タイトル 前唐院 立て看板

  • 滋賀県
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
看板
ワード数:
251-500
作成年度:
2018年
地域協議会名:
宗教法人 比叡山延暦寺(多言語解説協議会)

Zento-in


Two theories exist about the origin of Zento-in: that it was the residence of Saicho’s disciple Ennin (794–864), and that it was constructed by Enchin (814–891) in order to honor the attainments of Ennin.


The name “To-in” is used for the dwelling of monks who have traveled to Tang China. In Hiezan there are two To-in halls, the Zento-in and Goto-in, one for Ennin and one for Enchin. Ennin went to China first, so his residence is called the Zento-in (literally the Earlier Tang China Temple). Enchin went to China after Ennin, and thus his hall is the Goto-in (literally the Later Tang China Temple).


Saicho, the founder of Enryakuji, asked Emperor Kanmu for permission to visit Tang China in order to receive the Buddhist Law directly from a master of the Tendai school, and to establish a center of Buddhism on Mount Hiei upon his return. Permission was granted, and he set out in 804, travelling throughout China for eight months in search of the Dharma, the universal truth proclaimed by the Buddha. Saicho studied Tendai and Zen, was initiated in esoteric Buddhism, and returned with many Buddhist scriptures. Kukai (774–835), who left for Tang China with Saicho, returned to Japan two years later with a greater knowledge of Esoteric Buddhism.


After Saicho passed away in 822 at the age of fifty-six, his disciples sought to acquire more esoteric Buddhist scriptures. In 835 when he was already aged forty-two, Ennin was given permission by the emperor to visit Tang China, and he departed in 838. He spent fourteen years travelling in the country and returned to Japan with 802 volumes of commentaries on the sutras, mandala images, relics of the Buddha, and Buddhist ritual implements. The long and arduous journey is documented in his famous diary, Records of a Pilgrimage in Search of the Dharma in China. The Zento-in houses some of these texts along with a statue of Ennin, and serves as his memorial.


Zento-in (Earlier Tang China Temple)

Goto-in (Later Tang China Temple)

Records of a Pilgrimage in Search of the Dharma in China (Nitto gubo junrei koki)



前唐院の起源には2つの説がある。一説には最澄の弟子、円仁(えんにん 794-864)の住坊であったと伝えられる。また一説には、円珍(えんちん 814-891)が円仁の学業を顕彰するために創建したともいわれている。

唐院とは唐に渡った僧の住居のこと。比叡山には前唐院と後唐院の2つの唐院があり、前者は円仁の、後者は円珍のためのものである。先に唐を訪れたのは

円仁で、そのため円仁の住居は前唐院と呼ばれ、その後に唐を訪れた円珍の住居は後唐院と呼ばれる。

延暦寺の開祖最澄は、中国天台宗から仏法の血脈を直接授かった上で比叡山の仏教を確立したいと、桓武天皇へ渡唐の望みを奏上。勅許が下り、延暦二三年(804)に唐に渡り、中国全土を巡る八カ月間の求法の旅を終えて帰国した。天台、禅の教えを学び、密教の灌頂を受け、数多くの典籍類を持ち帰ったが、密教に関しては、ともに唐に渡り、最澄の二年後に帰国した空海(くうかい 774-835)には及ばなかった。

最澄が弘仁13年(822)に56歳で入寂した後、弟子らの願いは密教について充分な典籍類を請来することであった。円仁は承和二年(835)、42歳の時に入唐の勅許を受け、同五年(838年)に唐に渡り、14年間にわたる行脚の末、八百二巻の経疏類、曼荼羅、仏舎利、仏具等を持ち帰った。千辛万苦の末に成し遂げたこの入唐の旅は『入唐求法巡礼行記』としてまとめられた。前唐院には請来の典籍のほか、円仁の真影も安置され、御影堂としての役割も果たしている。


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