タイトル 襖絵(狩野派と長谷川派)

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
看板
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
総本山 禅林寺

Painted Sliding Partitions (Fusuma-e) by the Hasegawa and Kanō Schools

The sliding partitions (fusuma) that separate the interior rooms of the Shaka-dō Hall are decorated with paintings from two of Japan’s foremost artistic lineages: the Hasegawa and Kanō schools. The Kanō school was established by Kanō Masanobu (1434–1530) during the mid-Muromachi period (1336–1573), and it quickly earned a reputation as the preeminent school of Japanese painting and the favored artistic school of the shogunate. This position was contested by the newly formed Hasegawa school, established by Hasegawa Tōhaku (1539–1610) during the Momoyama period (1568–1600), largely considered the golden age of Japanese art. During this period, both schools produced works that have been recognized as National Treasures.

For much of Japanese history, artists were supported by the patronage of aristocratic families who commissioned them to decorate their homes or favored temples. In order to secure work, Hasegawa Tōhaku spent much of his career competing for this patronage with the foremost artist of the Kanō school, Kanō Eitoku (1543–1590). During the fierce competition of the Momoyama period, the artwork at a particular temple or home was typically produced by either the Hasegawa school or the Kanō school. The decision of which school to hire generally depended on the individual preferences of the family or the chief priest of the temple.

In spite of this trend toward favoritism, works by both the Kanō and Hasegawa schools appear side by side at Eikandō. For example, the piece titled Tigers and Bamboo in the Tora no Ma (on the hall’s west side) was painted by an artist of the Hasegawa school, but Pines, in the neighboring Shiki no Ma, was produced by the Kanō school. Apparently, even the artists themselves were resistant to letting their work share space at the temple, and Eikandō is believed to be the only place where it is possible to see artwork by both schools in the same building.

The Hasegawa and Kanō schools are both characterized by a monochromatic palette of diluted ink (sumi-e) and a style that blends Chinese-style art (kanga) with Japanese-style art (yamato-e). It can be difficult to distinguish pieces by the two schools, but the treatment of certain common elements such as rocks and trees is often used as a basis for comparison.


襖絵(狩野派と長谷川派)

釈迦堂の室内を仕切る襖には、日本有数の絵画一族である長谷川派と狩野派の絵が描かれている。 狩野派は狩野正信(1434–1530)によって室町時代中期(1336~1573年)に創設された。すぐに日本画界の卓越した一派として評判を得て、幕府に好まれた。主に日本の芸術の黄金時代と考えられていた桃山時代(1568~1600)に新たに登場した長谷川等伯(1539~1610)が創設した長谷川派の台頭でその地位を巡って激しい競争が繰り広げられた。この期間中、狩野、長谷川の両派は今日国宝として認定されている作品を数多く制作した。

日本の歴史の中で多くの場合、芸術は、自分の家や寺院を装飾するために絵師に注文をする貴族やその一族の援助よって支えられていた。長谷川等伯は仕事を確保するために、後援者のために彼の多くの技術と時間を狩野派の第一人者である狩野永徳(1543~1590)との競争に費やした。両派が激しく競争した桃山時代、特に寺院や個人宅の絵は長谷川派が好みか、狩野派がいいかによって決まった。その決定は普通一族の長か、お寺の住職の個人的な好みでなされた。注文を確実にするため、

依怙贔屓の傾向があったにもかかわらず、狩野派と長谷川派の作品が永観堂には共に並んで飾られている。例えば、堂の西側の虎の間の「竹虎図」という題名の作品は長谷川派のものであるが、隣の四季の間の「松に山鳥図」は狩野派によって描かれた。どうやら、絵師自身でさえ、寺院で作品の場を共有することに抵抗があったようだ。永観堂は両派の作品を同じ建物内で見ることができる唯一の場所である。

長谷川派と狩野派の両派は、どちらも単色の薄められた水墨画で、中国風漢画と日本の大和絵を混ぜ合わせた特徴がある。 両派の作品を区別することは困難な場合があるが、描かれた岩や木などの特定の共通要素の処理の仕方が比較の基本としてよく使用されている。


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