タイトル 現光寺 概要

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
看板 Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2018年
地域協議会名:
京都・南山城古寺等文化財普及推進協議会

Genkoji Temple


Roughly 3 km to the southeast of Kaijusenji Temple is Genkoji Temple. Not much is known about the origins or history of this temple, but it has existed since at least 1697 when, according to Kaijusenji records, it was rebuilt. It also has a long-standing affiliation with Kaijusenji, which has managed Genkoji Temple since the end of World War II. The temple currently has no residing priests, but the consecrated Buddhist statues enshrined there are Important Cultural Properties of Japan. They include the Seated Eleven-Headed Kannon and the Four Heavenly Kings (Shitenno).


History


There is little known about the origins of Genkoji Temple. It appears in memoirs of Buddhist monks who traveled the area, and it is also mentioned in the historical documents of surrounding temples. For example, it is known that in the beginning of the Edo period, a scholar-monk named Unsho Jitsudo visited to pay homage to the Seated Eleven-Headed Kannon, the statue that is enshrined here. He found the main hall in ruins, so he sent out requests for the temple to be rebuilt. His request was granted by the ruling clans of the domain in 1681. This same monk was also closely involved with the renowned Enshoji Temple in Nara. Genkoji Temple also has a long-standing relationship with neighboring Kaijusenji Temple and close associations with other temples where members of the imperial family became nuns.


Treasures and Artifacts


Genkoji Temple’s principal deity, a wooden Seated Eleven-Headed Kannon, is enshrined in the reliquary. It has been designated an Important Cultural Property of Japan. From close study of its facial composition and expression, it is believed that the image was created in the late Kamakura period (1185–1333). This is one of only a few statues in Japan that represent Kannon bodhisattva in a seated position.


現光寺


海住山寺の南東およそ3キロに現光寺はあります。寺の起源や歴史についてはほとんど知られていません。しかし海住山寺の記録によれば、少なくとも1697年の再興以降、現存しています。第二次世界大戦以来現光寺を管理してきた海住山寺とは長いつながりがあります。現在、現光寺は無住ですが、国の重要文化財の仏像が祀られています。十一面観音坐像や、四天王も含まれています。普段は公開されていないため、見学客は、ホームページで確認し、展示の特別公開の機会に訪問してください。


歴史


現光寺の起源は、ほとんどわかっていません。この地域を立ち寄った僧侶の回顧録や周囲の寺院の歴史文書の中に確認することができます。例えば、江戸初期に雲松実道という名の学僧が、「十一面観音坐像」を参詣に訪れ、荒れ果てた本堂を見つけ再興を申し出ました。1681年、この地の主な名主などの賛同を得て、再興されました。雲松実道は、奈良の円照寺とのつながりも深く、現光寺は、円照寺とも歴史的に強い関係があったと考えられています。現光寺は海住山寺とも長いつながりがあり、また、皇族の尼僧の寺院とも密接な関わりがあります。


宝物と芸術品


収蔵庫には、現光寺の本尊・木造「十一面観音坐像」が祀られています。国の重要文化財に指定されています。表現特色から、鎌倉時代(1185-1333)後期の像立と考えられています。観音様の坐像は、全国にも数体しかなく、そのうちの一体になります。

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