タイトル 妙法院 絹本著色後白河法皇像

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
東山七条観光プロジェクトチーム協議会

Portrait of Retired Emperor Goshirakawa


This realistic portrait of Retired Emperor Goshirakawa (1127–1192) shows him as a Buddhist monk, as he took the tonsure after his abdication. He wears a monk’s robe and surplice and holds prayer beads in one hand and a sutra scroll in the other. The finely rendered natural scenery on the sliding doors in the background is thought to reflect the influence of the Chinese paintings that had recently begun to be imported to Japan at the time.


The portrait is of the few early images of Goshirakawa and is designated an Important Cultural Property. It was painted on silk during the Kamakura period (1185–1332). Despite being identified as Goshirakawa, this painting closely resembles a portrait of his father, Emperor Toba (1103–1156), leading some to question whether, in fact, it depicts Goshirakawa.


Although Goshirakawa reigned for only three years, he acted as the de facto imperial ruler during segments of the reigns of five subsequent emperors. During his retirement, his base of operations was the vast palace-temple complex known as Hōjūjidono which bordered Myōhōin.


絹本著色後白河法皇像


この重要文化財に指定されている後白河法皇(1127–1192)の肖像は、鎌倉時代(1185–1332)に絹に描かれました。後白河法皇の統治期間はわずか3年でしたが、その後の5人の皇帝の治世の一部の間、皇室の事実上の支配者でした。妙法院の三十三間堂は、後白河法皇の広大な院御所の遺産です。

後白河法皇の初期の数少ない画像の1つであるこの写実的な肖像画は、彼が釈放された後、彼が仏教の僧侶であったことを示しています。ここでは、僧侶の衣を身に着け、片手に数珠を持ち、もう一方の手に経巻を持っています。背景の襖に美しく描かれた自然の風景は、新しく輸入された中国の絵画の影響を反映していると考えられています。後白河法皇と特定されているにもかかわらず、この絵は父親の鳥羽天皇(1103~1156)の肖像によく似ており、実際に後白河法皇を描いているかどうかを疑問視する人もいます。


再検索