タイトル 山古志の角突き闘牛大会

  • 新潟県
ジャンル:
動植物 年中行事
媒体利用区分:
アプリ・QRコード等
ワード数:
501-750
作成年度:
2023年
地域協議会名:
「越後長岡」観光振興委員会

Tsunotsuki Bullfighting Tournaments


Yamakoshi is one of nine places in Japan that still preserve the culture of traditional bullfighting competitions. The practice is believed to have started about one thousand years ago, when Yamakoshi farmers relied on cattle for farm work and bouts between bulls served as occasional entertainment. The pastime became more organized in the Edo period (1603–1867) and was particularly popular in the late nineteenth and early twentieth centuries. In Yamakoshi, the tradition of pitting bulls against each other in the ring is called tsunotsuki (literally “horn thrusting”), while people in other regions use the words for “bullfighting” or “bull sumo.” It is a nationally designated Important Intangible Folk Cultural Property.


No Winners or Losers

Yamakoshi tsunotsuki is differentiated from other types of bullfighting by the effort to prevent injury to the animals. Historically, the bulls who participated in the bouts in Yamakoshi were predominantly farm animals that performed field work and transported goods. If a bull were seriously injured, it would dramatically impact the owner’s livelihood. Furthermore, allowing clear winners and losers could cause negative feelings between villagers in the small community. For these reasons, it became tradition in Yamakoshi to declare every match a draw before either of the bulls got hurt. The handlers in the ring, called seko, closely watch each bout and call a draw when both bulls have displayed their strength or when it seems that one bull might overpower the other.


Tsunotsuki Tournaments

Several aspects of the tsunotsuki bullfighting tradition in Yamakoshi resemble sumo wrestling. Tournaments are scheduled from May through November, and each is comprised of ten to thirteen bouts. They begin with training matches between young bulls and work up to competitions between stronger and more experienced animals.


First, the bullring is ritually purified with salt and sake, and the seko handlers gather in a circle with organizers, raising their arms together in hope for a safe tournament. During the bouts, an announcer in the ring narrates the action in Japanese, providing information about the animals and passionate commentary. The early matches are held between bulls with ropes tied to their nose rings in case they need to be separated quickly, but bulls in later matches are sometimes released to compete more freely. When a draw is declared, ropes are attached to the bulls’ back legs to pull them apart, and the seko force themselves between the animals to separate their horns if necessary.


The Competing Bulls

In Yamakoshi, bulls debut in the spring tsunotsuki tournaments when they are three years old. In the past, the participating bulls were primarily farm animals, but today they are kept exclusively to take part in matches. Each bull is given a dramatic-sounding, masculine name, which is sometimes a reference to the name of their owner’s business. At present, there are about 50 bulls participating in tournaments, hailing both from Yamakoshi and other places across the country that still preserve similar traditions.

山古志の角突き闘牛大会


山古志は、伝統的な闘牛大会が今も行われている日本に現存する9ヵ所のうちの1ヵ所です。この慣習は1000年前に始まったと考えられており、当時、山古志の農民は農作業を牛に依存しており、牛同士の試合が時折娯楽として行われていました。娯楽は江戸時代(1603年~1867年)に、より組織化され、19世紀後半から20世紀初期には特に人気がありました。山古志の闘牛は、他の地域で「闘牛」や「牛相撲」という呼び名が使われるのとは異なり、「角突き」と呼ばれます。国の重要無形民俗文化財に指定されています。


勝者も敗者もない

山古志の角突きが他の闘牛と大きく違うのは、牛の怪我を防ぐ努力が払われていることです。歴史的に、山古志の牛は主に農耕や荷物の運搬のための動物でした。牛が大怪我をすれば、飼い主の生活に大きな影響を与えることになります。さらに、戦いで勝者と敗者が明確になると、小さなコミュニティ内の村人の間に負の感情を生じさせる可能性がありました。こうした理由から、山古志ではどちらかの牛が怪我をする前に引き分けを宣言するのが風習となりました。闘牛場の「勢子」と呼ばれる試合の担い手は、それぞれの闘いを注意深く観察し、双方の牛が個々の強さを誇示して観客を楽しませた時、または一方の牛が相手を圧倒するか傷つける可能性があると思われるときは引き分けを宣言します。


牛の角突き大会

山古志の闘牛は、いくつかの点が相撲に類似しています。大会は5月から11月まで、各大会は10~13試合で構成されています。若い牛同士の試合から始まり、その後より強力で経験豊富な牛同士の試合へと続きます。


はじめに闘牛場が塩と酒で清められ、勢子は主催者とともに輪になり、手打ちをしたり手を上げたりして大会の安全を祈願します。試合中、闘牛場では日本語で試合内容が発表され、教育的要素のある情報や情熱的な解説の場内アナウンスがあります。最初の数試合は、すぐに誘導したり引き離したりする必要がある場合に備えて、鼻輪をロープで繋がれた牛の間で行われ、後の試合では、より自由に闘うために牛が解放されることもあります。引き分けが決まると、素早く牛の後ろ足にロープを掛けて離し、勢子は必要に応じて牛の間に分け入り角を引き離します。


試合する雄牛

山古志闘牛大会に出場する牛は3歳の春にデビューします。昔は、伝統的には角突きに参加する牛は主に家畜でしたが、現在では角突き専用として飼育されています。それぞれの牛には、男らしく、ドラマチックな名前が付けられています。飼い主の商売にちなんだ名前の場合もあります。現在、山古志と闘牛の伝統がある別の地域から約50頭の牛が大会に参加しています。

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