タイトル 神童寺 概要

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
看板 Webページ
ワード数:
501-750
作成年度:
2018年
地域協議会名:
京都・南山城古寺等文化財普及推進協議会

Jindoji Temple


Jindoji Temple is a small Buddhist temple located in a quiet town. This is an area where mountain Buddhism has prospered, and practitioners of Shugendo, a type of Japanese mountain asceticism that incorporates both Shinto and Buddhist concepts, have long had power and influence. Apparently, Jindoji was an important center for Shugendo practices during the Heian period (794–1185). The Main Hall is an Important Cultural Property of Japan. Behind this building is a repository of various consecrated Buddhist statues that are also Important Cultural Properties. Jindoji Temple’s grounds are famous for their scenery, which is beautiful in any season. Every year on the second Sunday of September, the temple holds its largest service where the goma fire ritual is performed and practitioners walk over hot coals.


History


There are many theories about the origins of Jindoji Temple, and exact details are unknown. However, it is thought that the temple was established in 596 by Prince Shotoku (574–622), a regent who ruled Japan from 594 to 622. He was also a strong supporter and promoter of Buddhism, which had only recently been introduced to Japan at the time of his rule, incorporating some of the religion’s tenets into his edicts and laws. The name Shotoku was bestowed upon him after his death in praise of his virtue and merit.


En no Gyoja is the ascetic and mystic held to be the founder of a type of mountain asceticism unique to Japan called Shugendo. In 675, Jindoji Temple legend says that En no Gyoja visited this temple to further his training. It was then that two divinities, in the shape of children, appeared before him. En no Gyoja was so awed that he carved a statue of Zao Gongen, a deity that is central to Shugendo. It was enshrined at this temple, which was then named Jindokyogokokuji Temple. It is by this act that mountain asceticism is said to have spread to the area, making this temple an important center for Shugendo practitioners.


In the late Heian period (1177–1181), war brought about many fires that destroyed numerous structures in the area, after which the temple fell into disuse. The Zao-do Hall that enshrines a statue of Zao Gongen was rebuilt in 1406 and continues to serve as the Main Hall today.

As Japan industrialized in the Meiji period (1868–1912), the Japanese government declared the separation of Buddhist and Shinto religious facilities and suppressed Shugendo as an inappropriate mixture of the two religions. Following World War II, with the passing of the 1947 Constitution, freedom of religion was guaranteed in Japan, and followers of Shugendo were once again free to openly practice their faith.


Treasures and Artifacts


Jindoji Temple has several Important Cultural Properties. These include its Main Hall, which was built in 1406, and the many consecrated Buddhist statues in its reliquary. The reliquary is a veritable Heian-period museum exhibit with several awe-inspiring statues from that era (794–1185) on display. Visitors can walk past the fire pit behind the Main Hall used for the goma fire ritual, enter the reliquary, and view Buddhist statues such as the Seated Aizen Myo-o, the Standing Fudo Myo-o, the Seated Amida Nyorai, and the Standing Nikko and Gakko Bodhisattvas.


神童寺


神童寺は、閑静な街にある小さな寺院です。ここは、山岳仏教が栄えた地で、神道と仏教の両方の信仰を合せ持つ山岳信仰であり、修験者集団の勢力と影響力が長く続きました。平安時代(794-1185)には、ここが信仰の聖地であったといわれています。本堂は、国の重要文化財であり、裏手の収蔵庫にも、重要文化財である仏像が多数安置されています。神童寺の境内は、四季を通じて美しく、毎年、9月の第2日曜日に、修行者が熱い木炭の上を歩く神童寺最大の行事、護摩焚きの儀式が行われます。


歴史


神童寺の起源については、いろいろな説があり、正確な詳細については不明です。しかし神童寺は、594年から622年の間、日本を統治した、有名な聖徳太子(574-622)によって創建されたと考えられています。聖徳太子はまた初めて、仏教の教えを取り入れた憲法を制定し、仏教を強く支え広めようと努力しました。そして、それらの功績が讃えられ死後に、聖徳太子という名称が贈られました。


675年、神童寺伝説によると、山岳信仰、修験道の開祖とされる役小角が神童寺を訪ね、修行を続けたといわれています。このとき2人の子どもの姿をした神童が役小角の前に現れました。役小角は、その神童に敬意を持ち、日本独自の山岳信仰、修験道の本尊である「蔵王権現」を刻みました。神童寺の本尊とされ、のちに寺号を神童教護国寺と改められました。このように山岳信仰は、この地域に広められ、神童寺は、修験者にとっての要となりました。


平安時代末期(1177-1181)、この地域の多くの建物が兵火により破壊され、神童寺も廃寺してしまいました。しかし、1406年本尊、蔵王権現が祀られている蔵王堂が再建され、現在の本堂として残されています。


明治時代(1868-1912)に日本は工業化された時、日本政府は仏教と神道の分離令を発し、二つの信仰が習合した修験道を廃止しました。第二次世界大戦後、1947年施行の日本国憲法により、宗教の自由が認められ、修験道の信者は、再び修行の自由を手にしました。


宝物と芸術品


神童寺は、多くの重要文化財があります。1406年に再建された本堂をはじめ、収蔵庫に安置されている多数の仏像などです。この収納庫は、展示されている多くの崇敬する像により、まるで平安時代(794–1185)の美術館のようです。本堂の裏手の「護摩焚き」所を通り抜け、収納庫に入ります。そして「愛染明王坐像」「不動明王像」「阿弥陀如来坐像」「日光・月光菩薩立像」などの像を眺めてみてください。

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