タイトル 美幌峠旧道

  • 北海道
ジャンル:
$SETTINGS_DB.genreMap.get($item) 集落・街
媒体利用区分:
看板 $SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
ワード数:
250以下
作成年度:
2022年
地域協議会名:
阿寒摩周国立公園満喫プロジェクト地域協議会(弟子屈町)

Bihoro Pass


Lake Kussharo covers 79.3 km2 and is the largest of Japan’s caldera lakes. It fills most of the western half of the Kussharo Caldera, which is an enormous depression (20 × 26 km) that was formed in a series of major eruptions beginning over 300,000 years ago. Bihoro Pass is one of the best vantage points from which to take in the scale of the lake and the even larger caldera.


The Mashu Kussharo Trail (MKT) and views from Bihoro Pass

The MKT runs 61 kilometers between Bihoro Pass and the rim of the Mashu Caldera, skirting the southern and eastern shoreline of Lake Kussharo. The island in the center of the lake is a post-caldera lava dome. The peaks on the eastern shore of the lake are part of the Atosanupuri volcanic complex and include Mt. Io, once mined for sulfur ore in the late nineteenth century. In good weather, the entire landscape of the MKT, including the mountains of the Mashu Caldera, is clearly visible from the pass.


New access and a new lifeline

From ancient times, Ainu followed a footpath over the Kussharo Caldera rim to reach Ikenoyu, a hot spring beside Lake Kussharo. A trail for horse-drawn vehicles was first constructed over Bihoro Pass in 1920, when it became one of only two significant routes into the Lake Kussharo area. This trail was upgraded to a road, but today a much newer road crosses the pass and connects the Bihoro and Teshikaga districts. The MKT follows the route of the old road between Lake Kussharo and Bihoro Pass.

In August 1920, extreme flooding closed the main access route into the Kussharo area from the south, between Teshikaga and Shibecha. Teshikaga became isolated and the communities in the area were cut off. Roads toward Bihoro Pass from the north and from the south were incomplete, forcing people to carry necessities into the area from Bihoro on foot. In response to this disaster, completing the road over Bihoro Pass was made a priority, and by the end of 1920 the road opened, providing a significant new lifeline to the region.

美幌峠旧道


屈斜路湖の面積は79.3 km2 で、日本最大のカルデラ湖です。30万年以上前に始まった一連の大規模噴火により形成した巨大なくぼみ(20 x 26 km)である屈斜路カルデラの西側半分の大半を占めています。美幌峠は、屈斜路の大きな湖とさらに大きなカルデラを見るのに最適な、見晴らしのいいスポットの1つです。


摩周屈斜路トレイル(MKT)と美幌峠からの景観

MKTは、美幌峠と摩周カルデラの火口縁の間を61キロ通るルートで、屈斜路湖湖畔の南側と東側に伸びています。屈斜路湖の中央にある島は、かつてのカルデラ溶岩ドームです。屈斜路湖の東側にある山々はアトサヌプリ火山複合体の一部で、19世紀末に硫黄採掘が盛んだった硫黄山もここにあります。快晴なら、峠から摩周カルデラの山々を含むMKT全体の景色をはっきりと見ることもできます。


新たなアクセスと新たなライフライン

古来、アイヌの人々は、屈斜路カルデラ周縁の小道を通って、屈斜路湖のそばにある温泉・池の湯を目指しました。1920年に美幌峠に初めて馬車用のトレイルが開通し、屈斜路湖エリアへと通じる2 つの重要なルートの1つになりました。トレイルは道路へと舗装されましたが、今日では、新しい道路が峠を通っており、美幌と弟子屈(てしかが)地区を繋いでいます。MKTは、屈斜路湖と美幌峠間の旧道に沿ったルートです。

1920年8月、大規模な洪水が発生し、南側から屈斜路エリアへと通じていた、弟子屈と標茶をつなぐ主なルートが遮断されてしまいました。弟子屈は孤立し、この辺りのコミュニティは他のコミュニティから遮断されました。北から南へと続く美幌峠へと繋がっている道は未完成だったため、人々は、美幌から徒歩で必需品を運ばなければなりませんでした。この災害を受けて、美幌峠へと続く道の完成が優先され、1920年末には道路が開通し、この辺りの人々にとって新たな重要ライフラインとなりました。

再検索