タイトル 色内銀行街

  • 北海道
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
アプリ・QRコード等 パンフレット
ワード数:
501-750
作成年度:
2023年
地域協議会名:
小樽市日本遺産推進協議会

The Ironai Banking District


The view along Nichigin Street from the intersection with Ironai Street reveals the history of a modern city. In a radius of some 500 meters, the buildings of the distinguished banks that made Otaru the economic center of the north are eminent examples of modern Japanese architecture. Ten of the original twenty-five bank buildings remain, some designed by the leading Japanese architects of the early twentieth century.


The first banks and warehouses were established around Minami Otaru, but after the area was almost completely destroyed by a fire in 1881, the commercial center was moved north to the Ironai district, where it remains today. The district is like a museum of modern architecture, lined with banks and trading houses from the late nineteenth to mid-twentieth centuries.


Banks adopted classical architectural styles to express wealth, integrity, and stability. Architects looked to Europe and America for inspiration: the Bank of Japan’s Otaru Branch (1912) was designed in the Renaissance Revival style by Tatsuno Kingo (1854–1919) and his protégé Nagano Uheiji (1867–1937). It incorporates Baroque elements, such as decorative masonry and turrets. The Otaru Branch of Mitsui Bank (1927) was designed in the simpler Italian Renaissance Revival style by Sone Tatsuzo (1853–1937).


In the mid-twentieth century, Otaru’s financial vigor diminished as the main source for the nation’s energy needs shifted from coal to oil, and the city lost its status as a coal shipping port. Many banks withdrew from Otaru, leaving their stately buildings vacant, until they were restored as museums and other facilities.

色内銀行街


色内通りとの交差点からの日銀通り沿いの眺めは近代都市の歴史を物語っています。半径約 500 メートルの範囲にある小樽を北の経済中心地に仕上げた名門銀行の建物群は日本の近代建築の粋を集めています。当時の25の銀行の建物のうち 10 棟が残っており、そのいくつかは 20 世紀初頭の日本の一流建築家によって設計されました。


最初の銀行と倉庫は南小樽周辺に設立されましたが、1881 年にこの地域が火災でほぼ完全に焼失した後、商業の中心地は北の色内地区に移転され現在に至っています。この地区は19 世紀後半から 20 世紀半ばまでの銀行や商社が立ち並ぶ近代建築の博物館のような場所です。


銀行は、富、誠実さ、安定性を表現するために古典的な建築様式を採用しました。建築家たちはヨーロッパとアメリカにインスピレーションを求めました。日本銀行小樽支店(1912 年)は辰野金吾(1854年 -1919 年)と彼の弟子である長野宇平次(1867年-1937 年)によってルネサンス リバイバル様式で設計されました。装飾的な石積みや塔などのバロック様式の要素が組み込まれています。三井銀行小樽支店 (1927 年) は曽禰達蔵 (1853年-1937 年) によってよりシンプルなイタリア ルネサンス リバイバル様式で設計されました。


20世紀半ば、この国のエネルギー需要の主流が石炭から石油へ移行するにつれて小樽の財政力は低下し、小樽は主要な石炭積出港としての地位を失いました。多くの銀行が小樽から撤退し、その荘厳な建物は博物館やその他の施設として改修されるまで空き家でした。

再検索