributions to Japan’s shipping industry through his invention of what became known as Matsuemon canvas and to the development of Takasago as a port city, including the Mukojima Breakwater. He has been honored for his work with a statue at Takasago Shinto Shrine.


Mukojima and Kuraku Matsuemon

Takasago faces Harima Bay on the Seto Inland Sea. Most of the city is located on the alluvial plain on the west side of the Kakogawa River mouth, while the coastline is largely reclaimed land.


Takasago played an important role in the development of shipping routes and trade with cities on the Sea of Japan coast during the Edo period (1603–1867).


However, in the late Edo period, the port of Takasago was facing difficulties due to the accumulation of sediment flowing from Kako River, which made the waters shallow and a danger to navigation, hampering the local industries and communities that depended on the harbor’s infrastructure.


Matsuemon was born to a fishing family by the name of Miyamoto. In 1758, he moved to the port of Hyogo-tsu (present-day Kobe) and became an apprentice with the shipping merchant Mikageya Heibei. Matsuemon started his own business around the age of 40, and adopted the name Mikageya. He shipped commodities such as rice, lumber, cotton, and seafood on a route that included Matsumae in Ezo (present-day Hokkaido), the Sea of Japan coast, the Seto Inland Sea, and Edo (present-day Tokyo).


As Matsuemon was very good at finding solutions to problems that ships encountered during their voyages or when docking at harbors to unload their cargos, he came to be recognized for his talent in engineering. In 1808 he was commissioned by the people of Takasago to fix the sediment problem at Takasago Port. His solution involved dredging the river and building a new wharf offshore for large ships, a project that took three years to complete. Matsuemon also invented a sediment-dumping ship and a stone-pulling ship to accomplish the task of dredging sediment in the port and constructing the Mukojima Breakwater. In addition, he helped in the construction of a harbor on Etorofu (Iturup), an island north of Hokkaido, as well as the renovation of the harbor in Hakodate, Hokkaido.


Matsuemon is perhaps best known for developing Matsuemon canvas, a cotton material that was more durable, flexible, and long-lasting than any other used for sails at the time. He made cotton yarn by twisting together several strands of thread, which he then wove into cloth using a loom he devised for the purpose. The stronger sails made of this canvas enabled ships to travel faster and better withstand storms, making it safer to travel. As a result, transport capacity increased and Japan’s maritime trade grew exponentially. Agronomist Okura Nagatsune (1766–1860) noted in his 1822 book on farming tools that Matsuemon canvas was used on every ship and boat in Japan.


Such were his achievements that the Edo shogunate bestowed on Matsuemon the surname Kuraku (meaning “enjoys ingenuity”).


Renovations of Takasago Harbor continued until the late nineteenth century. Matsuemon’s descendants led projects to repair the quays and open up new farmland to the west of the harbor. This land was called Miyamoto (or Kuraku) Shinden (“new fields”). Today, it is part of the Takasago plant of the Kaneka Corporation, a chemical manufacturing company.


Tanpo Jinja Shrine

This shrine was established in 1864 in Minami-Zaimoku-cho, a part of Takasago, and was relocated to its current site in the early 1960s. Names are inscribed on the base of the shrine, along with notes on each individual’s respective achievements. There is a 1929 addition commemorating the port’s renovation.

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