Title A Mysterious Bell and the Story of Christianity in Taketa

  • Oita
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Web Page Pamphlet App, QR code, etc.
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
taketashitagengokaisetsukyogikai
Associated Address:
2083, Taketa, Taketa City, Oita

謎の鐘と竹田のキリシタン歴史


竹田市歴史文化館内の暗い部屋にあるガラスの箱に収められたサンチャゴ病院の鐘は、謎めいた雰囲気を醸し出している。重さ108キロの鐘には、病院名と1612年という製造年が刻まれているが、それ以外のあまり目立たないサインが、この不思議な金属工芸品のストーリーを語っている。鐘の周囲に伸びる2本の明瞭な線は、鐘が3つの部分に分かれて鋳造されたことを示唆している。この方法は、日本で梵鐘を鋳造する際に伝統的に用いられてきた。


サンチャゴ病院は、16世紀後半から17世紀初頭にかけてキリスト教が定着した長崎のキリスト教医療施設だった。記録によると、病院は1612年に増築されており、この鐘はこの機会に鋳造された可能性が高い。


しかし同じ頃、日本のキリスト教徒は政府から脅威とみなされるようになり、迫害が強まった。最も悪名高い事件のひとつは、1597年に長崎で起こった26人のカトリック信者の磔刑である。弾圧政策が続く中、サンチャゴ病院は1614年に閉鎖を余儀なくされた。


サンチャゴ病院の鐘がどのようにして長崎から竹田まで運ばれたのかは不明だが、わかっているのは、町の上にある岡城に隠されていたということだ。病院が閉鎖される数十年前から、竹田は改宗した大名、ドン・パウロという洗礼名を得た志賀親次(1566-1660)の統治下でキリシタンの安住の地として知られるようになっていた。


志賀家が1593年に岡城を去らなければならなかった後、新たに岡城主となったのは中川家である。中川家は、当初はキリシタンに寛大な政策を続けたが、次第にキリシタンに対する取締りは厳しくなり、多くのキリシタンが苦難の道を歩んだ。


竹田にはキリシタンにまつわるたくさんの伝承が残る。武家屋敷通りの奥にたたずむ「キリシタン洞窟礼拝堂」もその一つで、岩壁に教会を思わせる洞窟が掘られ、キリスト教の礼拝堂ではないかと考えられてきた。


岡城は1874年、武家支配を終わらせ、日本の近代化のきっかけとなった明治維新の後に取り壊された。この時、サンチャゴの鐘は中川家の神社である中川神社に移された。そこで見つかり、現在は竹田市歴史文化館で展示されている。

A Mysterious Bell and the Story of Christianity in Taketa


There is a sense of mystery about the Santiago Hospital Bell, which is encased in a glass box inside a darkened room of the Taketa History and Culture Museum. While the name of the hospital and the year of production—1612—are engraved on the 108-kilogram bell, subtler signs tell more of the story of this enigmatic piece of metalwork. The two distinct lines stretching around the bell suggest it was cast in three parts. This method was traditionally used when casting Buddhist bells in Japan.


The Santiago Hospital was a Christian medical facility in the city of Nagasaki, where the religion took hold in the late sixteenth and early seventeenth centuries. Records show the hospital was expanded in 1612, and the bell was likely cast for that occasion.


Around the same time, however, Christians in Japan began to be considered a threat by the government and faced increasing persecution. In one of the most infamous incidents, 26 Catholics were executed by crucifixion in Nagasaki in 1597. As the crackdown policies continued, the Santiago Hospital was forced to close down in 1614.


How the Santiago Hospital Bell made its way from Nagasaki to Taketa is unclear, but what is known is that it was hidden in Oka Castle, above the town. Decades before the Santiago Hospital closed, Taketa had become known as a safe haven for Christians under the governorship of daimyo lord Shiga Chikayoshi (1566–1660), who converted to the religion and took the name Don Paulo.


The Shiga family was forced to leave Taketa in 1593, and the Nakagawa family replaced them as lords of Oka Castle. The Nakagawa initially adopted a policy of leniency toward Christians; crackdowns on the religion gradually intensified, however, and many believers were punished.


Since the sixteenth century, many legends and rumors have been told about Taketa’s Christian population. One of these stories concerns a cave at the end of Bukeyashiki-dori (Samurai Residence Street) in the old town. As the cave’s walls appear to have been carved and decorated to resemble a church, the site is rumored to have been a former Christian place of worship.


Oka Castle was demolished in 1874 in the wake of the Meiji Restoration, which ended warrior rule and sparked the modernization of the country. At this time, the Santiago Hospital Bell was moved to Nakagawa Shrine, the Nakagawa family’s private site of worship, where it was discovered before being put on display in the Taketa History and Culture Museum.

Search