タイトル 弟子屈町屈斜路コタンアイヌ民族資料館 先史時代から歴史時代までの屈斜路コタン

  • 北海道
ジャンル:
史跡・城跡 自然 集落・街
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2020年
地域協議会名:
阿寒摩周国立公園満喫プロジェクト地域協議会

Kussharo Kotan from Prehistory to Written Records


This section of the museum focuses on Hokkaido’s human history from the Jomon period (10,000–300 BCE) until the first written record of Kussharo Kotan in 1858.

A timeline-style display features artifacts from throughout the epoch.


Historical records offer little information regarding when Kussharo Kotan was first established, but pottery found near Lake Kussharo dating back nearly 7,000 years shows evidence of early inhabitants. Displayed here are knives, pipes, coins, and utensils made from bone, all from after 1300, that have been excavated in Teshikaga.


Development of Ainu society

Ainu culture began its development around the thirteenth century. Like Kussharo Kotan, most Ainu villages were established next to rivers or other water sources, and trout and salmon were major sources of food. Ainu were mostly hunter-gatherers, but they traded deer pelts, sable pelts, and hawk feathers for items such as iron, cotton fabric, lacquerware, and beads for necklaces with other peoples in Japan and China.


Ainu names across the land

The first written record mentioning Kussharo Kotan is from 1858, when Matsuura Takeshiro (1818–1888), a Japanese explorer, writer, and illustrator, surveyed present-day Hokkaido. His map, “Mountains and Rivers from East to West,” references the village of Kussharo Kotan and includes the Ainu names of each district in the village. Visitors can see a replica of this map on display. The Ainu names of mountains such as Atosa-nupuri (Mt. Io) and Kamui-nupuri (Mt. Mashu), as well as Ainu names for other geographical features, are still used in Teshikaga today.


先史時代から歴史時代までの屈斜路コタン


資料館のこの箇所は、縄文時代 (紀元前10,000年~紀元前300年) から、1858年に屈斜路コタンが初めて文書に記録されるまでの北海道の歴史に焦点を合わせています。

各時代の工芸品が、時系列順に展示されています。


文書史料では、屈斜路コタンがいつ成立したかについてほとんど情報がありません。しかし、屈斜路湖近くで発見された土器には7,000年近く昔のものがあり、早くに居住者がいたことの証拠となっています。ここには、弟子屈で発掘されてきた、骨製の道具、小刀、パイプ、硬貨 (すべて1300年以降のもの) が展示されています。


アイヌ社会の発展

アイヌ文化は、13世紀頃から発展を始めました。ほとんどのアイヌの村は、屈斜路コタンのように、河川やその他の水源の近くに建てられており、サケとマスが主な食料源でした。アイヌはほぼ狩猟採集民でしたが、交易は行っていました。日本や中国の人々に、鹿の毛皮、クロテンの毛皮、 鷹の羽根を渡し、他の品々 (鉄、綿織物、漆器、首飾り用の玉など) と交換していました。


アイヌ語のさまざまな地名

屈斜路コタンに言及した最初の文書記録は、1858年のものです。この年は、日本の探検家・著述家・絵師である松浦武四郎 (1818~1888年) が、現在の北海道を調査した年です。彼の地図「東西蝦夷山川地理取調図」は、屈斜路コタンの村に言及しており、この村の各地区のアイヌ名を記しています。資料館を訪れる人は、この地図の複製が展示されているのを見ることができます。アトサヌプリ (硫黄山) 、カムイヌプリ (摩周岳) といった山のアイヌ名や、その他の地形のアイヌ名は、現在も弟子屈で使われています。


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