Title Seki Juku in Ukiyo-e

  • Mie
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
kameyama ・ seki chiiki tagengo kai kyogikai

浮世絵に見る関宿


1832年、幕府は絵師の歌川広重(1797-1858)に対し、東海道の全距離にあたる江戸から京都までの行列に帯同するよう命じました。広重が道中描いたスケッチをもとに制作した連作『東海道五十三次』は、大ヒットし、飛ぶように売れました。(実は、この連作は、道中の宿場に江戸と京都を加えた全55点で構成されています。) 葛飾北斎(1760-1849)が有名な『富嶽三十六景』を出した直後に発表されたこの作品は、風景画を浮世絵の新たな人気ジャンルとして確立させました。その後、広重は生涯にわたって20作品を超える東海道を描いた浮世絵連作を制作しました。以下の浮世絵3作には、広重が見た1830年代、1840年代、1850年代の関宿がそれぞれ描かれています。


「関 本陣早立」 (1833–34頃)

『東海道五十三次』より

まだ夜も明けきらない頃、大名の家臣たちが、「本陣」と呼ばれる大名や公家、幕府の役人が泊まる旅籠の裏から出発する支度をしています。大名を好奇の目から守るため、幔幕がかけられています。大名が乗り込むのを待つ青い駕籠のそばで、担ぎ手たちは一日の仕事を始まる前にキセルで一服しています。この本陣は今も残っていますが、現在は個人の住宅兼建設会社の事務所として使われています。この絵は、広重が最初に制作した東海道版画連作に収録されています。


「関 旅籠屋見世之図」 (1840–42)

行書東海道』より

この絵は関宿の旅籠の「見世の間(front room)」を描いたものです。旅人が、杖と笠と荷物をそばに置いて、店先で疲れた足を足湯で癒しています。


「関参宮道追分」 (1855)

『五十三次名所図会(竪絵東海道)』より

風景画としては珍しく縦長の構図で制作された浮世絵連作の一部であるこの絵は、関宿の東端に位置する東海道の分岐点の様子を描いたものです。東西からやってきた巡礼者たちは、ここから伊勢別街道を南に下って、伊勢神宮へと続く約60kmの道のりを歩きました。現在と同じように、道の入り口には鳥居がまたがっています。上部の空は、濃い青のグラデーションで彩色されています。広重はこの「ぼかし」という技法の名手で、ぼかしはゴーギャンやトゥールーズ・ロートレックといったフランスのポスト印象派の画家たちに多大な影響を与えました。

Seki Juku in Ukiyo-e


In 1832, the shogunate commissioned the artist Utagawa Hiroshige (1797–1858) to accompany an official procession from Edo to Kyoto, the length of the Tokaido road. The sketches Hiroshige made became the basis for his Fifty-Three Stations of the Tokaido Road series, which went on to become a runaway commercial success. (The series actually consists of 55 prints, since it includes Edo and Kyoto in addition to the stations along the way.) Published soon after Katsushika Hokusai (1760–1849) had released his renowned Thirty-Six Views of Mount Fuji, Hiroshige’s series established landscapes as a new and popular theme for ukiyo-e. He himself would go on to produce more than 20 Tokaido print series over the rest of his life. The accompanying three pictures show Seki Juku as Hiroshige depicted it in the 1830s, 1840s, and 1850s.


Seki: Early Departure from the Honjin (ca. 1833–34)

from Fifty-Three Stations of the Tokaido Road

It is not yet dawn, and the retainers of a daimyo are getting ready to set off from the back of the honjin, the inn reserved for lords, nobles, and shogunal officials. There are hangings to protect the lord from prying eyes. A green palanquin awaits him while the bearers smoke a quick pipe before their day’s work begins. This honjin still stands, but now serves as a private home and the offices of a construction company. The picture comes from Hiroshige’s very first series of Tokaido prints.


Entrance Hall of the Inn in Seki (1840–42)

from Gyosho Tokaido

This picture shows the mise no ma, or front room, of an inn in Seki Juku. Note the traveler at the front who is refreshing his tired feet in a footbath, with his staff, his hat, and his luggage beside him.


Junction of the Side Road to the Shrine (1855)

from Famous Sights of the Fifty-Three Stations (“Vertical” or “Upright” Tokaido)

Part of a series of ukiyo-e in the portrait format, unusual for landscapes, this shows the junction at the east end of Seki Juku where the Tokaido road forks. This is where pilgrims from east and west would turn down the Isebetsu Kaido to make the 60-kilometer journey southward to Ise Grand Shrine. Just like today, a torii straddles the entrance to the road. Note the gradient of saturated blue in the sky at the top of the picture. Hiroshige was a master of this bokashi technique, which had a profound influence on French Post-Impressionists like Gauguin and Toulouse-Lautrec.

Search