タイトル 波濤図

  • 京都府
ジャンル:
神社・寺院・教会
媒体利用区分:
パンフレット
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
総本山 禅林寺

Hasegawa’s Rocks and Waves (Hatōzu)

The 12 inner partitions on both sides of Eikandō’s Shaka-dō Hall were once decorated with works by Hasegawa Tōhaku (1539–1610), one of the predominant artists of the Momoyama period (1568–1600). Tōhaku’s representative works are characterized by the use of ink wash (suiboku) and the strong influence of Chinese-style painting (kanga). Although Tōhaku’s early work was richly colored, over time he came to prefer the minimalism of using only diluted black ink. He is particularly admired for being able to evoke a sense of color despite using a monochromatic palette.

The delicate combination of Chinese-style brushwork with gold-leaf clouds that evoke yamato-e, or Japanese-style painting, is a hallmark of Hasegawa’s work. The “rocks and waves” (hatōzu) motif was common during the Momoyama period, and similar pieces were produced by other artists of the Hasegawa school, but this is the only such work known to have been produced by Tōhaku himself.

Though the paintings have now been transferred to hanging scrolls, they initially decorated the partitions that separated the rooms of the hall. When seated inside, at eye level to the tempestuous roiling of the water against the rocks, the movement in the painting would have provided a keen contrast to the stillness of the room.


波濤図

永観堂釈迦堂の両側12の内壁には、美術界の巨匠の一人であり、桃山時代(1568~1600)を代表する絵師長谷川等伯(1539~1610)の作品が一時期飾られていた。 長谷川等伯の代表的な作品は、水墨の使用と中国風の絵画(漢画)からの強い影響が特徴である。 等伯の初期の作品は色彩豊かな画風であったが、やがて希釈された墨のみを使用するミニマリズムを好むようになり、単色調方法であるにもかかわらず色彩感覚を呼び起こすことができることで特に賞賛されている。

中国風の筆法と金箔の雲の繊細な組み合わせは、等伯作品の特徴で日本画の「大和絵」を想起させる。 「岩と波」(波濤図)のモチーフは桃山時代に非常に一般的であった。同様の作品は長谷川派の他の絵師たちによって制作されたが、これは等伯自身が制作したと知られている唯一の作品である。

画は現在掛け軸に再生されたが、絵は当初、釈迦堂の襖に描かれていた。 座して目の高さで岩にぶつかる激しい波濤の動きは、室内の静寂さとの鋭い対照をなしている。


再検索