タイトル 禅林寺(後期)

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会
媒体利用区分:
看板 パンフレット
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
総本山 禅林寺

History of Eikandō, Part 3: Transition to Pure Land Buddhism

The third period of Eikandō’s history begins with the transition from Jōhen (1166–1224), Eikandō’s twelfth abbot, to Shōkū (1177–1247), its thirteenth, and continues until the present day. During this period, Eikandō became a temple of the Pure Land school and was nearly destroyed during the Ōnin War (1467–1477).

Like Eikan before him, Jōhen was originally a member of the Shingon school of Esoteric Buddhism, but he developed a strong interest in Pure Land Buddhism (Jōdoshū). The Pure Land school was founded by the monk Hōnen (1133–1212) and is based around recitation of the nenbutsu, a ritual invocation of the name of Amida Buddha. Pure Land followers believe that by practicing the nenbutsu, they can be reborn in the Pure Land—a paradise in the west where enlightenment is easily attained.

While studying at Ninnaji Temple, Jōhen read Hōnen’s treatise “Collection of Selections on the Nenbutsu and the Original Vow” (Senchaku hongan nenbutsushū) with the intention of criticizing it, but instead he found the contents utterly convincing. From then on, Jōhen preached not only Shingon Buddhism but Pure Land Buddhism as well.

It is due to Jōhen that Eikandō is now a temple of the Pure Land school. When Jōhen entered Eikandō to become its abbot, he first inserted Hōnen posthumously into the lineage as the eleventh abbot and then became the twelfth. Upon retirement, he passed the position to Shōkū, one of Hōnen’s primary disciples. Shōkū would eventually establish the Seizan branches of Pure Land Buddhism and pass the abbotship to his disciple Jōon (1201–1271). Eikandō has been a temple of the Pure Land school ever since.

In the fifteenth century, Kyoto was at the center of the Ōnin War (1467–1477), an armed conflict that began as a succession dispute over the shogunate and grew into a civil war. During the first year of the war, Eikandō was almost entirely burned down amid the fighting, and most of the buildings were rebuilt between 1472 and 1479.


禅林寺3(後期)

永観堂の歴史における3期目は、静遍僧都(1166–1224)の12代住職就任から、13代証空上人(1177–1247)を経て、今日に至るまでである。この期間に、永観堂は浄土宗の寺院となったが、応仁の乱(1467–1477)でほぼ破壊された。

静遍僧都以前の永観律師と同様に、静遍僧都はもともと真言密教の僧であったが、浄土佛教(浄土宗)に強い関心を抱いていた。 浄土宗は法然上人(1133-1212)によって設立され、その基本は「南無阿弥陀佛」を唱えることであった。念佛を唱える信者は悟りを開き、西にある極楽浄土に容易に生まれ変わることができると信じられていた。

仁和寺(にんなじ)で修業していたとき静遍は、批判するつもりで法然上人の著書「選択(せんちゃく)本願念佛集」を読み返すうちに自分の非を悟り、代わりに浄土宗の教えに完全に帰依した。それ以降、静遍は真言宗だけでなく、浄土宗も説教した。

静遍僧都によって、現在永観堂は浄土宗の寺院になった。静遍が永観堂に入って住職になった際に、まず法然上人11代の住職へと組み込み、地震は12代となった。そして高弟であった西山証空上人(せいざん・しょうくうしょうにん)に、その地位を譲って引退した。証空上人は最終的に浄土宗西山派を設立した。その弟子である浄音上人(じょうおんしょうにん)(1201–1271)に住職を渡し、永観堂はそれ以後、浄土宗西山派の寺院となった。

15世紀、京は応仁の乱(1467–1477)の真っただ中にあった。これは足利幕府の将軍継承問題が原因で始まった軍事紛争であり、ほぼ11年におよぶ全国的な内戦に発展した。 乱の最初の年に、永観堂は戦闘の最中にほぼ完全に焼失してしまったが、1472年から1479年の間に大部分の建物が再建された。


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