タイトル 宿根木地区 歴史、見どころ

  • 新潟県
ジャンル:
史跡・城跡 自然 集落・街
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2019年
地域協議会名:
佐渡市

Shukunegi


Located on the southern end of Sado Island, Shukunegi is a historic town that once served as a bustling port and home to many shipwrights. The houses of wealthy shipbuilders and freight vessel masters still stand in Shukunegi today, along with the dwelling of Shibata Shuzo (1820–1859), a cartographer responsible for putting Sado Island on the world map. The preserved town consists of 200 houses, about 20 of which are inhabited. Visitors can walk through the narrow alleyways and observe the traditional architecture, such as roofs composed of wooden blocks held down by nailed stones, and thick stone bridges.


The geology of Shukunegi is just as fascinating as its townscape. The ground at Shukunegi and nearby Kotoura, also along the coast, is the result of an underwater volcanic eruption. Over time, ocean waves created caves in the volcanic rock, and there are 11 such natural caves there now. In addition, the Somazaki Tunnel is a humanmade cave next to Shukunegi that was used for salt production and the occasional storing of taraibune tub boats. Farther inland is the Iwayasan Cave, in which images of the Buddha have been carved into the rock.


Shukunegi was a node on the kitamaebune shipping route along the coast of the Sea of Japan, connecting the northern part of Honshu, Japan’s main island, with the mercantile city of Osaka on the Inland Sea. The kitamaebune trade was officially established in 1672 and later extended to Hokkaido, and brought great wealth to Shukunegi. As much as one-third of all commerce on Sado during the Edo period (1603–1868) took place in the town. The wooden ships that plied this route could hold up to 150 tons of merchandise. Sado merchants traveled to Osaka, traded their goods along the way, and set course back home; one round trip could take an entire year. The wooden ships used in this trade were very light and on the return journey, the empty ships were prone to flipping over in strong winds, so stones were placed in them as ballast. Six of these stones now stand along the coastline near Shukunegi as a reminder of bygone days.


宿根木


佐渡島の南端に位置する宿根木は、かつて賑やかな港として栄え、多くの船大工が住んでいた歴史ある街です。裕福であった船大工や廻船の船長の家が、佐渡島を世界地図に掲載させることに成功した地図学者の柴田収蔵氏(1820~1859年)の住居とともに、今でも宿根木に残っています。保存された街には200軒の家屋があり、このうち20軒ほどに人が住んでいます。来訪者は、狭い路地を歩き、石置き木羽葺きの屋根や分厚い石の橋など、伝統的な建築を観察することができます。


宿根木の地質は街並みと同様に魅力的です。宿根木、さらには同様に海岸沿いにある近くの琴浦の土地は、海底火山の噴火によって作られました。時とともに海の波によって火山岩に洞窟ができ、現在11か所の自然の洞窟がそこに存在します。さらに、宿根木の隣にある相馬崎隧道は、塩の生産に利用された人造の洞窟で、たらい舟の保管に使われることもありました。さらに内陸に進むと、仏様の絵が岩に彫られた岩屋山洞窟があります。


宿根木は、本州の北部と瀬戸内海の商業都市大阪を結び、日本海の海岸に沿って進む北前船の航路にある寄港地でした。北前船による交易は1672年に正式に始まり、その後航路は北海道にまで延びて、宿根木に大きな富をもたらしました。江戸時代(1603~1868年)の佐渡島における全商いの3分の1が、この街で行われました。この航路を定期的に行き来した木造船は、最大150トンの品物を積むことができました。佐渡の商人は大阪まで移動し、航海の途中途中で品物の取引を行い、再び佐渡へと航路を取りました。1回の往復に丸1年かかることもありました。この交易に使われた木造船はとても軽量で、復路には積み荷が空となった船が強風で転覆する恐れがあったので、船を安定させるために石が積まれました。これらの石の6つが、今でも宿根木近くの海岸線に沿って置かれ、当時を偲ばせてくれます。















再検索