Title The History of Seki Juku

  • Mie
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
kameyama ・ seki chiiki tagengo kai kyogikai

関宿の歴史


関宿の最盛期は、町が江戸と京都を結ぶ東海道53宿場の47番目の宿場として栄えた江戸時代(1603-1867)でした。1843年の時点で、関には大名や公家、幕府役人が泊まる大旅籠(本陣)が2軒とそれより少し身分が低い人が泊まる補助的な旅籠(脇本陣)が2軒、そして、普通の旅籠が42軒ありました:普通の旅籠のいくつかは数百人の旅人を泊められる規模でした。


この町は、鈴鹿山脈が急峻な自然の防壁を形成している古来の東日本と西日本の境界上に位置し、東海道と巡礼者たちを南方の伊勢神宮へと誘う街道との分岐点にあたります。そのため、関宿は将軍徳川家康とその後継者たちが、幕府の置かれた江戸と地方を結ぶ五街道を建設するより千年近く前から、すでに重要な場所でした。


関宿の西端にある関地蔵院は、741年に奈良の東大寺建立において中心的な役割を果たした行基(668-749)という仏僧によってこの町を天然痘から守るために建立されました。関地蔵院の地蔵像は日本最古であり、お地蔵様に前掛けを着せる風習(お地蔵様は子どもの守護者として崇拝されています)もこの場所が発祥とされています。それどころか、この町はもともと「地蔵」が入った「関地蔵宿」という名称で呼ばれていました。「関」という地名は、奈良時代(710-794)に天皇が住む都と周辺地域を守るために設けられた3つの関所のひとつで、この町の西端に置かれていた「鈴鹿関」に由来します。「宿」とは宿場町 (post town) のような宿泊可能な場所を示す字です。


平安時代(794-1185)、歴代天皇は日本最古の神社である伊勢神宮に参拝する際、関宿を経由するようになりました。時代と共に、巡礼地としての伊勢の人気は高まり続け、江戸時代には年間数十万人が訪れるようになりました。


関は現在も交通の要衝であり続けていますが、だいぶ前にこの地域の交通施設が整備されてからは、旧東海道を通る歩行者や車両の大半はそちらを利用するようになりました。皮肉なことに、そのおかげで、関宿は保存地区の指定を受け建造物の修復と復元に注力し始めた1984年の時点でも素晴らしい保存状態で保たれていました。以降40年にわたる努力の甲斐あって、現在関宿では、江戸時代から明治時代(1868-1912)にかけての面影を色濃く残す約400棟の建物が約2キロにわたって並ぶまちなみを見ることができます。

The History of Seki Juku


Seki Juku was at its most prosperous during the Edo period (1603–1867), when it flourished as the 47th of the 53 post stations on the Tokaido road joining Edo and Kyoto. In 1843, Seki had two primary inns (honjin) for daimyo lords, nobles, and shogunal officials; two secondary inns (wakihonjin) for slightly less important people; and 42 ordinary inns, some of which could accommodate hundreds of travelers.


The town is located on the traditional border between eastern and western Japan where the Suzuka Mountains form a steep natural barrier, and at the junction of the Tokaido with the road heading south to take pilgrims to Ise Grand Shrine. Because of this, Seki Juku was already a significant place nearly 1,000 years before shogun Tokugawa Ieyasu and his successors constructed the Five Routes that linked Edo, the shogun’s capital, with the provinces.


Seki Jizoin Temple, on the west side of Seki Juku, was constructed in 741 by Gyoki (668–749) – a Buddhist priest who played a key role in the building of Todaiji Temple in Nara – to protect the town from smallpox. The Jizo statue here is the oldest in Japan; the tradition of dressing these deities in bibs (Jizo is worshipped as a protector of children) is also thought to have originated here. In fact, the town was originally known as “Seki no Jizo Juku,” with “Jizo” as part of its name. The name “Seki” comes from the Suzuka Barrier (Suzuka no Seki), the fortified checkpoint at the west end of town that was one of three barriers erected during the Nara period (710–794) to protect the region around the imperial capital. “Juku” is a suffix indicating a place of lodging, i.e., a post town.


In the Heian period (794–1185), emperors started traveling through Seki Juku on their way to Ise Grand Shrine, the oldest Shinto shrine in Japan. Over time, the popularity of Ise as a place of pilgrimage continued to grow, with hundreds of thousands of people visiting annually during the Edo period.


Although Seki continues to be a major transportation hub today, changes to the local road system long ago diverted most foot and vehicle traffic from the old Tokaido road. Ironically, this meant that the town was still in an excellent state of preservation in 1984, when it was designated a conservation zone and concerted efforts to repair and restore its buildings began. Thanks to 40 years of effort, Seki Juku now offers a streetscape of some 400 buildings, stretching nearly two kilometers, that powerfully evokes the atmosphere of the Edo period and the Meiji era (1868–1912).

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