タイトル 恵心堂 立て看板

  • 滋賀県
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
看板
ワード数:
251-500
作成年度:
2018年
地域協議会名:
宗教法人 比叡山延暦寺(多言語解説協議会)

Eshin-do


This temple was built for Ryogen (912–985) by Fujiwara no Kaneie (929–990), an important courtier and politician who became regent to the emperor in 986. The hall enshrines an image of Amida Nyorai and is used for the practice of the nenbutsu zanmai or “samadhi concentration of praying devoutly to Amida Nyorai.” Later, Genshin (942–1017), a disciple of Ryogen, lived here in isolation at Yokawa, far from the distractions of the world, in order to concentrate on spiritual practices and his writing. In 985, at the age of forty-four, he compiled the Ojoyoshu, a collection of sutra passages and treatises dealing with the Gokuraku (Great Bliss) paradise of Amida. This text, in three volumes, became the foundation of the new school of Pure Land Buddhism in Japan. It provided guidelines for the Niju-go zanmai-e, a group of twenty-five Pure Land nenbutsu practitioners for whom Genshin is said to have also produced a “twenty-five samadhi ceremony.” Through the production of paintings such as the Rokudo jikkai-zu and the Amida raigo-zu, images of hells and paradise became became fixed in the minds of Japanese people. Genshin was known by the honorary title of Eshin Sozu, after the Eshin temple in which he lived.


Samadhi Concentration of Praying Devoutly to Amida Buddha (nenbutsu zanmai)

Ojoyoshu (Essential Passages on Rebirth)

Niju-go zanmai-e (Twenty-Five Samadhi Assembly)

Niju-go zanmai-shiki (Twenty-Five Samadhi Ceremony)

Rokudo jikkai-zu (Drawing of the Six Destinies and Ten Realms)

Amida raigo-zu (Drawing of Welcoming the Arrival of Amida)

Pure Land Buddhism (Jodo Bukkyo)



藤原兼家(929~990年)が良源(912~985年)のために建立した寺院。藤原兼家は高位の貴族であり、986年には天皇の摂政に任ぜられる人物である。本尊は阿弥陀仏であり、念仏三昧のための道場として使われている。良源の弟子である源信(942~1017年)は世俗を離れた横川に籠り、修行と著述にはげんだ。寛和元年(985)、44歳の時、源信はここで仏教経典や論書などに記された阿弥陀如来の極楽浄土に関する文章を集めた『往生要集』を著した。全三巻のこの書物が浄土宗の基礎となった。源信は『往生要集』をもとに横川で組織された念仏者集団二十五三昧会の指南をし、彼らのために『二十五三昧式』を撰述したとされる。また「六道十界ノ図」や「阿弥陀来迎ノ図」などの仏画作成を通して、地獄や極楽のイメージを日本人のなかに定着させた。源信は恵心堂に住んでいたので、恵心僧都と尊称された。


再検索