タイトル 大地の芸術祭 越後妻有アートトリエンナーレ

  • 新潟県
ジャンル:
集落・街 年中行事
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2023年
地域協議会名:
十日町市文化観光推進協議会

Echigo-Tsumari Art Triennale


The Echigo-Tsumari Art Triennale is an outdoor art festival held every three years in and around Tokamachi and Tsunan—an area totaling 760 square kilometers. Since its launch in 2000, it has become one of the world’s largest outdoor art festivals and has made Niigata’s snow country a dynamic center for contemporary art.


The festival was originally conceived as a revitalization effort. Since the 1950s, countrywide urbanization has led to the shrinking and aging of populations in rural areas like Tokamachi. The Triennale was created to forge a new regional identity by exploring the intersection of art, ecology, and community; it was also an effort to bring art outside of the museum and into public spaces. The festival was intended to remind residents and visitors alike of the charm and dignity of life in yamazato, traditional villages that co-exist with the natural world.


In keeping with a theme of harmony with nature, site-specific art installations are created to be part of the landscape itself. They appear in rice fields and alleyways, outside homes and vacant buildings, and winding through parks and gardens to become a seamless part of the local tapestry. Some of the works are functional, serving as benches, playgrounds, or storage sheds. Others highlight nature, agriculture, or cultural traditions.


Contemporary art and traditional village lifestyles may seem at odds, but both benefit from a spirit of collaboration. This is exemplified by one of the festival’s first works: The Rice Field (2000) by Russian artists Ilya and Emilia Kabakov. Thin figures shaped like traditional paper cutouts stand in terraced rice fields, engaged in the difficult work of rice cultivation: tilling, seeding, planting, mowing, and harvesting. The elderly owner of the land was initially hesitant to lend it to the project, seeing the long and laboriously cultivated paddies as a symbol of his ancestors’ perseverance. However, in discussion with the artists, he realized the ongoing cultivation of the paddies was part of the concept. The land would continue to be farmed with the assistance of festival volunteers, even after his retirement. In addition, the art installation communicates how central shared labor has been to human survival in snow country. Today, residents often greet visitors to the site with tea and rice balls, and the work continues to foster communication and mutual understanding between residents and visitors.


Since its inception, some 1,000 preeminent artists and architects from around the world have taken part in the Triennale, including noted names such as Christian Boltanski, Marina Abramović, Cai Guo-Qiang, James Turrell, and many others. More than 200 permanent installations now dot the countryside, attracting visitors year-round. During the festival, additional temporary works are installed, and half a million visitors make their way to the mountains of Niigata to see them.

大地の芸術祭 越後妻有アートトリエンナーレ


大地の芸術祭 越後妻有アートトリエンナーレは、十日町、津南町の760平方キロメートルを舞台に、3年に一度開催される野外アートフェスティバルである。2000年に始まって以来、世界最大級の野外アートフェスティバルとなり、新潟の雪国を現代アートのダイナミックな中心地にしてきた。


このフェスティバルはもともと地方活性化のために企画された。1950年代以降、全国的に都市化が進み、十日町のような地方では人口の減少と高齢化が進んだ。トリエンナーレは、アート、エコロジー、コミュニティーの接点を探ることで、新しい地域のアイデンティティを形成することを目的としており、アートを美術館の外に持ち出し、公共空間に持ち込む試みでもあった。このフェスティバルは、自然界と共存する伝統的な集落である山里の生活の魅力と品格を、住民や観光客に再認識させるものであった。


自然との調和をテーマに、サイトスペシフィック・アート・インスタレーションは、風景の一部となるように作られている。田んぼや路地、民家や空き家の外、公園や庭の中を曲がりくねって出現し、地域のタペストリーの一部として溶け込んでいる。作品の中には機能的で、ベンチや遊び場、物置の役割を果たしているものもある。また、自然や農業、文化的伝統を強調するものもある。


現代アートと伝統的な村の暮らしは、一見相容れないもののように思えるかもしれないが、両者の根底にはコラボレーションの精神がある。このことは、このフェスティバルの最初の作品のひとつに示されている。 ロシア人アーティスト、イリヤ・カバコフとエミリア・カバコフによる「田んぼ」だ。伝統的な切り絵のような形をした細い人物が棚田に立ち、耕し、種をまき、田植えをし、草刈りをし、稲刈りをするという稲作の困難な作業にあたっている。この土地の高齢の所有者は当初、長く苦労して耕作された水田を先祖の忍耐の象徴と見て、このプロジェクトに貸すことをためらっていた。しかし、アーティストたちとの話し合いの中で、彼は水田を耕し続けることがコンセプトの一部であることに気づいた。アート作品の一部として、この土地は彼の引退後も、フェスティバルのボランティアの助けによって耕作され続けるのだ。さらに、このアートインスタレーションは、雪国に住む人々の生存において、共有労働がいかに中心的であったかを伝えている。現在も、この地を訪れる人々を住民がお茶とおにぎりで出迎え、住民と訪問者のコミュニケーションと相互理解を育んでいる。


トリエンナーレが始まって以来、クリスチャン・ボルタンスキー、マリーナ・アブラモヴィッチ、蔡國強、ジェームズ・タレルなど、世界中から約1000人以上の著名なアーティストや建築家が参加している。現在、200を超える常設インスタレーションが田園地帯に点在し、年間を通して来場者を魅了している。映画祭期間中には、さらに仮設作品が設置され、50万人の観客がそれを見るために新潟の山々を訪れる。

再検索