タイトル 立山曼荼羅

  • 富山県
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
看板 アプリ・QRコード等
ワード数:
250以下
作成年度:
2023年
地域協議会名:
立山町多言語解説協議会

Tateyama Mandalas


Tateyama mandalas are elaborate paintings that provide a cohesive explanation of the Tateyama faith as it was understood and practiced during the Edo period (1603–1867). The images were created in a time when ascending the sacred peaks of Mt. Tate became possible for people who had not undergone religious training, and they were intended to illustrate the tenets of the faith in an approachable manner. Like traditional mandalas, they are visual representations of Buddhist doctrine and cosmology, but make use of simple and colorful imagery that would have been widely familiar at the time.


A Tateyama mandala consists of five key elements. The story starts with the birth of the faith as expressed through the legend of Saeki Ariyori, an eighth-century figure considered the first person to engage in ascetic practice on the mountain. The elements of hell, heaven, and various other landscapes along the route to the summit are depicted to symbolize a pilgrim’s spiritual journey passing through the netherworld on the mountain’s slopes before achieving rebirth at the peak. The last element is the Nunobashi bridge at the foot of the mountain, which represents a spiritual boundary separating the sacred ground from the world of mortals. The bridge was also where women, who were prohibited from entering the mountain, would conduct a ritual that was believed to grant them the same blessings that an ascent to the peak would bring.


Approximately 50 Tateyama mandalas from the Edo period remain in existence. These images have been discovered throughout Japan—a reminder of how they functioned as tools in the propagation of the Tateyama faith. They were carried by priests from villages at the foot of Mt. Tate who traveled with the scrolls on missionary journeys, carrying their faith’s message to audiences around the country.

立山曼荼羅


立山曼荼羅は、江戸時代(1603~1867年)に信仰されていた立山信仰を説明するために描かれた精巧な絵画で、立山の霊峰登山が宗教的な修行を積んでいない人々にも可能になった時代に、信仰の教義を親しみやすく説明することを目的として制作された。伝統的な曼荼羅(仏教の教えや宇宙を視覚的に表現したもの)の形をとっているが、当時広く親しまれていたであろうシンプルでカラフルなイメージを用いている。


立山曼荼羅は5つの重要な要素で構成されている。まず、8世紀に立山で修行した最初の人物とされる佐伯有頼の伝説を通して表現される信仰の誕生から物語が始まる。地獄や天国など、山頂に至る道中のさまざまな風景は、巡礼者の精神的な旅を象徴するものとして描かれている。最後の要素は、山麓にある布橋で、聖地と人間の世界を隔てる精神的な境界を表している。この橋は、山に入ることを禁じられている女性たちが、山への登頂と同じ恩恵を授かることができると信じられている儀式を行う場所でもあった。


江戸時代の立山曼荼羅は、現存するもので約50体。日本中から見つかっていることから、立山信仰を布教するための道具として機能していたことがうかがえる。立山山麓の集落に住む僧侶たちは、この絵とともに布教の旅をし、全国の人々に信仰のメッセージを伝えた。

再検索