タイトル 高千穂町観光協会 神話「天孫降臨」

  • 宮崎県
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
501-750
作成年度:
2018年
地域協議会名:
オール高千穂観光地域づくり協議会

Mythological Tale: “Tenson Korin”

(The story of the sun kami’s grandchild, Ninigi no Mikoto, and his descent to earth)

(Overview)


According to the Kojiki, Japan’s oldest remaining chronicle, the sun kami deity Amaterasu Omikami sent her grandson, Ninigi no Mikoto, to rule the lands of Japan. He took with him three gifts, a jewel, a mirror, and a sword (which would later become the imperial regalia of Japan). It is written that Ninigi and his procession made their way through the heavens and descended at “Kushifurutake of Takachiho.” Upon arrival, Ninigi declared the land good, and so established there a grand residence. Kushifuru no Mine, the mountain believed to be the site of this descent, is where Takachiho’s Kushifuru Shrine now stands. In Japanese mythology, the first emperor of Japan is Ninigi’s great-grandson.


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“Ninigi no Mikoto,” the Grandson of the Sun Deity

Amaterasu, the sun kami and ruler of the Heavenly Realm, looked down upon the earth and saw that it was in terrible chaos. So, she sent heavenly deities below to bring order to the land. It took many years of trial and tribulation, but finally it was done. She then declared, “My child, Ameno Oshihomimi no Mikoto, shall rule this land.” However, when she approached her son and ordered him to descend from the heavens to assume his duty, Ameno Oshihomimi explained that he had now married and had children. Presenting to Amaterasu his son, Ninigi no Mikoto, he suggested that Ninigi be sent to govern the islands of Japan in his place. Amaterasu looked upon her grandson and was convinced.


“Tenson Korin,” the Descent of Ninigi

And so, Ninigi prepared to descend from the Heavenly Realm. He gathered the jewel (Yasakani no Magatama) and the mirror (Yata no Kagami) that helped lure Amaterasu from her the cave, as well as the sword (Kusanagi no Tsurugi) that Susanoo no Mikoto had taken from the tail of a great serpent and presented to Amaterasu, his sister. These three treasures would later become the Imperial Regalia of Japan.


Amaterasu instructed Ninigi to rule the islands of Japan in her honor, and to treat the mirror he carried reverently as an embodiment of her spirit. Preparations thus complete, Ninigi departed the Heavenly Realm with several kami deity accompanying him in a procession. It is written that Ninigi led the way through the heavens, and that the procession descended to "Kushifurutake of Takachiho” in Hyuga, Tsukushi Province, an ancient province located in the northern part of modern Kyushu. Upon arrival, Ninigi declared the land good, and so built there for himself a grand palace of stout columns with a soaring roof.


Kushifuru Shine, which venerates Ninigi, was built in 1694 upon the mountain where he and his procession are believed to have arrived. Prior to this, the mountain itself (now known as Kushifuru no Mine) was considered to be a residence of kami deities and was thus considered sacred. In Japanese mythology, Ninigi’s great-grandson becomes the first emperor of Japan, and so the mythological heavenly origins of Japan’s imperial line are traced back through him.


The Origin of Takachiho

There exists another legend in the Takachiho area about Ninigi’s descent to the islands of Japan. In this legend, Ninigi and his procession met an impenetrable fog on their way to earth and lost the way forward. At that moment, two inhabitants of earth named Ōkuwa and Okuwa appeared. They urged Ninigi to take rice from the stalks he held in his hand and scatter it over the land. Upon doing so, the fog lifted and Ninigi and his entourage were able to descend safely to islands of Japan (earth). The precious (Japanese: 高 “taka”) rice Ninigi scattered from many (Japanese: 千 “chi”) rice stalks (Japanese: 稲穂 “ina-ho”) is said to be the mythical derivation of the town name Takachiho (高千穂). A statue at the foot of “Country Gazing Hill” (Kunimigaoka) commemorates this legend.


神話「天孫降臨」

(天照大神の孫、瓊々杵尊(ににぎのみこと)とその降臨にまつわる神話)


(要旨)


日本最古の現存する歴史書である古事記によると、日の神の天照大神は、この地上界(水穂の国)を統治するために孫である瓊々杵尊を送ったとされています。瓊々杵尊は3つの贈り物、宝石、鏡、剣をたずさえていました(これは、のちに三種の神器とされます)。瓊々杵尊とその一行は、高天原から高千穂の久士布流多気に天降ったと記されています。降臨の後、瓊々杵尊は、ここを素晴らしい土地と認め、立派な住居をかまえました。現在、くしふる神社のある、くしふるの峰の一つが天孫降臨の峯であると信じられてきました。神道信仰によれば、日本最初の天皇は、瓊々杵尊の曾孫であるとされています。


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太陽の神の天照大使の孫、瓊々杵尊

高天原の主宰神である天照大神は、地上界を眺めて大混乱が起きていると考えていました。天照大神は、まず地上界を平定させるために神々を送りました。混乱と困難を回復するために長い時間がかかりました。ついに秩序は整い、天照大神は「我が子、アメノオシホミミノミコトよ、あなたがこの国を治めなさい。」と言いました。ところが、アメノオシホミミノミコトは、自分は結婚をして子どもが生まれたと伝えました。瓊々杵尊という息子を見せ、自分の代わりにこの子を地上統治のために降臨させるのが良いと提案しました。天照大神は、その孫を見つめ、納得しました。


「天孫降臨」瓊々杵尊が天降った

そうして瓊々杵尊は、高天原から天降る準備をしました。瓊々杵尊が出発する前に天照大神は3つの神聖な品を瓊々杵尊に授けました。それが、天照大使を岩屋戸(英語では洞窟と表記)から誘い出した際に使った宝(八尺瓊勾玉)と鏡(八咫鏡)、そして素戔嗚尊が大蛇の体内(尾)から見つかって、姉である天照大使に託した神剣剣(草薙剣)です。これらが、のちの三種の神器となります。

天照大神は鏡を取り、これを私の御霊であると思い大切に敬い祀るように、そして御心に従い地上を治めるよう命じます。こうして瓊々杵尊は、三種の神器をたずさえ、高天原から天降りました。一行は、筑紫国(現在の福岡で古代日本の国)日向の高千穂、久士布流多気に天降ったと書かれています。到着後、瓊々杵尊は、ここを素晴らしい土地であるとし、高くそびえる太い柱と垂木の立派な宮殿を建て、そこに住みました。


瓊々杵尊を祀るくしふる神社は、その一行とともに天降りしたと信じられている峯に1694年に創建されました。それ以前は、この峯自体(現在のくしふるの峰)を神の住処とし、神聖なものとして崇拝していました。神道信仰において、瓊々杵尊の曾孫は日本の最初の天皇となり、そしてその神話の中で、瓊々杵尊を通して日本の皇室の起源を辿ることができます。


「高千穂」の由来

神話が伝えられると共に、高千穂には、もう一つ瓊々杵尊降臨にまつわる伝説があります。伝説によると、瓊々杵尊と一行が高天原から降りてきた時、先を見通すことのできない霧に覆われ、道を見失ってしまいました。その時、この地に住むオオクワとオクワという二人が現れました。そして瓊々杵尊が手に持たれている稲千穂を籾にして、あたり一面にまかれるようにと進言しました。すると霧は晴れ、瓊々杵尊と一行は、無事に地上界に降りることができました。


高千穂という名前の神話での由来は、瓊々杵尊が蒔いたたくさん(日本語:千 “CHI”)の稲穂(日本語:稲穂 “INAHO” ) に尊い(日本語:高 “TAKA”)という意味の高をつけて高千穂とするものです。国見ヶ丘の麓にある銅像がこの伝説を伝えています。

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