タイトル 旧北海製罐倉庫㈱事務所棟 工場・倉庫

  • 北海道
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
アプリ・QRコード等 パンフレット Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2023年
地域協議会名:
小樽市日本遺産推進協議会
位置情報:
北海道小樽市港町4-6

Former Hokkai Seikan Otaru Factory No. 3 Warehouse


The Hokkai cannery and warehouses are located on a reclaimed island at the northern end of the Otaru Canal and are symbols of Otaru's industrial heritage. Hokkai Seikan Otaru Factory No. 3 Warehouse was built in 1924 for the Hokkaican Company a year after the canal was completed. The warehouse operated until 2020, when the aging structure became difficult to maintain.


Empty tin cans were stored at the warehouse for packing salmon and crab caught off the coast of Russia’s Kamchatka Peninsula, north of Hokkaido. Tsutsumi Shokai (now the Hokkaican Company) built its first cannery on the Kamchatka Peninsula in 1910, which led to the development of industrial fishing in the Sea of Okhotsk, with large factory ships moored off Kamchatka to process seafood for export.


Under the peace treaty following Japan’s victory in the Russo-Japanese War (1904–1905) fishing rights were granted to Japanese fleets in the Sea of Okhotsk and along the coast of Russia’s Kamchatka Peninsula. The agreement led to a boom in Japanese fisheries moving into the area. Salmon canning peaked in 1937, with some 2.5 million cases of canned salmon (each case held 48 cans) exported by steamship that year—almost 90 percent went to the United Kingdom.


Ample storage space was needed for the large volume of cans, and the four-story warehouse was designed to maximize internal space. It has a total floor area of over 7,000-square-meters, most of which was devoted to can storage. Workers used external stairways and decks to move around the warehouse, and cans were transferred between floors via external elevators and spiral chutes.


The warehouse was donated to Otaru City in 2021 and is sometimes open for tours and music events. The exterior, with its distinctive spiral chutes, is illuminated at night.

旧北海製罐倉庫㈱事務所棟 工場・倉庫


旧缶詰倉庫は小樽運河北端の埋め立て島にあり、小樽市の産業遺産の象徴です。北海製罐小樽工場第3倉庫は運河が完成した翌年、1924年に北海製罐株式会社のために建設されました。倉庫は老朽化により維持が困難となった2020年まで稼働していました。


北海道北部、ロシアのカムチャツカ半島沖で獲れたサケやカニを梱包するための空きブリキ缶が倉庫に保管されていました。堤商会(現在の北海製罐株式会社)は 1910 年にカムチャツカ半島に最初の缶詰工場を建設しました。これがオホーツク海の産業漁業の発展につながり、カムチャツカ沖には輸出用の魚介類を加工するための大型工場船が停泊しました。


日露戦争(1904年-1905年)での日本の勝利後の平和条約により、オホーツク海とロシアのカムチャツカ半島沿岸での漁業権が日本の船隊に認められました。この協定によりこの地域への日本の漁業進出がブームとなりました。サーモン缶製造は 1937 年にピークに達し、その年約 250 万ケース (各ケース 48 缶入り) のサーモン缶詰が汽船で輸出され、そのほぼ 90% が英国に送られました。


大量の缶のための広い保管スペースが必要でした。4階建ての倉庫は内部空間を最大限に活用するように設計されていました。延床面積は7,000平方メートルを超え、そのほとんどが缶の保管庫でした。作業員は倉庫内を移動するために外部の階段とデッキを使用し、缶は外部のエレベーターとスパイラルシュートを介してフロア間で移送されました。


倉庫は2021年に小樽市に寄贈され、ツアーや音楽イベントなどに時々開放されています。スパイラルシュートが特徴的な外観は夜間ライトアップされています。

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