タイトル 真宗本廟(東本願寺)/ 阿弥陀堂:内部

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
看板
ワード数:
250以下
作成年度:
2021年
地域協議会名:
真宗大谷派

Inside the Amida Hall


The highly ornamental inner sanctum of the Amida Hall symbolizes the Pure Land. On the central altar stands the likeness of Amida, whose radiant wisdom is represented by the gilded surfaces all around the statue. On the back wall to the left of the altar hang paintings portraying the seven patriarchs of Jodo Shinshu. These priests were quoted by Jodo Shinshu founder Shinran (1173–1262) in his writings and are venerated for their contributions to the Pure Land tradition. Shown to the right of the altar is Prince Shotoku, the sixth-century regent who was revered by Shinran for his role in spreading Buddhism in Japan.

Above the doors to the inner sanctum runs a gilded ranma transom decorated with carvings of peacocks and other birds that convey teachings about the path to enlightenment as depicted in the Amida Sutra, one of the key texts in Jodo Shinshu. The same motif appears in the paintings that adorn the sliding doors on both ends of the back wall. Particularly notable is the artwork to the far left, “Cherry and Peacock” by Kishi Chikudo (1826–1897), a master of animal paintings who participated in the decoration of the Kyoto Imperial Palace when it was rebuilt in its present form in 1855.


阿弥陀堂:内部


浄土を象徴する装飾性の高い阿弥陀堂の内陣。中央の祭壇には阿弥陀如来像が安置されており、その周囲には金箔が貼られており、阿弥陀如来の智慧の輝きが表現されている。祭壇の左奥の壁には、浄土真宗の開祖・親鸞(1173-1262)が著作の中で引用し、浄土宗に貢献したとされる浄土真宗の七高僧が描かれている。祭壇の右手には、親鸞が日本に仏教を広めたことで尊敬した聖徳太子が描かれている。


内陣の扉の上には金色の欄間があり、浄土真宗の重要な経典である『阿弥陀経』の中で浄土への道を伝える孔雀などの鳥の彫刻が施されている。また、奥の壁の両端にある襖にも同じモチーフが描かれている。特筆すべきなのは左端にある「桜孔雀図」。作者の岸竹堂(1826-1897)は動物画の名手で、1855年の京都御所の改築の際にも装飾に参加している。


再検索