タイトル 嘉念坊善俊(かねんぼうぜんしゅん)墓石

  • 岐阜県
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2021年
地域協議会名:
白川村多言語解説協議会

Grave of Kanenbo Zenshun


The final resting place of Kanenbo Zenshun, the priest who is believed to have introduced Jodo Shinshu (True Pure Land) Buddhism to the Shirakawa area in the thirteenth century, is distinctly modest. The grave is marked by a pile of small stones and a simple slab at the foot of a majestic cedar tree. This humble form reflects the teachings of Jodo Shinshu and was the most common type of grave in Shirakawa until recent decades.


Ancestor worship, centered on the maintenance of tombs to memorialize the dead, has been a core element of religious life in Japan since antiquity. In contrast, Shinran (1173–1263), the founder of Jodo Shinshu, preached that worshiping one’s ancestors and conducting rituals at graves containing their remains so that they may eventually pass into the afterlife is unnecessary. According to Shinran, as the Amida Buddha offers believers salvation immediately after death, there is no need for tombs or urns.


Shinran’s teachings were widely adopted in Shirakawa, where the dead were traditionally cremated outdoors and most of their remains scattered into the natural landscape. Only a few fragments of bone were buried and stones piled on top of them, as is the case with Zenshun’s grave.


嘉念坊善俊墓石


13世紀に白川に浄土真宗を伝えたとされる嘉念坊善俊の終焉の地は、ひときわ質素である。墓には小さな石が積まれ、雄大な杉の木の足元には簡素な石板が置かれている。浄土真宗の教えを反映したこの謙虚な形は、数十年前まで白川で一般的なお墓の形だった。


祖先崇拝、つまり死者を供養するための墓を整備することは、日本では遠い古代から宗教生活の中核をなしていた。一方、浄土真宗の開祖である親鸞(1173-1263)は、先祖を祀り、やがてあの世に行けるように遺骨のある墓で儀式をすることは不要であると説いた。阿弥陀仏は死後すぐに救いを与えてくれるのだから、墓や骨壷は必要ないという教えだ。


白川では親鸞の教えが広く浸透し、死者は屋外で火葬され、ほとんどの遺骨は自然に散布されていた。善俊の墓のように、わずかな骨片を埋め、その上に石を積むことが一般的だった。


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