タイトル 養源院 俵屋宗達の杉戸絵

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
東山七条観光プロジェクトチーム協議会

Cedar Partition Paintings by Tawaraya Sotatsu


One of the most renowned features of Yogen’in is a group of paintings on cedar partitions by Tawaraya Sotatsu (c. 1570–1640). These are divided into three pairs and mounted on panels.


The first pair greets visitors entering Yogen’in and depicts two guardian lions (shishi). These mythical creatures originated in China and are often seen at the entrances of temples there. Sotatsu portrays this cavorting duo in pale yellow and white, with flowing tails and manes. On the other side of the panels is another painting, depicting mythical horned creatures called kirin that also originate in China. In China, the appearance of kirin was thought to herald the birth or death of great rulers or wise men, as well as being an omen of good fortune. They are sacred creatures that will not walk on grass for fear of damaging even a single blade, so they are usually shown amid clouds or on water. In the panels here, Sotatsu has painted a male and a female kirin leaping through waves in a dynamic seascape.


At the far end of the hallway are paintings by Sotatsu of two highly stylized but powerful elephants, another animal that was sometimes considered to be a steed of the Buddha. The elephants are painted white to symbolize cleanliness. The kirin, the guardian lions and the elephants are placed at either end of the hallway below the ceiling that is stained with the blood of samurai who died in the siege of Fushimi Castle in 1600. The paintings are intended to appease the spirits of these fallen warriors.


俵屋宗達画 杉戸絵

重要文化財


養源院で最も有名な作品のひとつが、俵屋宗達(1570年頃~1640年)が描いた杉戸絵である。木の板に描かれた作品で、2枚ひと組の作品が3組ある。

最初のひと組には、養源院を訪れた者を出迎えるかのように2頭の獅子が描かれている。この神話の生き物は中国起源で、中国の寺院の入り口でしばしば見ることができる。宗達はこの獅子を、流れるような尻尾とたてがみを振りながら踊っているような姿で、薄い黄色と白で描いた。板の裏側には別の絵が描かれている。こちらには麒麟と呼ばれる、角を持った神話の生き物が描かれている。これもまた中国起源で、偉大な統治者の誕生または死を告げたり、幸運の予兆を示す生き物として知られている。麒麟は聖獣であり、草の葉を傷つけてしまうことを恐れて、地面の上を歩くことはない。したがって、通常は雲の中や水の中にいる姿で描かれる。宗達は、壮大な海景の中に、波間に飛び跳ねる雌雄の麒麟を描いた。

廊下の一番端には、非常に様式化された、しかしながら力強い2頭の象が描かれている。象もまた仏陀が乗る生き物と考えられている。2頭の象は清浄を象徴する白で描かれている。麒麟と象の絵は、1600年に伏見城の包囲で命を落とした侍たちの血がしみついた床板を天井に使った廊下の両端に配置されている。これらの絵は、死んだ侍たちの魂をしずめるために描かれた。


再検索