タイトル くしふる神社

  • 宮崎県
ジャンル:
神社・寺院・教会
媒体利用区分:
パンフレット
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
オール高千穂観光地域づくり協議会(多言語解説整備事業 チーム)

Kushifuru Shrine


Kushifuru Shrine is built on the site where it is said Ninigi no Mikoto, grandson of the Sun Goddess Amaterasu Omikami, arrived with other gods (kami) when his grandmother sent him to rule the earth and establish the ruling line. Ninigi came bearing three gifts she had given him: a mirror, a jewel, and a sword. These three subsequently became the imperial regalia. Ninigi and his attendants descended through the clouds, which he dispersed by scattering rice stalks across the land, symbolically giving birth to rice culture starting from this place, and reached the mountaintop of Kushifuru no Mine, where the shrine now stands. He declared the land to be of fertile and built a grand palace of immense height and towering columns.

It was not until 1694 that a shrine dedicated to these deities was built on the mountain where they are believed to have arrived in ancient antiquity. Even before this, it is believed the mountain was revered as the abode of the divine and therefore long regarded as sacred. It was, in fact, thought to be too sacred even to build a physical shrine. The efforts to construct the shrine by people of 18 Takachiho villages was supported by Miura Akihiro, a high-ranking government official of the Tokugawa shogunate (1603–1867). It was known under a variety of names until 1871, when it was officially called Futagami Shrine, which is also the name of a mythical mountaintop shrine under which the fearful deity Kihachi resided in a cave. The name was changed to Kushifuru Shrine in 1910.

Naturally, the principle deity of worship at the shrine is Ninigi himself, whose successful founding of the imperial line is seen in the first emperor of Japan, Jimmu, the god’s great-grandson. Other kami venerated at the shrine include Takemikazuchi, whose way of proving his strength is said to have been the origin of the sport of sumo. Noteworthy decorative features of the shrine’s main sanctuary include the intricate wood carvings from the seventeenth and eighteenth centuries, including phoenix and dragon motifs drawn from Chinese mythology.


槵触神社(くしふる神社)

槵触神社は神社の規模としては比較的小さいが、地元の神話において非常に重要です。ここは太陽の女神。天照大神の孫である瓊瓊杵尊(ニニギノミコト)が、女神によって、他の神々と一緒に大地を支配するために送り込まれた場所だと言われています。瓊瓊杵尊は天照大神から授かった3つの贈り物で武装し地上に降り立ちました。3つの贈り物とは、彼女の精神を具現化した鏡、宝石、刀であり、3つとも日本の宝物となりました。瓊瓊杵尊と従者は霧の中を降り、大地に稲の茎を蒔くことで霧を払い、日本における稲作文化を誕生させました。そして現在神社があるここ、槵触の峰の頂上に降り立ちました。彼はこの土地を価値があるものと宣言し、空まで高く、そびえ立つ柱からなる大きな宮殿を建てました。1694年に、これらの神々が降り立ったと考えられる山に、彼らへの捧げ物として神社が建てられました。これ以前、山は神々の故郷として崇拝されていたため、長い間聖域と見なされていました。瓊瓊杵尊が皇室の血筋をうまく築き上げたことは、彼のひ孫であり日本の最初の天皇、神武天皇から見て取ることができます。この神社に祀られる他の神として、タケミカヅチが挙げられるが、タケミカヅチは武道家としての強さに匹敵し、相撲の起源だとも言われています。神社の主要な聖域で見るべき装飾物としては、17世紀から18世紀の木製の複雑な彫刻があります。その中には、中国神話の登場者を思い起こさせる鳳凰や龍のモチーフが含まれます。


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