タイトル 旧大乗院庭園 大乗院の歴史

  • 奈良県
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
看板 アプリ・QRコード等
ワード数:
251-500
作成年度:
2018年
地域協議会名:
奈良県地域観光資源多言語解説整備推進協議会

The Daijoin Temple Garden: Historical Background


Originally established at a different site in 1087, the Daijoin Temple was moved to its present location, after the first structure burned to the ground in a civil war in 1180. The collection of objects on display at the Heritage Center includes important artifacts from Daijoin and its priests, as well as a model reconstruction of the temple and garden.


One of the temples most celebrated leaders was Jinson (1430–1508), Daijoin’s twentieth chief priest. The son of Ichijo Kanera (1402–1481), chief advisor to the emperor, Jinson served as a priest of Daijoin for seventy years. His diary, known as Jishazojiki, is one of the most important sources of information about the temple and its history. Temple historians believe that it was Jinson who entrusted the famous landscape designer Zen’ami with the restoration of the temple garden after it burned in 1451. Thereafter, Daijoin and its garden became so famous for their beauty that high-ranking members of the ruling samurai class, including Shogun Ashikaga Yoshimasa (1436–1490), visited not only to pray, but also to see the temple and its grounds. The portrait of Jinson on display in the Heritage Center made during the last years of his life depicts the priest holding a string of prayer beads in his left hand and a folding fan in his right.


The scale model at the center of the room depicts the temple of Daijoin and its famous garden as it appeared in 1463, after the restoration by Zen’ami. Historical paintings of Daijoin, as well as the diaries and personal records of its priests, allowed historians to construct this model even though the temple buildings had disappeared over a century before. Period paintings reveal that the buildings’ architecture harmonized beautifully with the nearby pond and surrounding landscape. There have been other buildings not included in this model in the garden over its history. For example, the garden once contained a famous tea house, Hassoan. Originally situated near the pond, it was moved to the grounds of the Nara National Museum in 1892.


The garden outside the Heritage Center is the only remaining example of Zen’ami’s work, which makes it extremely important in Japanese gardening history. In 1958, the Japanese government designated this garden, including the pond and approximately 3,000 square meters of the surrounding grounds, as a “National Place of Scenic Beauty,” guaranteeing its preservation for future generations to enjoy.


Although many of the temple’s treasures were damaged during a fire in 1451, the Heritage Center collection contains several works of art from Daijoin, including historical paintings of the building and a sketch of the garden showing the pond and the island at its center. These precious items, along with others inherited from the nearby Buddhist temple of Kofukuji that was affiliated with Daijon at the time, are also important examples of Japanese art from the Muromachi period (1336–1573).


旧大乗院庭園の歴史


大乗院は、最初1087年に別の場所に建てられましたが、1180年の内乱で全焼した後、現在の場所に移されました。「名勝大乗院庭園文化館」の展示物の中には、大乗院やその僧侶たちの貴重な遺物や、寺と庭のジオラマなどがあります。


寺で最も有名な僧侶のひとりが、大乗院第20代門跡の尋尊(1430‐1508)です。天皇の摂政であった一条兼良(1402‐1481)の息子として生まれた尋尊は、70年にわたり大乗院に在院しました。『寺社雑事記』という尋尊の日記は、寺とその歴史に関する情報の最も貴重な資料のひとつです。寺の歴史家は、1451年に寺の庭が焼失した後、尋尊が善阿弥に改修を依頼したと考えています。この改修の後、大乗院とその庭は有名になり、将軍足利義政(1436-1490)のような高位の武将が参詣のためだけでなく、寺と庭を観賞するために訪れました。「名勝大乗院庭園文化館」にある肖像画は晩年の尋尊で、左手に数珠を、右手に扇子を持った姿で描かれています。


部屋の中央に置かれたジオラマは、善阿弥による改修後、1463年の寺とその有名な庭の様子を表しています。寺の建造物がなくなって1世紀以上経ちますが、大乗院の歴史画や僧侶らが残した日記や個人的な記録のおかげで、歴史家はこのジオラマを製作することができました。同時代の絵によって、庭の建物が隣接する池やまわりの景観と調和するように設計されていたこともわかりました。


大乗院の歴史のなかで、寺にはジオラマに示されているよりも多くの建物があったこともありました。たとえば、庭には昔、茶道を行うための「八窓庵」という有名な茶室がありました。最初、茶室は池の近くにありましたが、1892年に「奈良国立博物館」の敷地に移築されました。


「名勝大乗院庭園文化館」の外にある庭は、日本に現存する唯一の善阿弥の庭であり、日本庭園の歴史上、極めて重要なものです。1958年、日本政府は、池を含むこの庭、約3,000平方メートルの周囲の敷地を「国の名勝」に指定し、次世代も鑑賞できるように、保護と保存を保証しています。


1451年の火災で寺の宝物の多くが破損したものの、「名勝大乗院庭園文化館」にある大乗院の収集品の中には、建物を描いた古い絵や、池とその中央にある島を描いた庭のスケッチなどの美術品もあります。興福寺という仏教寺院から受け継いだものも含め、所蔵された美術品は貴重な遺物であるとともに、室町時代(1336-1573)の日本美術の重要な資料でもあります。

再検索