タイトル 丸亀市猪熊弦一郎現代美術館

  • 香川県
ジャンル:
集落・街
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2020年
地域協議会名:
公益社団法人 香川県観光協会

Marugame Genichiro-Inokuma Museum of Contemporary Art


A native of Kagawa, Inokuma Genichiro (1902–1993) was an artist who grew up in Marugame, studied in Tokyo and Paris, and afterwards spent long periods working in New York and Hawaii. Having been mentored by Henri Matisse (1869–1954) and having interacted with, among others, Mark Rothko (1903–1970), Isamu Noguchi (1904–1988), and Charles (1907–1978) and Ray (1912–1988) Eames, Inokuma is known for his multidisciplinary and innovative style, which he expressed mainly through painting but also through sculpture, illustration, and design.


Located in front of Marugame Station, the Marugame Genichiro-Inokuma Museum of Contemporary Art or MIMOCA mainly exhibits pieces from its collection of some 20,000 Inokuma artworks, all donated by the artist himself. Its special exhibitions focus on the work of contemporary artists from both Japan and elsewhere. Several such exhibitions are held every year.


The museum building was designed by the architect Taniguchi Yoshio (1937–), who also redesigned the Museum of Modern Art in New York City for its reopening in 2004. The MIMOCA is distinguished by its box-like shape and minimalist entrance, in front of which three of Inokuma’s sculptures and a giant mural welcome visitors. These elements help the building blend in with its urban surroundings, whereas the high ceiling, plain lighting, and abundant use of right angles combine for an understated interior that does not distract from the artworks.


丸亀市猪熊弦一郎現代美術館


香川出身の猪熊弦一郎(1902–1993)は、丸亀市で育ち、東京とパリで学んだアーティストでした。そのキャリアの後半には、ニューヨークとハワイに長期滞在して作品を制作しています。ヘンリ・マティス(1869–1954)に師事し、マーク・ロスコ(1903–1970)やイサム・ノグチ(1904–1988)、チャールズ(1907–1978)とレイ(1912–1988)イームズなどと交流のあった猪熊は、学際的かつ革新的なスタイルで知られています。彼が独自のスタイルを表現した作品は主に絵画でしたが、彫刻やイラスト、デザインも残っています。


丸亀市猪熊弦一郎現代美術館(MIMOCA)があるのは、丸亀駅前です。美術館は、本人から寄贈を受けた2万点ほどの猪熊作品を所蔵し、それらを主な展示として紹介しています。企画展では国内外の現代アーティストを取り上げ、毎年数回の展示を開催しています。


この美術館は、2004年のリニューアル時にニューヨーク近代美術館の再設計も手がけた、谷口吉生(1937–)による設計です。箱のような形とミニマリストなエントランスが特徴的なMIMOCAの正面には、猪熊の彫刻3体と巨大な壁画が設置され、訪れる人を迎えます。これらの作品は、周囲の都市環境へ建物が溶け込むのを助けています。一方で内部には、高い天井、シンプルな照明、豊富に用いられた直角が、アート作品から注意をそらすことのない抑制された空間が造られています。


再検索