標題 大原神社

  • 京都
類別:
神社、寺院、教會 建築、設施
媒體用途種類:
網頁
字數:
250以下
編寫年度:
2020
地區協議會名稱:
Kyoto by the Sea DMO

Obara Jinja Shrine

Obara Jinja is a Shinto shrine venerating the primordial being Izanami no Mikoto, the sun goddess Amaterasu Omikami, and the moon god Tsukuyomi no Mikoto. Because these are the kami (deities) of creation, the shrine is an auspicious place for protecting mothers and children during childbirth, and is often visited by expecting families. Obara Jinja was established in 852, and has a large collection of ema (votive tablets), the oldest of which has been dated to 1599. The shrine, its affiliated buildings, and the ubuya (house for childbirth) located across the river are designated Cultural Properties of Kyoto Prefecture.


The ubuya is a very small thatched hut, barely large enough to crouch in. It faces the shrine to receive the blessings of kami during childbirth, and is built next to a river; this is symbolic of the division the river creates between this world and the otherworld in Japanese belief, as childbirth is said to happen between the two worlds. Ubuya existed in Japan as early as the Nara period (710–794), and were used in this region from at least the 1600s, continuing to around 1900. This is one of the very few remaining ubuya nationwide.


Although ubuya are no longer in use, the ground is considered sacred. Obara Jinja offers charms for safe childbirth containing sand from the floor of the hut.


大原神社

大原神社は、イザナミノミコトとその2人の子供、太陽の女神であるアマテラスオオミカミと月の神のツクヨミノミコトが祀られた神社です。これらは創造を司る神であるため、出産時に母子を守るための縁起の良い場所とされ、子宝を望む家族は大原神社をよく訪れます。大原神社は852年に建立され、古いものは1599年にまでさかのぼるたくさんの絵馬のコレクションで有名です。大原神社とその付属の建造物並びに川の向こうにある産屋は京都府指定文化財に指定されています。


産屋は小さな茅葺きの小屋で、満足に立ち上がれるほどの広さもありません。この産屋は出産時に神の祝福を受けるために神社に面しており、日本古来の死生観としてこの世の生の世界と、あの世の死の世界の境界とされる川のそばに建てられています。なぜなら出産は2つの世界の間で起こる物とされているからです。 産屋は、少なくとも奈良時代(710年~794年)から日本に存在していたようで、この地域では少なくとも1600年代から、20世紀の変わり目まで使われていたようです。この大原神社の産屋は、全国でも数少ない今でも現存する産屋の一つです。


産屋はもう使われていませんが、産屋の地面の砂は神聖なものとされています。また大原神社は、産屋の砂を入れた、安産を願うお守りも販売しています。


大原神社


大原神社是供奉神道教原始神“伊邪那美命”、太阳女神“天照大神”和月神“月读命”的神社。三位都是神道教中司掌创造的神明,因此,这处神社也就成了祈求顺产、保佑母子平安的吉祥之地,有待产孕妇的家庭常会前来参拜祈祷。大原神社建于公元852年,因存有大量绘马(神社或寺院中用于祈祷或感谢的小木牌)而闻名,其中最久远的出自1599年。神社、神社附属建筑以及河对岸的产屋(产房)都是京都府指定文化财产。

产屋是一间非常窄小的茅草顶小屋,屋里的空间只够人勉强蹲着。它正对神社,为的是能帮助孕妇在分娩时获得神明的赐福。产屋紧邻河边修建,因为在日本信仰里,河流是人世与冥界之间的分界线,生孩子恰好也被视为横跨两界的事。相传,日本的产屋最晚出现在奈良时代(710-794),而在这一地区,它的历史至少也可以追溯至17世纪,并且似乎一直延用到了20世纪初期。全日本留存至今的产屋数量极少,这便是其中一间。

如今,产屋早已不再使用,但这个场所依然被视为神圣之地。在大原神社,人们可求得用产屋地面的沙土制成的护身符,专门用来保佑平安分娩。

大原神社


大原神社是供奉神道教原始神「伊邪那美命」、太陽女神「天照大神」和月神「月讀命」的神社。這些都是神道教中司掌創造的神明,因此這處神社也就成了祈求順產、保佑母子平安的吉祥之地,有待產孕婦的家庭常會前來參拜祈禱。大原神社建於西元852年,因存大量繪馬(神社或寺院中用於祈禱或感謝的小木牌)而聞名,其中最久遠的出自1599年。神社、神社附屬建築以及河對岸的產屋(產房)都是京都府指定文化財產。

產屋是一間非常窄小的茅草頂小屋,屋裡的空間只夠人勉強蹲著。它正對神社,為的是能在孕婦分娩時獲得神明的賜福。產屋緊鄰河邊修建,因為在日本信仰裡,河流是人世與冥界之間的分界線,而生孩子也恰好是橫跨兩界。據傳,日本的產屋最晚出現在奈良時代(710-794),而在這一地區,它的歷史至少也可以追溯至17世紀,並且似乎一直延用到了20世紀初期。全國留存至今的產屋數量極少,它便是其中之一。

如今,產屋早已不再使用,但這個場所依然被視為神聖之地。在大原神社,可以求得用產屋地面的沙土做成的護身符,專門用來保佑平安分娩。

重新搜尋