タイトル 山王信仰

  • 長崎県
ジャンル:
$SETTINGS_DB.genreMap.get($item) 史跡・城跡 神社・寺院・教会
媒体利用区分:
パンフレット
ワード数:
250以下
作成年度:
2022年
地域協議会名:
「国境の島」多言語解説協議会

Worship of Mt. Sanno


Mt. Sanno on Nakadori Island, the northernmost of the main Goto islands, has been considered sacred since distant antiquity. Towering cliffs and caves on the mountain’s slopes were thought to be the domain of the divine. Devotees conducted rituals in these places, and some would spend extended periods of time on the mountain to practice spiritual discipline.

At some point the mountain came to be associated with the syncretic Sanno faith that draws on the teachings of the Buddhist priest Saicho (767–822), the founder of the Tendai school of Buddhism. The Tendai school is located on Mt. Hiei near Kyoto, and the Sanno faith centers on the worship of that mountain. The deities of Mt. Hiei are considered guardians of Tendai and manifestations of various buddhas and bodhisattvas. It is not clear how the Sanno doctrine arrived on Nakadori Island, but some suggest that it may have been brought over by medieval traders or priests who traveled between central Japan and China via Goto.

The locations of several ancient and medieval worship sites on Mt. Sanno have been determined, including the Ninomiya cave, in which was found 17 bronze mirrors dating from the second half of the thirteenth century to the eighteenth century. Such mirrors were considered mystical instruments of prayer that could be used to capture souls, and are known to have been left by devotees in places of religious significance.

Four Shinto shrines remain on Mt. Sanno today. Near the start of the trail going to the peak is a “remote shrine” (yohaijo) where devotees can pray to the mountain’s deities from afar. From there, a steep path leads past Ichinomiya Shrine and the Ninomiya cave toward the 439-meter summit, which has two more shrines. A lookout on the peak provides views over the entire Goto island chain.

山王信仰


五島列島の主な島で最北に位置する中通島にある山王山は、遠い昔から信仰の対象であった。山の斜面にそびえ立つ崖や洞窟は、神の領域と考えられていた。信者はそこで儀式を行い、中には長期にわたって山にこもり、精神修養をする人もいた。


やがて、山王山は天台宗の開祖である最澄(767-822)の教えを受け継ぐ山王信仰と結びついた。山王信仰は天台宗の総本山である京都の比叡山を信仰し、その山の神々を天台の守護神、諸仏・諸菩薩の化身とするものである。山王信仰がどのように中通島に伝わったかは不明だが、中世の商人や僧侶が五島を経由して中国と日本の間を行き来して持ち込んだのではないかとの説もある。


山王山には13世紀後半から18世紀にかけての銅鏡17枚が発見された二ノ宮の岩窟をはじめ、古代・中世の信仰の場がいくつか確認されている。この鏡は、魂をとらえる神秘的な祈りの道具とされ、信者が宗教的な意味のある場所に置いていったことが知られている。


現在、山王山には4つの神社が残っている。山頂への登山道入り口付近には遥拝所があり、遠くから山の神々に祈りを捧げることができる。そこから一ノ宮神社、二ノ宮岩窟を経て、急な坂道でさらに2つの神社がある、標高439mの山頂に向かう。山頂には展望台もあり、五島列島を一望できる。

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