タイトル 法華堂 立て看板

  • 滋賀県
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
看板
ワード数:
250以下
作成年度:
2018年
地域協議会名:
宗教法人 比叡山延暦寺(多言語解説協議会)

Hokke-do (Important Cultural Property)


The Hokke-do is used for one of the four types of samadhi meditation described in the Makashikan text, the “half-walking and half-sitting samadhi.” In order to attain the wisdom of the Buddha, for twenty-one days the practitioner walks around the inside of the hall performing full body prostrations in worship of the Buddha and in repentance, as well as sitting in mediation. The hall is still used by practitioners today. The central image is that of the bodhisattva Fugen, the Bodhisattva of meditation and practice.


In his “Regulations for Mountain Students,” Saicho required all Tendai monks to spend twelve years on Mount Hiei, choosing to practice either the Tendai course, or the esoteric course. The four types of samadhi concentration were the most fundamental practices for the monks who chose to study and practice the Tendai meditation course. Saicho intended to build a hall for each of the four types of samadhi concentration. The Lotus Samadhi Hall in the Eastern Pagoda district was the only hall completed during his lifetime. After his passing, Ennin and other disciples fulfilled Saicho’s wishes. There was a Lotus Samadhi hall in each of Enryakuji’s three districts, but today only the hall in the Western Pagoda (Saito) area remains.


C: Chinese

J: Japanese

S: Sanskrit

Hokke-do (Lotus Hall )

Makashikan (C. Mohe zhiguan)

Fugen (S. Samantabhadra)

Regulations for Mountain Students (J. Sange gakushoshiki)

Tendai Lotus/Samatha-vipasyana course (J. shikan-go)

Esoteric Vairocana course (J. Shingon mikkyo; shana-go)


法華堂(重文)


智顗が『摩訶止観』で説いた四種三昧の一つ、「半行半座三昧」の修行のための道場。これは、21日間にわたって、五体投地による礼拝と懺悔、道内を歩き続けて法華経を読誦すること、そして坐禅を続けることで、仏の智慧をさずかる修行である。法華堂の本尊は瞑想と修行を司る普賢菩薩。

最澄は『山家学生式』において、天台宗の僧侶には十二年間山に住まわせて、止観業(天台法華)か遮那業(真言密教)のいずれかを学ばせると定めた。四種三昧は止観業を学ぶ僧にとって最も基本となる四種類の修行である。最澄は四種それぞれを行じるための四つの堂の建立を構想したが、生前に完成したのは東塔地区の法華三昧院のみであった。最澄の死後、円仁をはじめとする弟子たちが最澄の意志を次いで延暦寺の3つの地区それぞれに法華三昧堂を建立したが、現在は西塔地区にのみ残っている。

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