Title Kokokuji Temple

  • Wakayama
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Web Page App, QR code, etc.
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
ippan shadan hojin kishu no wa ( wakayamaken yuracho toroku dmo )

興国寺


興国寺は日本の禅宗の歴史において重要な役割を果たし、また、醬油や金山寺味噌発祥の地としても有名です。この寺院は鎌倉幕府(1185年~1333年)の 3 代将軍、源実朝 (1192年 ~ 1219 年) の菩提を弔うために 1227 年に創建されました。堂内には重要な仏像や文化財が収蔵されており、境内にはスギ、カエデ、ツツジ、桜などが植えられています。


寺院の訪問

境内への入り口は南側の大門からです。そこから石畳の道が森林に覆われた敷地を通り、池や小さな石塔、その他の石碑群を通り過ぎて、二番目の門に至ります。山門は寺院本殿への入り口であり、本堂(法堂)の真向かいにあります。


本堂

本堂は興国寺の精神的な中心です。歴史ある仏陀である釈迦牟尼を祀っています。天井には本堂を守る龍の絵が描かれています。


開山者の堂

本堂の裏から瞑想ホール(禅堂)、そして開山者の堂(開山堂)へと続く回廊があります。開山者の堂は、興国寺の住職を務めた高名な禅師、心地覚心 (1207 年~ 1298 年) の墓地を示しています。覚心は日本に禅宗を広める上で重要な役割を果たしました。彼の死後、後醍醐天皇(在位1318年~1339年)から法燈円明国師(完全に目覚めた法灯の国師という意味)の号を追贈されました。


覚心の遺したもの

覚心は中国の無門慧開(1183年~1260年)のもとで6年間の修行を修め、帰国後住職に就任しました。無門は日本の禅仏教の中心となる教えをまとめた「無門関」を著しました。覚心は神聖な尺八の楽譜とともに無門の教えやその他の教えを中国から持ち帰りました。彼は瞑想の手段として尺八の演奏を導入し、虚無僧つまり「虚無の聖職者」が実践する文化的習慣を確立しました。彼らは伝統的に僧侶や托鉢修道士であり、その多くがかごをひっくり返したような形の顔と頭を覆う葦で編んだ帽子をかぶって巡礼を行い尺八を吹いていました。この独特な帽子は自我の不在を象徴し、虚無僧や人々が悟りを開けるように尺八を吹きました。


覚心は中国で学んだ発酵技術を紹介して日本で金山寺味噌を製造しました。この粗めの味噌は、野菜、米、大豆、大麦を混合して発酵させたもので、副菜やご飯のトッピングとして食べられます。金山寺味噌の紹介を通じ、覚心はさらに日本の醤油の父として認められました。味噌が発酵する過程で、発酵樽の底には汁が溜まります。覚心はその芳醇な風味の液体を味わった後、その美味しさに感銘を受け抽出することを決意したと伝えられています。これにより醤油製造への道が開かれました。


さらに探索する

境内を散策しながら本堂(法堂)、瞑想ホール(禅堂)、開山者の堂(開山堂)の外観を見学できます。これらの堂は通常非公開ですが、正面扉のすのこ越しに本堂内部を覗くことができます。境内を巡る小道の途中に天狗の堂(天狗堂)があり、誰でも入ることができます。堂内に展示された大きな天狗面からわかるように天狗は伝統的な民話や文学に登場する鳥のような鬼です。伝説によると全能の天狗が壊滅的な火災の後に興国寺を一晩で再建したため、天狗はこの寺で崇拝されています。


寺院の起源と発展

興国寺は西方寺として創建され、当初は密教真言宗に属していました。 1258年覚心が住職に就任すると禅宗臨済宗に改宗し、興国寺として再興しました。京都の天皇から鎌倉を拠点とする武士という新たな支配階級への政治的権威の移譲を特徴とする日本史の過渡期にこの変革は起こりました。この時代は日本の仏教が急速に多様化した時代の一つです。禅は日本では比較的新しく、鎌倉幕府のもとで隆盛を極めました。覚心は興国寺を国内有数の禅寺として発展させ、全国に信仰を広める重要な役割を果たしました。 13 世紀から 14 世紀の最盛期には143 の禅寺網の頂点であり、本堂の境内だけでも 43 の脇寺がありました。

Kokokuji Temple


Kokokuji Temple played an important role in the history of Zen Buddhism in Japan and is famous as the birthplace of soy sauce and Kinzanji miso. The temple was founded in 1227 to pray for the repose of the spirit of Minamoto no Sanetomo (1192–1219), the third shogun of the Kamakura shogunate (1185–1333). Its halls contain important Buddhist statuary and other cultural assets, and its grounds are planted with cedars, maples, azaleas, and cherry trees.


Visiting the temple

The entrance to the temple complex is from the south via the Daimon gate. From there, a stone path leads to a second gate, passing through forested grounds, ponds, and a group of miniature stone pagodas and other stone monuments. The Sanmon gate is the entrance to the temple’s main sanctuary and is directly opposite the Main Hall (Hatto).


The Main Hall

The Main Hall is the spiritual heart of the Kokokuji temple complex. It is dedicated to Shakyamuni, the historical Buddha. On the ceiling, a painting of a dragon guards the hall.


The Founder’s Hall

A corridor leads from the back of the Main Hall to the Meditation Hall (Zazendo) and on to the Founder’s Hall (Kaizando). The Founder’s Hall is built over the burial site of Shinchi Kakushin (1207–1298), a celebrated Zen master who served as head monk at Kokokuji. Kakushin played a key role in propagating Zen Buddhism in Japan. He was posthumously granted the title Hotto Enmyo Kokushi (lit. “perfectly awakened national teacher of the Dharma lamp”) by Emperor Godaigo (r. 1318–1339).


Kakushin’s legacy

Kakushin became head monk after returning to Japan following six years of training under Wumen Huikai (1183–1260) in China. Wumen wrote The Gateless Gate, a compilation of teachings that became central to Japanese Zen Buddhism. Kakushin brought back these and other teachings along with shakuhachi music scores from China. He introduced the shakuhachi bamboo flute as a means of meditation and established the cultural practices followed by komuso, or “clerics of emptiness.” Komuso were traditionally monks and mendicant monks, many of whom undertook pilgrimages wearing reed-woven headgear that covered the face and head like an upturned basket and played the shakuhachi. The unique headgear symbolized the absence of ego, and they played the shakuhachi to attain and summon others to enlightenment.


Kakushin introduced fermentation techniques from China to make Kinzanji miso. This coarsely textured miso is a fermented mixture of vegetables, rice, soybeans, and barley, eaten as a side dish or as a topping for rice. Through the introduction of Kinzanji miso, Kakushin is additionally credited as the father of Japanese soy sauce. Liquid accumulates in the bottom of the barrel during the fermentation process of the miso. It is said that after savoring the richly flavored liquid, Kakushin was so impressed with its taste that he decided to extract some. This paved the way for soy sauce production in Japan.


Exploring further

Visitors can view the exteriors of the Main Hall (Hatto), Meditation Hall (Zazendo), and Founder’s Hall (Kaizando) on a walk around the temple grounds. The halls are usually closed to the public, but it is possible to look inside the Main Hall through the slatted panels of the main door. The path around the grounds passes the Tengu Hall (Tengudo), which anyone may enter. As illustrated by the large mask displayed inside the hall, tengu are bird-like goblins from traditional folk tales and literature. Legend holds that an all-powerful tengu rebuilt Kokokuji in one night after a devastating fire, and that creature is worshipped at the temple.


The origins of the temple and its development

Kokokuji was founded as Saihoji Temple and initially belonged to the esoteric Shingon school of Buddhism. In 1258, when Kakushin became head monk, he changed the temple’s affiliation to the Rinzai school of Zen Buddhism and re-established it as Kokokuji. The transformation occurred during a transitional period in Japanese history, marked by the transfer of political authority from the emperor in Kyoto to a new ruling class of samurai warriors based in Kamakura. This era was also one of rapid diversification of Japanese Buddhism. Zen was relatively new to Japan and it flourished under the Kamakura shogunate. Kakushin developed Kokokuji into one of the country’s leading Zen temples and played a key role in propagating the faith nationwide. At Kokokuji’s height in the thirteenth and fourteenth centuries, it was the head of a network of 143 Zen temples, with 43 subtemples on the grounds of the main temple complex.

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