タイトル 浄瑠璃寺 本堂・阿弥陀如来坐像

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
パンフレット Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2018年
地域協議会名:
京都・南山城古寺等文化財普及推進協議会

Joruriji Temple: Hondo (Main Hall)


The current Main Hall of Joruriji Temple is a National Treasure of Japan. Completed in 1107 and moved to its present location in 1157, it is a well-preserved example of Buddhist architecture from the Heian period (794–1185). It is also appropriately situated on the west shore of the temple’s central pond, to represent its connection to the Amida Nyorai, the Lord of the Western Paradise, enshrined within.


There are nine wooden consecrated statues of the Buddha Amida (Amida Nyorai) enshrined in the Main Hall, lined up behind the hall’s nine sliding doors. Amida Nyorai is called the Lord of the Western Paradise. This deity is often called upon to lead the souls of the dead to the world beyond this one. According to historical records, during the twelfth century, many temples with groups of nine Amida Nyorai were built at the request of the imperial family or court nobles. However, Joruriji Temple is believed to be the only remaining example of those temples. The line of nine statues represents nine manifestations of Amida Nyorai corresponding to the nine patterns of human rebirth.


It is believed that the central Amida Nyorai within the Main Hall, the largest, was the first to be created and was carved in the late eleventh century. The other eight would then have followed shortly after in the early twelfth century. The statues show various differences in expression, as well as variety in the motifs on the halos behind their heads. These statues were built using yosegizukuri, or joined woodblock technique, and they are hollow on the inside. When the largest statue underwent restoration work, woodblock prints of Amida Nyorai were discovered inside the Amida statue, thought to have been there since the statue’s creation.


浄瑠璃寺:本堂


浄瑠璃寺の本堂は日本の国宝に指定されています。 1107年に完成し1157年に現在の場所に移転しました。平安時代(794-1185)の仏教建築がよく表されています。 また、寺院の中央の池の西岸に適切に位置しており、その中に祀られた阿弥陀如来仏とのつながりを表しています。


本堂には、浄土の主である阿弥陀如来の9つの木像が祀られており、本堂には扉が仏像と同じ数ついており、その後ろに仏像が並んでいます。阿弥陀如来は西方極楽浄土の主と呼ばれ、深く純粋な知覚を持っていると信じられています。また、人々を必ず極楽浄土へ導くとあります。 文献からは、12世紀中に、貴族や皇族の要請を受けて、多くの9体の阿弥陀如来を祀った寺院が建てられたと言われています。浄瑠璃はこの時に建てられた寺院の唯一現存する寺院であると考えられています。 9体の阿弥陀如来像は、9つの往生の段階があるという考え方を表しています。


本堂内の中央にある一番大きい阿弥陀如来像は、11世紀後半に九体の中で一番初めに作られ、その他の8体は12世紀初めに作られました。これらの仏像の表情と、頭の後の光輪のモチーフはそれぞれ異なっています。これらの仏像は、寄木造の手法で作られ、いくつかの加工された木材をつなぎ合わせて作られており、中は空洞になっています。一番大きな阿弥陀如来像が修復された際、阿弥陀如来がモチーフとなった木版画が仏像の中からいくつか発見されました。これらの木版画は、仏像が作られた当時から存在していたと考えられています。

再検索