タイトル 永観律師

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会
媒体利用区分:
パンフレット
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
総本山 禅林寺

Eikan, the Nenbutsu Monk

The monk Eikan (also known as Yōkan) first entered Eikandō as an acolyte when he was just 10 years old. At the age of 40, he returned to become a pivotal character in the history and development of the temple. Eikan is associated with numerous contributions to Eikandō’s history, including introducing Pure Land Buddhism and East Asian Mādhyamaka Buddhism (Sanronshū) to Eikandō, establishing a facility to care for the sick and poor, and witnessing the miraculous “Looking-back Amida” in 1082. Through association with Eikan, the temple that had been known as “Zenrinji” since 863 eventually came to be called “Eikandō,” meaning “Eikan’s Hall.”

Eikan (1033–1111) was born in Kyoto to the aristocratic Minamoto family and adopted by the head of Iwashimizu Hachimangū Shrine. Even at a young age, Eikan showed prodigious talent. In 1043, he went to Eikandō to take the Buddhist precepts under its sixth abbot, the monk Jinkan (1001–1050). A year later, Eikan left for Tōdaiji Temple, where he studied the East Asian Yogācāra (Hossōshū), East Asian Mādhyamaka, and Kegon schools of Buddhism. In 1064, he departed from Tōdaiji to spend 10 years in studious retreat at Kōmyōsenji Temple on Mt. Kōmyō, to the south of Kyoto. After traveling to several other temples, Eikan returned to Eikandō in 1073 to succeed Jinkan as abbot.

While on Mt. Kōmyō, Eikan spent much of his time practicing the nenbutsu, a ritual invocation of the name of Amida Buddha. Up until that point, it was generally believed that the only way to reach the Amida Buddha’s Pure Land paradise was through frequent meditative visualization, dutiful study, and rigorous monastic practices. Eikan’s views were different. Eikan strongly believed that, through the nenbutsu, anyone could be granted rebirth in the Pure Land, where enlightenment was assured. In order to promote this practice, Eikan himself recited the nenbutsu as many as 60,000 times each day. The nenbutsu practice would eventually become the basis for Pure Land Buddhism in Japan under the monk Hōnen (1133–1212), but Eikan was the first to introduce the nenbutsu to Eikandō.


永観律師

永観律師(ヨーカンとしても知られる)は、1043年、10歳の時に禅林寺に小坊主として初めて入門した。 40歳のとき、禅林寺に戻り、寺院の歴史と発展の中心人物になった。 永観律師は、浄土佛教と東アジアのマーダヤマカを永観堂に紹介し、病人や貧困者を助ける施設を設立し、1082年に奇跡的な「みかえり阿弥陀様」を目撃するなど、数多くの貢献と逸話が知られている。「禅林寺」として知られていた寺院は、863年から永観律師とのつながりから「永観堂」と呼ばれるようになった。

永観律師(1033-1111)は、京の貴族、源氏の家に生まれ、石清水八幡宮別当の養子になった。 幼い頃から、永観はとてつもない才能を持っていた。 1043年、彼は永観堂に入り、第6代住職の深観(じんかん)1001~1050)に師事した。 1年後、永観は東大寺に向かい、東アジアのヨガカラ(法相宗)、東アジアのマーダヤマカ(三論宗)、そして華厳宗を学んだ。 1064年、彼は東大寺を出て、10年をかけて京の南にある光明山寺にこもり修業した。他のいくつかの寺院を訪問し修行した後、1073年に永観は永観堂に戻り、深観の地位を引き継ぎ住職となった。

永観は光明山にいる間、阿弥陀佛の名前を唱える念佛の修行に多くの時間を費やした。永観は、念佛を唱えることによって、すべての人々は誰でも極楽浄土で再生でき、悟りを開くことができると強く信じていた。 その時代には、極楽浄土へ行くには絶え間ない瞑想による具象化の訓練と経典の忠実な研究と厳格な禁欲的修行によってのみ達成できると一般的に理解されていた。 しかし、永観の見解はこれとは異なっていた。この救済を得るためには、阿弥陀様のお名前を熱心に唱えることだけが必要であると信じていた。永観自身も毎日6万回「南無阿弥陀佛」を唱えたと言われている。 法然上人の下で、念佛を唱えることが日本の浄土佛教の基礎となったのであるが、永観が永観堂に初めて念佛を紹介した。


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