标题 前田家族的宝藏:尊经阁文库

  • 石川
类别:
地区特产
媒体类别:
解说牌
字数:
251-500
编写年度:
2022
地区协议会名称:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

Treasures of the Maeda Family: The Sonkeikaku Bunko


This gallery displays items from the Sonkeikaku Bunko—a repository of classical texts, historical documents, ornamental armor, paintings, and other treasures owned and collected by the Maeda family during the Edo period (1603–1867). The displays are rotated monthly and may include sets of armor made for the Maeda lords, luxurious campaign jackets, stirrups adorned with Kaga metal inlay, tea utensils, landscape paintings, calligraphy, and occasionally, the Hyakkō Hishō—a collection of samples and objects illustrating decorative craft techniques.

In its entirety, the Sonkeikaku Bunko collection contains 22 National Treasures and 77 Important Cultural Properties—a remarkable number for a single family to have amassed. Most of the objects are ancient texts that remain at a facility in Tokyo, but the Ishikawa Prefectural Museum of Art is permitted to hold and display approximately 400 of the repository’s artifacts and works of fine art.

By the start of the Edo period, the Maedas were one of the wealthiest families in the country, and the annual income of Kaga domain was second only to that of the shogunate. The Maedas’ resources enabled them to invest heavily in promoting the arts and collecting many fine pieces. Significant portions of the Sonkeikaku Bunko collection were amassed by the third lord of Kaga, Maeda Toshitsune (1594–1658), and by his grandson Maeda Tsunanori (1643–1724), the domain’s fifth lord.

Historically, part of the Maedas’ collection was kept at their residence in Edo (now Tokyo). During the Edo period, domain lords had two main residences: one in their own domain and one in Edo. Under the shogunate policy of “alternate attendance” (sankin kōtai), lords had to alternate between these two residences every year. Domain lords’ wives and principal heirs were required to live in Edo full-time, so some of the family’s personal effects were kept in the Maedas’ Edo residence. For this reason, part of the collection was in Tokyo when the shogunate fell in 1867. The rest was transferred from Kanazawa to Tokyo when the family moved there permanently during the Meiji era (1868–1912). In 1926, Maeda Toshinari (1885–1942), the sixteenth head of the Maeda family, established the Maeda Ikutokukai Foundation in Tokyo to organize and preserve the family’s collection.

Only researchers with prior permission are allowed into the Tokyo repository. Consequently, the Maeda Ikutokukai Gallery is the only place where the general public can view these treasures, which were the pride of one of Japan’s wealthiest samurai families.

前田家の宝物 尊経閣文庫


この展示室では、前田家が江戸時代(1603-1867)に収集した古典籍、古文書、武具、絵画などの宝物を保管する「尊経閣文庫(そんけいかくぶんこ)」の所蔵品を展示している。前田家伝来の鎧兜、陣羽織、加賀象嵌の鐙、茶道具、山水画、書道、時には百工比照(工芸技法を示す見本のコレクション)まで、月替わりで展示している。

国宝22点、重要文化財77点という、一族のコレクションとしては驚異的な数を誇る。そのほとんどが古文書(古典籍)で、東京の施設に保管されているが、石川県立美術館では、収蔵品のうち約400点の美術工芸品の収蔵・展示が認められている。

江戸時代に入ると、、前田家は国内有数の豪家のひとつとなり、加賀藩の年収は幕府に次ぐものだった。前田家の財力は、芸術の振興に多大な投資を行い、多くの優れた作品を収集することを可能にした。加賀藩3代藩主・前田利常(1594-1658)と、その孫で5代藩主・前田綱紀(1643-1724)が収集したものが、尊経閣文庫のコレクションの大部分を占めている。

歴史上、前田家のコレクションの一部は、江戸(現在の東京)の藩邸に保管されていた。江戸時代、藩主の屋敷は本所と江戸の二カ所にあった。幕府の「参勤交代(さんきんこうたい)」の政策により、藩主は毎年、この2つの屋敷を交互に行き来しなければならなかった。

藩主の妻や主な相続人は江戸に常駐することが義務づけられていたため、前田家の江戸屋敷には遺品が保管されていた。そのため、1867年の幕府崩壊の際には、コレクションの一部は東京にあった。残りの金沢藩邸にあった宝物は、明治時代(1868–1912)に東京に永住することになり、東京に移された。

1926年、前田家16代当主の前田利為(1885-1942)が東京に財団法人前田育徳会を設立し、コレクションの整理・保存をした。

東京の保管庫には、事前に許可を得た研究者のみが入ることができる。そのため、日本有数の武家の誇りである名品を一般に公開するのは、前田育徳会展示室だけである。

  前田家的寶藏:尊經閣文庫


  此展示室中陳列的展品均來自尊經閣文庫,尊經閣文庫是前田家在江戶時代(西元1603–1867)期間,所收藏古籍、歷史文獻、裝飾性盔甲、繪畫和其他珍寶的藏品庫。展品每個月都會輪換,其中有前田氏藩主們成套的盔甲、華麗的陣羽織、以加賀金屬鑲嵌技藝裝飾的馬鐙、茶道用具、山水畫、書法作品,偶爾還會展出「百工比照」,即展現各種裝飾手工藝的樣本與物品集。

  在整個尊經閣文庫的藏品中共有22件日本國寶,77件重要文化財,就單個家族的收藏而言可謂數目驚人,這些藏品大部分是古籍,存放在東京的相關設施內,但石川縣立美術館獲准存放與展出其中將近400件的手工藝品和藝術珍品。

  在江戶時代早期,前田家是日本最富有的家族之一,所統治的加賀藩年收入僅次於幕府。前田家所擁有雄厚的資產,讓他們能夠投下巨資推動藝術發展,並收集許多出色作品。尊經閣文庫大部分的藏品是由加賀藩第三代藩主前田利常(西元1594–1658)及其孫第五代藩主前田綱紀(西元1643–1724)收集。

  歷代前田家的藏品一部分存放在其位於江戶(今東京)的住所。由於江戶時代的藩主通常有兩處主要住所,一處在自己的藩地內,一處在江戶。根據幕府的「參勤交代」政策,藩主每年必須在兩處住所輪流居住,藩主的妻子和主要繼承人則必須定居江戶。因此前田家的部分私人藏品,存放在位於江戶的住所,這也是為什麼當幕府政權於西元1867年倒台時,一部分前田家的藏品存放在東京。至於其他留在金澤的藏品,則隨著前田家在明治時代(西元1868–1912)前往東京定居,由他們一併帶去。西元1926年,前田家的第16任家主前田利為(西元1885–1942)為了保存和管理家族藏品,在東京成立了前田育德會。

  只有事先取得許可的研究人員可以進入東京的尊經閣文庫,因此只有在前田育德會展示室,一般民眾才有機會欣賞到這些日本最富有武士家族之一引以為傲的珍貴藏品。

  前田家族的宝藏:尊经阁文库


  此展示室中陈列的展品均来自尊经阁文库,尊经阁文库是江户时代 (1603–1867) 前田家族收藏古籍、历史文献、装饰盔甲、绘画和其他珍宝的仓库。展品每个月都会轮换,其中有前田家族藩主们成套的盔甲、华丽的阵羽织、采用加贺金属镶嵌技艺的马镫、茶道用具、山水画、书法作品,极少数情况下还会展出“百工比照”,即展现各种装饰工艺技巧的特殊样本集。

  尊经阁文库所有藏品中共有国宝22件,日本重要文化财产77件,就单个家族的收藏而言可谓数目惊人。这些藏品大部分是古籍,保存于东京。但石川县立美术馆经准许可以保存和展出其中约400件艺术品和工艺品。

  在江户时代早期,前田家族是日本最富有的家族之一,加贺藩的年收入仅次于幕府。前田家族雄厚的资产让他们能够斥巨资推动艺术发展,并收集许多优秀作品。尊经阁文库的大部分藏品是由加贺第三代藩主前田利常 (1594–1658) 及其孙第五代藩主前田纲纪 (1643–1724) 收集的。

  历史上,前田家族的藏品一部分保存在其位于江户(今东京)的府邸。江户时代的藩主通常有两处府邸,一处在自己的藩地,一处则在江户。根据幕府的“参勤交代”政策,藩主每年必须在两处府邸轮流居住,藩主的妻和主要继承人则长期住在江户。因此,前田家族的部分藏品保存在位于江户的府邸。当幕府政权在1867年倒台时,前田家族的藏品一部分在东京。明治时期 (1868–1912) 前田家族前往东京定居,将留在金泽府邸的藏品也搬迁至东京。1926年,前田家族的第16任当主前田利为 (1885–1942) 在东京成立了前田育德会,以便更好地保存和管理家族藏品。

  只有事先获得许可的研究者才可以进入东京的尊经阁文库。因此,公众只有在前田育德会展示室才可以欣赏这些日本曾经最富有的武士家族引以为傲的珍藏。

再次检索