タイトル 海住山寺 概要

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
看板 Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2018年
地域協議会名:
京都・南山城古寺等文化財普及推進協議会

Kaijusenji Temple


Kaijusenji Temple is located half-way up Mount Sanjoyama, overlooking the city below with a view that takes in renowned sites like Mikanohara (an area along the river in present-day Kizugawa City), the Kunikyo Ruins (an old imperial palace), and the Kizu River (the heart of the Minami Yamashiro area). In 740, the Japanese emperor ordered the national capital to be moved to Mikanohara. According to the temple legend, Kaijusenji was built northeast of the city center, a direction traditionally occupied by the kimon, or demon gate. The kimon is located in the northeast because it is believed that this is the direction from which demons come and go, and thus is a source of bad luck. Kaijusenji Temple is believed to have been placed there to pray for the safe construction of the new capital and of Todaiji Temple’s great Buddha statue. Today, however, Kaijusenji Temple is known for its view of the lower valley as well as its Five-storied Pagoda, which is a National Treasure.


History


In 740, Emperor Shomu (701–756) moved the capital to the Mikanohara area. Kunikyo, as this capital was called, functioned as the center of the state until 744. In order for the capital to be protected from evil spirits, many temples were built in this area. Kaijusenji is one such temple, built on the slopes of Mount Sanjoyama. According to Onmyodo (The Way of Yin and Yang), a traditional Japanese esoteric cosmology based on philosophies introduced from China in the sixth century, the northeast is an unlucky direction associated with misfortune known as kimon, or demon gate.

Kaijusenji Temple is thought to have been placed in the northeast in 735 to counteract the kimon and safeguard the area. In 1137, the original structures of Kaijusenji Temple were lost to fire, but the temple was reconstructed seventy years later in 1208 by an influential Buddhist monk named Jokei (1155–1213). At its most prosperous, the temple boasted over fifty-eight individual structures. The characters in the name Kaijusenji Temple mean sea (kai), dwell (ju), and mountain temple (senji), referring to the mythical pure land inhabited by Kannon (the Buddhist avatar of mercy), which is said to lie far off in the southern seas.



Treasures and Artifacts


Kaijusenji Temple also has several important works of art and cultural treasures. Among Kaijusenji Temple’s structures, its five-storied pagoda is a designated National Treasure, and its Monjudo Hall is an Important Cultural Property. They were both originally constructed in the Kamakura period (1185–1333). The Standing Four Heavenly Kings (Shitenno Ryuzo) statues from the same period used to be enshrined in the pagoda but are now entrusted to the Nara National Museum. The main hall and the sanctuary both enshrine consecrated Buddhist statues of Kannon, the beloved Buddhist avatar of compassion. These two Standing Eleven-Headed Kannon are thought to date back even earlier, to the Heian period (794–1185), and are Important Cultural Properties.


海住山寺


海住山寺は、三上山の中腹に位置し、瓶原(今の木津川市の川沿い)や恭仁京跡(旧都)、木津川(南山城の中心となる川)を見下ろすことができます。740年、当時の天皇の勅命により、瓶原の地に都が遷都されました。寺院の伝説によると、海住山寺は都の鬼門の方角に、都の工事と東大寺大仏建立の平安を祈るため建てられたと言われています。鬼門とは場所の中心から北東を指し、鬼が出入りする方角であるとして、万事に忌むべき方角としている。海住山寺は、眼下に見下ろす風景と同じくらい五重塔で知られており、この塔は国宝に指定されています。


歴史


740年、聖武天皇は瓶原の地に都を移しました。恭仁京と呼ばれるこの都は、744年まで首都とされていました。都を移す際、その平安を祈るためにいくつかの寺院が建てられました。海住山寺は、その中の一つとして、三上山の中腹に建てられました。 6世紀に中国から導入された伝統的な日本の天文学である陰陽道では、北東の方位は鬼門と呼ばれ万事に忌むべき方角とされています。735年、海住山寺は都を守るためにこの鬼門の方角に建てられたと言われています。1137年に、灰燼の厄に遭い寺観のことごとくを失いましたが、70年後の1208年に中興の解脱上人貞慶によって再建されました。最も繁栄しているのは58以上の寺院構造で構成されていました。海住山寺は、南海にあるといわれる観音の浄土の名から、海(南海)住(観音が住む)山寺(浄土の山にある寺)を意味しています。


宝物と芸術品


海住山寺には、多くの宝物と芸術品が保管されています。海住山寺の建造物のうち、五重塔は国宝であり、文殊堂は重要文化財に指定されています。2つの建造物は鎌倉時代(1185-1333)に建立されたものです。鎌倉時代(1185-1333)に制作された四天王立像は、五重塔の中に祀られていましたが、現在は奈良国立博物館に寄託されています。本堂と奥の院には、それぞれ1体ずつ仏教の中で慈悲の神である観音様が祀られています。 これらの2つは 十一面観音であり、平安時代(794-1185年)の作品と考えられ、重要文化財に指定されています。

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